مزایا و معایب ترابردپذیری

مزایا و معایب ترابردپذیری

ترابردپذیری شماره تلفن همراه فرایندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از به اپراتور تلفن همراه دیگر  کوچ کند. برای مثال شما مشترک همراه اول هستید با پیش شماره ۰۹۱۲، با اجرای طرح شما می توانید با همان شماره از خدمات ایرانسل یا رایتل استفاده کنید. این تکنولوژی قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم اکنون در بیش از ۷۰ کشور در دنیا انجام می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مصوبه ۱۸۹ در تاریخ ۱۳۹۳/۳/۱۸ با تعیین مهلت ۱۸ ماهه برای اجرای این طرح اپراتورهای تلفن همراه حداکثر تا ۱۳۹۴/۹/۱۸ ملزم به ارائه این خدمت نمود. در غیر اینصورت خدمات نسل‌های سوم و بالاتر با توجه به الزامی که در پروانه اپراتورها دیده شده قطع خواهد شد. یکشنبه ۰۱ شهریور ۹۴ و در همین راستا طی مراسمی تفاهم نامه ترابردپذیری شماره تلفن همراه منعقد شده و مورد توافق قرار گرفت. مطابق این تفاهم نامه، راه‌اندازی آزمایشی این سرویس در دهه فجر سال ۱۳۹۴ و راه‌اندازی تجاری این سرویس در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ (روز جهانی مخابرات) وعده دادند اما هنوز این طرح برای عموم قابل دسترس نیست. با استناد به اخبار اخیر این طرح در این روز ها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

 

مزایای ترابردپذیری شماره تلفن همراه

تغییر اپراتور دو بار در هر سال

با اجرای این طرح هر مشترک می تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود دوبار در سال اپراتور تلفن همراهش را تغییر دهد و این خبری خوبیست برای افرادی که مایل هستند بدون تغییر شماره از خدمات اپراتور دیگری استفاده کنند.

ارائهٔ سرویس‌های جذاب‌تر

با اجرای طرح ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه برای حفظ مشترکان خود و ترغیب مشترکان دیگر اپراتورها خدمات متنوع تری ارائه خواهند داد. این طرح ها می تواند از کاهش تعرفه ها گرفته تا ارائه بسته های ویژه و تشویقی باشد. علاوه بر این این طرح می تواند باعث رقابت اپراتور ها و پیشرفت فنی آنها شود.

کاهش مشکلات ارتباطی اجاره‌نشین‌ها

مشکلات آنتن دهی ضعیف برخی اپراتور ها در مناطق خاصی همیشه گریبان گیر مشترکان بوده است. این مشکل زمانی حاد تر می شود که مستاجران بعد از تغییر منزل متوجه این موضوع می شوند. اما با اجرای طرح ترابردپذیری مشترکان می توانند درصورتی که اپراتور تلفن همراهشان در آن منطقه پوشش آنتن دهی خوبی نداشت با حفظ شماره به اپراتور دیگری کوچ کنند.

کاهش قیمت سیم‌کارت‌های عادی در بازار سیاه

با اجرای این طرح تا حدودی تفاوت قیمت سیم کارت های همراه اول، ایرانسل و رایتل از بین می رود و از ارزش شماره های تلفن همراه کاسته می شود چرا که دیگر مشخص نمی‌شود که کدام شماره در کدام شبکه فعال است. به همین دلیل قیمت شماره‌های عادی در بازار سیاه کاهش می‌یابد.

 

معایب ترابردپذیری شماره تلفن همراه

ناآشنایی با شماره‌ها و کدهای کاربردی اپراتور جدید

هر اپراتور تلفن همراه کد ها و شماره های خاص خدماتی خود دارد که با دیگر اپراتور ها متفاوت است. در صورت جابجایی اپراتور مشترکان با شماره های دستوری جدید اپراتورشان نا آشنا هستند و مدتی برای به خاطر سپردن شماره ها زمان می برد.

مشکل تشخیص تماس‌های درون و برون شبکه

با اجرای این طرح دیگر نمی توان به راحتی متوجه تماس های درون شبکه و برون شبکه شد چرا که ممکن است فردی با حفظ شماره اپراتور خود را عوض کرده باشد. یعنی اگر شما ایرانسی باشید و با شماره ایرانسل دیگر تماس بگیرید ممکن است مخاطب شما تغییر اپراتور داده باشد و دیگر هزینه تماس برای شما، هزینه تماس برون شبکه محاسبه خواهد شد.

گران شدن شماره رند همه اپراتورها

با اجرای طرح ترابرد پذیری شماره های ایرانسل و رایتل هم به اندازه شماره های همراه اول گران خواهد شد. البته این افزایش قیمت شامل هر سه اپراتور می شود اما برای ایرانسل و رایتل با شیبی بیشتر این اتفاق رخ می دهد.

 

قیمت ترابردپذیری شماره تلفن همراه

طبق صورتجلسه ۲۳۲ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتور پذیرا فقط بار اول می‌تواند تعرفه و هزینه‌ی این کار را دریافت کنند. این مبلغ در صورتجلسه این کمیسیون ۵هزار ریال برابر با ۵۰۰ تومان تعیین شده است و در صورت انصراف مشترک این مبلغ عودت داده نمی شود.

 

تالیا هم به ترابردپذیری امیدوار است…

محمد کریم ناصر صراف، مدیر عامل شرکت تالیا، درباره ی امکان ترابردپذیری مشترکان این اپراتور تلفن همراه گفته است: «روی این قضیه در حال کار هستیم. از آن جهت که شبکه ی همراه اول و تالیا در حال یکی شدن است، بنابراین امکان ترابردپذیری برای مشترکان ما نیز وجود دارد و سرشماره‌ های ۰۹۳۲ نیز می‌ توانند ترابرد شوند».


نظر خود را بنویسید

avatar