مقایسه دوربین iphone 6s و Sony Xperia X

مقایسه دوربین iphone 6s و Sony Xperia X

زمانی که تلفن در سال ۱۸۷۶ توسط الکساندر گراهامبل اختراع شد کمتر کسی پیش بینی می کرد همچین روزی رقابت بر سر دوربین های تلفن همراه انقدر نزدیک شود. حال ۱۴۰ سال از اختراع تلفن گذشته و مادربزرگ ها هم می دانند که توسط تلفن همراه می شود عکاسی کرد. یکی از دلایلی که عکاسی با موبایل طرفداران زیادی دارد این است که موبایل های ما همیشه همراه ما هستند و در هر زمان می توان از هر خاطره ای تصویری ثبت کنیم.

امروز می خواهیم دوربین آیفون ۶اس و پرچمدار سونی را به چالش بکشیم و با هم مقایسه کنیم. Sony Xperia X دوربینی ۲۳ مگاپیکسلی دارد همراه با قابلیت فوکوس خودکار بسیار سریع و ثبت تصاویر با پهنای زیاد (wide). به نظر عالی می رسد… اما در مقابل آیفون ۶اس با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تصاویر خیره کننده ای ثبت می کند و  طرفداران زیادی دارد. در جدول زیر این دو دوربین روی کاغذ با هم مقایسه شده اند و در تصاویر پایین می توانید تفاوت ها را مشاهده کنید.

Untitled-1

تمامی تصاویر زیر جهت بارگذاری راحت تر کم حجم شده اند. برای مقایسه تصاویر از لغزاننده زیر عکس استفاده کنید.


صحنه ۱ : قبل از طوفان

در این تصویر سونی طیف رنگی سرد تری دارد که به خوبی حس صحنه را منتقل می کند.در حالی که آیفون با تُن گرم تر هم بسیار زیباست. در کل عکس گرفته شده توسط سونی بیشتر به واقعیت نزدیک است. در جزئیات تصویر هم هر دوی دوربین ها خوب عمل کرده اند و اجازه بزرگنمایی و دیدن جزئیات را به ما میدهند.

برنده: سونی Xperia X


صحنه ۲ : گل فروشی

در این تصویر هر دو خوب عمل کرده اند اما همانطور که مشاهده می کنید سونی در نقاط پر نور تر تصویر خوبی ثبت نکرده و جزئیات محو شده اند. در کل ثبت این تصویر توسط هر دو به خوبی انجام شده اما با اختلاف کم آیفون را برنده این صحنه می دانیم.

برنده: آیفون ۶اس


صحنه ۳ : گل های رُز زیر باران

خوب قضاوت در مورد برتری دوربین ها توی این عکس سخت تر از تصاویر قبل شد. این بار تصویر از نزدیک گرفته شده و هر دوی دوربین ها عملکرد قابل قبولی را نشان دادند. هر دوی دوربین ها تصویری با جزئیات عالی و رنگ خوب را ثبت کرده اند.

برنده: هر دو برابر


صحنه ۴ : در کنار موزه

این موزه بیش از ۱۶۰ سال قدمت دارد. به نظر عملکرد سونی در این عکس ضعیف است. رنگ ها را سردتر از واقعیت نشان می دهد و جزئیات گویی فشرده شده نسبت به عکسی که آیفون ۶اس گرفته است. در واقع هر دوی این گوشی ها این عکس را به خوبی ثبت کرده اند اما آیفون ۶اس تصویر بهتری را در این صحنه نشان می دهد.

برنده: آیفون ۶اس


نتیجه نهایی: یکم عجیب می رسد که سونی با تجربه و پیشینه درخشانش در دوربین های دیجیتال نتوانسته گوشی با دوربینی قوی تر از رقبایش ارائه دهد. سال پیش هم همین اتفاق برای Sony Z5 رخ داد. اما هنوز Sony Xperia X مزیت های خاص خود را در مقابل iphone 6s دارد مثل ثبت تصاویر با پهنای بیشتر (wide) یا ارائه جزییات بهتر در فاصله های دور. در آخر iphone 6s از این رقابت توانست امتیاز بیشتری کسب کند و برنده این مقایسه شود.



 

نظر خود را بنویسید

avatar