تکنولوژی خط دروازه در Euro2016، چگونه کار می کند؟

تکنولوژی خط دروازه در Euro2016، چگونه کار می کند؟

گهگاهی در فوتبال اتفاق می افتد! گاهی در یک تورنومنت بزرگ، گاهی در یک تورنومنت کوچک! زمانی که هزاران تماشاگر در استادیم رد شدن توپ از خط را به وضوح می بینند، اما داور که تصمیم گیرنده است آن را ندیده یا نخواسته ببیند! یا زمانیکه توپ از خط رد نشده اما داور آن را گل اعلام می کند و باعث حذف ناعادلانه یک تیم می شود.

سرنوشت چه تورنومنت هایی که بخاطر اینگونه اشتباهات سهوی یا عمدی تغییر نکرده و باعث آزرده دلی هواداران نشده! این اشتباهات آنقدر تاثیر داشته که آلمان ها برایش یک کلمه اختصاصی دارند! “Wembley-Tor” (گل ومبلی) شاید مهمترین و بحث برانگیزترین این اشتباهات، فینال جام جهانی ۱۹۶۶ باشد. فینالی که بین دو تیم انگلستان و آلمان غربی انجام شد. بازی ۲-۲ مساوی بود. مهاجم انگلستان Geoff Hurst یک شوت از نزدیک به سمت دروازه زد. توپ به تیرک افق برخورد کرد، به زمین خورد و توسط مدافعین آلمان غربی دفع شد. داور شک داشت که گل اعلام کند یا نه! تصمیم گرفت با کمکش مشورت کند. کمک داور Toqif Bahramov، اهل آذربایجان که در آن سال ها هنوز جزور اتحاد جماهیر شوروی بود. بعد از مشورتی که انجام شد، داور گل را پذیرفت و ۴۰۰ میلیون بیننده منهای طرفداران انگلستان هنوز شک داشتند که توپ از خط رد شده بود یا نه! داستان های کذبی هم بعد از آن اتفاق منتشر شد که معروفترین آنها راجع به پاسخی است که کمک داور به خبرنگاران بعد از بازی داد! وقتی از او پرسیدند چگونه مطمئن بودی توپ از خط رد شده، او پاسخ داد: “استالینگراد!”

بعد از تمام این اشتباهات، کمک گرفتن از تکنولوژی امری اجتناب پذیر بود که منجر به معرفی سیستم Goal-line Technology شد. سیستمی که سال هاست در ورزش هایی مثل تنیس، کریکت و هاکی استفاده می شود. این سیستم اولین بار در فصل ۲۰۱۳-۱۴ در لیگ برتر جزیره پیاده سازی شد.

طبق قوانین فیفا هرگاه تمام توپ از خط عبور کند گل صحیح است. دو سیستم پیشنهادی با توجه به این قانون معرفی شد:

Hawk-eye:

در این سیستم که در ورزش تنیس هم از آن استفاده می شود، از ۶ دوربین با سرعت بالا  بهره می برند. این ۶ دوربین در داخل استادیوم نصب شده و می توانند از طریق Triangulation، موقعیت توپ را مشخص کنند. زمانیکه توپ از خط عبور کند، نرم افزار این سیستم توسط امواج رادیویی که به ساعت هوشمند داور ارسال می شود، وی را از گل شدن توپ باخبر می کند. این سیستم همچنین می تواند مسیر توپ را پیش بینی کند و بخاطر همین جلوه بصری است که بین بینندگان تلویزیونی محبوبیت ویژه ای دارد. میزان خطای این سیسم فقط ۳/۶ میلیمتر است که بسیار بهتر از خطای ۳ سانتی متری انسانی است. البته این سیستم حتما بایر ۱/۴ توپ را به طور مشخص ببیند تا کار کند.لازم به ذکر است که این همان سیستمی است که امروزه در لیگ برتر انگلستان از آن استفاده می شود.

hawkeye-goalline-technology ۲۵۸۰۷۲۲_full-lnd


Goalref

این سیستم از پالس های الکترومغناطیس کمک می گیرد. به این صورت که یک مدار کوچک در لایه چرمی توپ قرار داده شده و باعث به وجود آمدن پالس های الکترومغناطیس حول توپ می شود. و یک گیرنده امواج، پشت دروازه قرار می گیرد. میزان این امواج توسط کامپیوتر اندازه گرفته شده. پس لازم نیست نگران بازیکنان باشید.

زمانی که توپ از خط عبور می کند(توپ به گیرنده نزدیک می شود)، پالس های توپ تغییر کرده و توسط یک نرم افزار به داور اطلاع می دهد که توپ گل شده.

با توجه به اینکه تکنولوژی Goalref ارزان تر از Hawk-eye است، می توان از این سیستم در لیگ های پایین تر بهره برد.

Teamgeist_II_adidas

 

۶۹۸۳۱۳۶_orig

فارغ از اینکه از کدام سیستم استفاده شود، دیگر شاهد اینگونه اشتباهات نخواهیم بود. صدالبته اشتباهات داوری هنوز روی سرنوشت بازی ها تاثیر می گذارند و بعید نیست در آینده نه چندان دور شاهد استفاده از رباط به جای داوران باشیم!


 

نظر خود را بنویسید

avatar