چت های شما در فیسبوک کدگذاری خواهد شد

چت های شما در فیسبوک کدگذاری خواهد شد

امروزه هزاران اپ و سرویس برای هر نوع از ارتباط وجود دارد. تماس های صوتی، تصویری، پیام رسانی و … شاید محبوب ترین این پیام ها، پیام نوشتاری باشد. اپ WhatsApp به دلیل اینکه از امنیت بسیار بالا برخوردار است، محبوب ترین اپ پیام رسان بوده. اخیرا WhatsApp به اپ خود Encryption دو طرفه (end to end encryption) هم اضافه کرده که به محبوبیت این اپ افزوده. اما بزرگترین شبکه اجتماعی، Facebook نیز، قرار است به اپ Messenger خود روی موبایل، این نوع کدگذاری را اضافه کند.

پیام های کدگذاری شده به این روش، فقط توسط فرستنده و گیرنده قابل خواندن است. حتی اگر کارمندی در Facebook هم بخواهد به پیام های شما دسترسی داشته باشد، نمی تواند پیام های شما را بخواند. پلیس هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر پلیس log چتهای شما را از فیسبوک بگیرد، بازهم نمی تواند پیام های شما را از آن استخراج کند. اکثریت کاربران طرفداران سرسخت این نوع از کدگذاری هستند چون تمام چت های آنان غیر قابل هک می شود. اما دولت ها و سازمان های امنیتی چندان دل خوشی از این نوع سیستم کدگذاری ندارند چون دیگر نمی توانند مجرمین و مظنونین را آن طور که باید و شاید تحت نظر داشته باشند.

فیسبوک طی خبری اعلام کرد که این قابلیت جدید هنوز به صورت محدود بوده و بیشتر جنبه تست دارد و نسخه کامل آن به طور تدریجی در طول تابستان قابل دسترس خواهد بود. لازم به ذکر است که از آنجایی که اعمال این نوع کدگذاری روی سرویس وب فیسبوک کار بسیار سختی است، بنابراین این سطح از امنیت فقط مختص اپ Messenger است و نه نسخه Web آن.

فیسبوک اعلام کرده:”ما درخواست های شما را گوش دادیم. خیلی از ما ممکن است بخواهیم اطلاعاتی حیاتی را با اعضای خانوانده در میان بگذاریم یا اطلاعات بانکی خود را برای شخصی ارسال کنیم. پس ما به درخواست شما گوش دادیم و بستری با امنیت بالاتر مهیا کردیم.”


 

نظر خود را بنویسید

avatar