بررسی اولیه هدست PlayStation VR

بررسی اولیه هدست PlayStation VR

دو سال پس از معرفی هدست واقعیت مجازی سونی، بالاخره تاریخ عرضه آن اعلام شد. ماه اکتبر ۲۰۱۶! همراه با یک قیمت وسوسه کننده. PlayStation VR با کنسول PS4 کار می کند و نه کامپیوتر. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این امر باعث افت کیفیت تصویر می شود؟ یکی از اعضای وبسایت PCadvisor این هدست را امتحان کرده. بررسی او را نقل قول می کنیم.

یک تجربه فوق العاده با PlayStation VR

PS VR از زمان معرفیش تا به حال، موضوع بحث های بسیاری بوده. توان آن در ارائه بستری برای تجربه واقعیت مجازی، بدون نیاز به یک کامپیوتر قدرتمند. در حقیقت این هدست، با تمام ۴۴ میلیون PS4 موجود در دنیا کار می کند. پس از دو سال صبر، بالاخره یک تاریخ عرضه و قیمت رسمی برای این هدست داریم. اخیرا این هدست را تست کردم و قصد دارم تجربه ام را با شما در میان بگذارم.

قیمت و زمان عرضه PS VR

سوال اصلی اینجاست که کی می توانید PS VR را بخرید؟ اندرو هاوس این سوال را در کنفرانس E3 سونی پاسخ داد. ۱۶ اکتبر همین سال، شما می توانید با خرج کردن ۳۹۹$ صاحب یک PS VR شوید. با این حساب این هدست ۶ ماه دیرتر از رقبای خود، Oculus Rift و HTC Vive به بازار می آید که تصمیم هوشمندانه ای توسط سونی است. این تاخیر نسبت به رقبا، به سونی اجازه می دهد تا بتواند محصول بهتری نسبت به رقبا را عرضه کند. در واقع سونی کنار نشسته تا رقبایش، زودتر از آن با چالش های اولیه عرضه دست و پنجه نرم کند. همچنین قیمت این هدست، از قیمت رقبایش کمتر است. ۱۵۰$ کمتر از Oculus Rift و ۲۰۰$ ارزان تر از HTC Vive! این یعنی هدست سونی، نصف HTC Vive قیمت دارد. Amazon و Zavvi هم این هدست را پیش فروش می کنند.

با اینکه این قیمت باعث تشویق حضار شد، اما اندرو هاوس این نکته را متذکر نشد که برای تجربه واقعیت مجازی، شما مجاب به داشتن یک PlayStation Camera هستید. البته باز هم قیمت ۴۴۰$ برای یک هدست واقعیت مجازی+دوربین، قیمتی رقابتی است. اگر جزو آن دسته ای هستید که دوربین PlayStation ندارید، سایت Zavvi باندل این دو را به شما می فروشد. همین داستان برای دسته های Move هم صادق است. البته این هدست با دسته DualShock4 هم کار می کند و خرید یک دسته Move الزامی نیست. لازم به ذکر است که دسته های Move پلی استیشن ۳، با PS4 هم سازگاری دارند.

PS VR

طراحی و ساخت

بیشتر رنگ این هدست سفید است و جاهایی به رنگ سیاه دارد. باید اعتراف کنم که قبل از تجربه این هدست، فکر می کردم وزن آن زیاد باشد. اما اشتباه می کردم. زمانی که آن را بلند کردم باورم نمی شد که این هدست چقدر سبک است. مخصوصا نسبت به اندازه ای که دارد. درست است که ظاهر این هدست به زیبایی و جذابی Oculus Rift نیست، اما سبکی آن باعث می شود به راحتی بتوانید ساعت ها با آن بازی کنید. حتی گوشه های این هدست هم باعث ناراحتی پوست صورتم نشد. چون ظاهرا هدست های دیگر، بینی بعضی از کاربران را اذیت کرده. البته تمی توانم تضمین کنم که این هدست در بازه های طولانی چگونه خواهد بود.

PS4 VR

همچنین این هدست از یک سربند سفت تر نسبت به رقبای خود استفاده می کند. این سربند باعث می شود شما احساس راحتی بیشتری کرده و همجنین به شما آزادی بیشتری در تنظیم کردن هدست و دوری یا نزدیکی صفحه نمایش می دهد. این نکته شاید زیاد مهم نباشد اما نشان می دهد که سونی تمام جوانب کار را در نظر گرفته. حتی افرادی که عینک به چشم می زنند هم مشکلی در سر کردن این هدست نخواهند داشت.

مشخصات و قابلیت ها

قابلیت های PS VR نسبت به قیمت ۳۹۹ دلاریش بسیار جالب توجه است. این هدست از یک نمایشگر ۵٫۷ اینچی Full-HD OLED 1920*1080 بهره می گیرد که رزولوشن ۹۶۰*۱۰۸۰ برای هر چشم در نظر گرفته شده. اگرچه که این رزولوشن نسبت به ۲۱۶۰*۱۲۰۰ (۱۰۸۰*۱۲۰۰ برای هر چشم) HTC Vive کمتر است اما باز هم یک تجربه عالی را به ارمغان می آورد و تفاوت کمی در جزئیات بازی، با HTC Vive خواهد داشت.

همچنین شما زاویه دید ۱۰۰ درجه خواهید داشت و دستورات شما با تاخیر ۱۸ میلی ثانیه ای اجرا می شوند که تقریبا می تواند گفت، دستورات بدون تاخیر اجرا می شوند که البته رابطه مستقیمی با گرافیک درون بازی دارد. این هدست همچنین قدرت پردازش تصویر ۱۲۰ هرتز دارد که می تواند بازی ها را با نرخ تصویر ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. لازم به ذکر است که این قدرت پردازش بیشتر از Rift و Vive(90 هرتز) می باشد. اگرچه من چنین نرخ تصویری را با یک PS4 معمولی تجربه نکردم. ظاهرا این نرخ تصویر زمانی عملی می شود که VR را با یک PS4 Neo تجربه کنید. البته باید بگویم که حین بازی روی PS4 معمولی هم هیچ مشکلی ندیدم و بازی به راحتی اجرا می شد.

حرکات شما هم به راحتی توسط دوربین پلی استیشن دنبال می شود. سونی ادعا می کند که دوربین پلی استیشن می تواند تا ۱۰۰۰ بار در ثانیه، هدست را دنبال کرده و موقعیتش را تشخیص دهد. البته شما باید در میدان دید دوربین پلی استیشن بمانید تا بتواند شما را دنبال کند. همچنین طراحی هدست به شما اجازه می دهد تا بتوانید سر خود را ۳۶۰ درجه بچرخانید. این امر توسط سنسورهایی که در عقب هدست قرار دارد میسر شده است.

PS Virtual Reality

تجربه بازی کردن با PlayStation VR

همان طور که گفتم، توانستم واقعیت مجازی را با این هدست تجربه کنم و اگرچه زمانش آنقدر که دوست داشتم باشد، نبود، اما از تجربه ام بسیار لذت بردم. بازیی که انجام دادم، بازی The London Heist بود. بازی شروع شد و من در یک ون سفید رنگ نشسته بودم. راننده هم یک گانگستر کچل با یک لهجه غلیظ انگلیسی بود. ون ما داشت توسط یک گروه گانگستر رقیب تعقیب می شد. راننده یک مسلسل را سمت من انداخت و من بدون فکر کردن و به طور غریزی دستم را سمتش دراز کرده، آن را گرفتم و شروع به شلیک کردن کردم. زمانی هم که خشاب مسلسل تمام می شد، خود من باید با استفاده از دسته های Move خشاب پر را از کیف روی صندلی برمی داشتم وآن را در اسلحه جا می زدم. بعد از مدتی که مشغول بازی کردن بودم، واقعا احساس کردم یک گانگستر انگلیسی شده ام. حتی بعد از آن که بازی تمام شد کمی لهجه انگلیسی تری داشتم.

واقعا تجربه فوق العاده ای بود. اگرچه گرافیک بازی در هدست مثل هدست های رقیب نیست. اما برای تجربه گرافیک بهتر باید پول بیشتری هم برای هدست های دیگر، و هم برای یک کامپیوتر قدرتمند، که ۲ یا ۳ برابر یک PS4 معمولی قیمت دارد، پرداخت کنید. که اصلا هم این تفاوت گرافیک مهم نیست، چون به محض این که هدست را روی سرم گذاشتم و بازی شروع شد، چنان تجربه هیجان انگیز و دلچسبی داشتم که دیگر به کیفیت تصویر و اینگونه اعداد و ارقام فکر نکردم.

دنیای جدیدی که این هدست به روی گیمرها باز می کند، دنیایی پر از شگفتی و جذابیت است. هدستی که قیمتش نسبت به دیگر هدست ها، ارزان تر است اما کیفیتی مشابه با آنها دارد. بعد از این تجربه، فکر می کنم سونی در رقابت میان هدست های واقعیت مجازی، رقیبی بسیار جدی است. اما بهتر است تا زمان عرضه این هدست و تجربه افراد بیشتر، صبر کنیم. سخن آخر اینکه، حتی با محدودیت های سخت افزاری PS4 برای رزولوشن و گرافیک بهتر، تجربه این هدست با بازی The London Heist بسیار جذاب و شیرین بود. و این نشان می دهد که سونی چه توانایی در ساخت بازی برای PS VR دارد.

برای مشاهده بررسی ویدیویی این هدست اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده محتوای هدست پلی استیشن VR اینجا کلیک کنید.


 

 

نظر خود را بنویسید

avatar