اختلاف بر سر سیستم تشخیص محتوی سرویس YouTube!

اختلاف بر سر سیستم تشخیص محتوی سرویس YouTube!

صنعت موسیقی و سرویس YouTube، هم دوست هم هستند و هم دشمن هم. مثل دو دوست رقیب که همیشه باهم جر و بحث می کنند. شرکت های بزرگ پخش موسیقی در حال مذاکره قراردادهای جدید خود، با بزرگترین سرویس آنلاین ویدئو هستند و همان جرو بحثی که به آن اشاره کردیم، بالا گرفته . اخیرا گوگل در گزارشی اعلام کرده که سیستم تشخیص حق پخشش، Content ID، مقدار ۲ میلیار دلار به صاحبان اثر پرداخت کرده. این میزان پول دو برابر میزان پول پرداختی در سال ۲۰۱۴ می باشد.

دقیقا همین سیستم Content ID یوتیوب هم دلیل این اختلاف میان این دو دوست است. حال این سیستم چگونه کار می کند؟ این سیستم از صاحبان اثر درخواست می کند که یک فایل آپلود کنند. مثلا یک موزیک ویدئو. سپس این سیستم به صورت اتوماتیک سعی می کند تا تمام نسخه های کپی در یوتیوب را که توسط افرادی که صاحب اثر نیستند و آپلود شده اند را پیدا کند. بعد از اینکه یک ویدئوی کپی را پیدا کرد، صاحب اثر می تواند تعیین کند که سیستم آن ویدئو را به صورت پیش فرض یا را گزارش کند، بلوکه یا پاک کند، و یا آن را پولی کند. YouTube هم اعلام کرده که صاحبان اثر در اکثریت مواقع آخرین گزینه، یعنی پولی کردن ویدئو را انتخاب می کنند.

اما صنعت موسیقی ادعا می کند که این سیستم Content ID یوتیوب اصلا کارآمد نیست و به اندازه کافی به آنها پول پرداخت نمی کند. طی تحقیقاتی هم که گروهی از آنها انجام داده اند، گفته می شود که این سیستم فقط ۴۰% از ویدئوهای کپی را پیدا می کند و از نیروی انسانی بسیار زیادی هم استفاده می کند، به خاطر اینکه ویدئوهای کپی، به همان سرعتی که پاک می شوند، به همان سرعت هم آپلود می شوند! به همین ترتیب آنها ادعا می کنند که این سیستم تشخیص محتوی، بیشتر هزینه بر است و نه سودآور و مفید!

گوگل اما ادعا می کند که این سیستم، کارایی ۹۸ درصدی داشته و فقط ۲% از ویدئوهای کپی توسط نیروی انسانی گزارش می شود. همچنین گفته که نیمی از درآمد سالیانه موسیقی YouTube، از طریق همین سیستم است. تفاوت گوگل و صنعت موسیقی در نوع گزارشاتی است که منتشر کرده اند. گوگل مدارک فیزیکی منتشر کرده که نشان می دهد این شرکت به چه میزانی پول خرج این سیستم تشخیص محتوی کرده! ۶۰ میلیون دلار! که این نشان می دهد گوگل، حداقل مدرکی برای ادعاهایش دارد. شاید وقت آن باشد که صنعت موسیقی هم که در حال حاضر توپ در زمینش است، مدارکی بر گفته هایش ارائه کند!


 

نظر خود را بنویسید

avatar