چگونه از هک شدن جلوگیری کنیم

چگونه از هک شدن جلوگیری کنیم

هک شدن سیستم‌های خانگی و شرکت‌های بزرگ اینترنت را به یک مکان ترسناک تبدیل کرده است.از هک شدن شرکت‌های بزرگی‌ همچون شرکت سونی تا سرقت‌های میلیاردی که هر روز دربارهٔ آن‌‌ها می‌شنویم.

در ابتدا واژهٔ هک در سال ۱۹۶۰ برای یک فرد با تسلط بر علم کامپیوتر به کار برده میشد که می‌توانست برنامه‌ها را طراحی و برنامه ریزی کند.در سال ۱۹۷۰ اولین هک توسط جان درپر انجام شد.او با استفاده از یک تماس تلفنی رایگان به کاربران به گوشیهای آنها وصل میشد و اطلاعات آن‌‌ها را میدزدید.

جان درپر با استفاده از یک جعبه صدای اسباب بازی مشهور به جعبه آبی‌ کودکان، بوق آزاد تلفن را درست کرد و هنگام تماس فقط برای کاربر بوق آزاد میخورد. بعد‌ها ۲ نفر از دانشگاه کالیفرنیا که در گروه هایی به نام های (Berkeley Blue(Steve Jobs و (Oak Toebark(Steve Wozniak کار میکردند برای ساخت جعبه ی آبی‌ برای هک اقدام کردند که چند سال بعد از آن‌ شرکت اپل را تاسیس کردند.

hack
فکر کنید به عنوان کاربر معمولی در خانه پشت سیستم کامپیوتری خود نشستید که شما را متهم به یک کلاه برداری بزرگ میکنند،در آن‌ زمان چه کاری میتوانید انجام دهید؟ عملا هیچ کاری چون شما طعمه ی یک سری هکر قرار گرفته شده‌اید که شما را متهم نشان داده اند.

یا فکر کنید در کمال آسایش در شرکت خود مشغول به کار هستید که یک چک معمولی‌ شما برگشت می‌خورد و بعد مطلع میشوید تمامی‌ حساب شما بدون آن‌ که بفهمید خالی‌ شده!

یا مدیر یک سایت بزرگ هستید،هنگامی که صبح برای شروع یک روز بسیار خوب وارد شرکت میشوید متوجه میشوید سایت شما به دست هکر‌ها افتاده و خبر‌های مخالف با خبر گذاری شما پخش شده!

hack
این‌ها یک سری از نگرانی هایی است که هیچ راه برگشتی‌ ندارد یا اگر داشته باشد هزینه‌های مالی،فکری و زمانی‌ زیادی برای شما دارد.
بهترین کار برای اینکه با خیال آسوده در این کهکشان بزرگ اینترنت قدم بزنید پیشگیری از هک شدن است که با چندین راه ساده می‌توان پیش گیری کرد.

در اینجا می‌خواهیم چندین راه ساده برای جلوگیری از هک شدن را به شما بگوئیم تا در هنگام کار با اینترنت استرسی نداشته باشید:

۱) سیستم خود را به روز کنید،یک راه نفوذی هکر‌ها سیستم هایی است که از ورژن قدیمی‌ استفاده می‌کند.اگر سیستم خود را در حالتی قرار داده اید که به صورت دستی‌ بروز شود بدانید که به راحتی‌ طعمه ی یک هکر میشوید.پس همین الان وارد تنظیمات سیستم شوید و بروز رسانی را در حالت اتوماتیک قرار دهید.

۲)آنتی ویروس اصلی‌ و بروز بخرید،آنتی ویروس میتواند جلوی نفوذ بسیاری از ویروس‌های آماده در اینترنت و هکر‌ها را بگیرد.

۳)پاک کردن تمامی‌ اطلاعات سطل اشغال،سعی‌ کنید تمامی‌ اطلاعاتی‌ که در سطل اشغال هستند را پاک کنید چون به راحتی‌ قابل باز گردانی هستند.نرم افزارهایی هم برای پاک کردن همیشگی اطلاعات به کار میروند که پیشنهاد می‌کنم از آن‌‌ها استفاده نکنید زیرا بسیاری از آنها راه ویروس به سیستم را باز میکنند. اگر قصد فروش هارد خود را دارید قبل ازفروش حتما آن‌ را فرمت کنید.

۴)از وای‌فای‌های مجانی استفاده نکنید،اگر ترس لو رفتن اطلاعات و دزدیده شدن آنها را دارید هیچ گاه از وای‌فای‌ های رایگان که در سطح شهر هستند استفاده نکنید چون این وای‌فای‌ها برای هکر‌ها نیز باز هستند و میتوانند از طریق اینکه آی‌ پی‌‌ها یکسان است وارد سیستم شما شوند.

۵)تغییر پسورد،همه ی دستگاه‌ها و فضاهای مجازی که عضو هستید یک پسورد از شما می‌خواهند که پیشنهاد میشود هر ۲ ماه یک بار پسورد خود را تغییر دهید.

۶)به کار بردن پسورد قوی،در به کار بردن پسورد‌های خود دقت داشته باشید که هم از عدد و هم از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید،پسوردی که انتخاب می‌کنید حداقل ۸ حرف و عدد باشد و در سایت‌ها و فضاهای مجازی که امکان  Two-Step-Verfication وجود دارد استفاده کنید.

۷)پاک کردن حافظهٔ مرورگر،سعی‌ کنید هر هفته اطلاعات و پسورد‌های ذخیر شده در مرورگر خود را پاک کنید.


 

نظر خود را بنویسید

avatar