وبسایت پوکمون گو در ایران فیلتر شد؛ شروط ایران برای عرضه رسمی پوکمون گو

وبسایت پوکمون گو در ایران فیلتر شد؛ شروط ایران برای عرضه رسمی پوکمون گو

درحالی که ۳۱ تیر ماه بازی کنندگان پوکمون گو با انتشار خبری مبنی بر “انتشار بازی پوکمون گو برای ایران و دسترسی به بازی بدون تغییر آی پی” خوشحال بودند، این خوشحالی یک روز بیشتر طول نکشید. در واقع بازی پوکمون گو برای ایران تنها در تاریخ ۳۱ تیر ماه در دسترس بود و پس از آن طرفداران این بازی مجبور بودند برای این بازی مانند گذشته آی پی شان را تغییر دهند.

بازی پوکمون گو با اینکه به طور رسمی برای کشور ایران منتشر نشد اما به قدری مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفت که وبسایت های خارجی زبان را هم شگفت زده کرد. این در حالی بود که طرفداران این بازی در ایران مجبور بودند با دردسرهای تغییر آی پی برای دسترسی به این بازی درگیر باشند.

هرچند که بازی پوکمون گو، بازی بسیار جذاب و اعتیاد آوری است اما این بازی خطراتی امنیتی را نیز در پی دارد. خطراتی که ممکن است شکستن حریم موقعیت مکانی افراد و تصویر برداری از مناطق امنیتی را در پی داشته باشد. در حال حاضر این بازی برای آی پی ایران در دسترس نیست اما اگر هم نینتندو، سازنده پوکمون گو، این بازی را برای ایران منتشر کند این بازی در داخل کشور نیز ممکن است با محدودیت هایی مواجه شود.

از طرفی هفته گذشته توسعه دهندگان بازی پوکمون گو پُستی را  مبنی بر عدم تمایل عرضه پوکمون گو در برخی کشور ها از جمله ایران منتشر کردند.

پوکمون گو

 

قبلا هم این بازی در برخی کشور ها بدلایل مسائل امنیتی محدود شده است. شاید ایران هم کشور بعدی باشد که بازی پوکمون گو را محدود می کند.

حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، طی مکاتبه ای رسمی با سازندگان این بازی گفته است: اگر قرار است این بازی در ایران توزیع و عرضه شود حتماً باید از فیلتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بگذرد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد و در غیر این صورت ناگزیر از فیلتر و جلوگیری از عرضه بازی هستیم.

کریمی قدوسی گفت: برای عرضه این بازی دو شرط را مدنظر داریم که البته هنوز به صورت رسمی به سازندگان بازی اعلام نشده؛ یکی اینکه باتوجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران باشد و دوم اینکه نقاط تفریحی و مقاصد هدف‌گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی هم باید با هماهنگی و همکاری بنیاد مشخص شود. نباید نقاطی برای کاربر معین شود که از لحاظ موازین و قوانین کشور منعی برای حضور کاربر در آنجا وجود داشته باشد. مانند مراکز نظامی و امنیتی.

حال سوالی که ذهن همه دوستداران پوکمون گو را درگیر می کند این است که آیا عدم تمایل سازندگان این بازی به عرضه بازی و از طرفی سخت گیری ایران باعث فیلترینگ این بازی می شود یا خیر؟ با این حال برای جواب صحیح به سوال فوق باید حداقل چند هفته ای منتظر بمانیم.


 

نظر خود را بنویسید

avatar