یاهو ، چه بود و چه شد؛ چه آینده ای در انتظار یاهـو است؟؟؟

یاهو ، چه بود و چه شد؛ چه آینده ای در انتظار یاهـو است؟؟؟

یاهو کجای کار را اشتباه رفت؟

شرکت یاهو، در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و به سرعت تبدیل به غول دنیای وب شد، دقیقا قبل از گوگل. آن زمان یاهو فقط پورتالی ساده برای جستوجو در اینترنت بود. با گذشت زمان این شرکت گسترده تر شد و سرویس های بیشتری را ارائه داد، مانند سرویس ایمیل، مسنجر و حتی سرویسی که اجازه میداد کاربران وبلاگی شخصی در یاهو بسازند.

اما چیزی از یکه تازی یاهو در دنیای وب نگذشت که سرو کله گوگل پیدا شد و یاهو هیچ وقت نتوانست یاهوی سابق شود. مشکل آنجا بود که گوگل موتور جستوجویی را معرفی کرد که هسته اصلی تجارت یاهو را به هم ریخت.

یاهو، کمی زود جا زد و شاید عدم آینده نگری مدیران این شرکت باعث شد تا بازار های مختلفی را از دست بدهد، یاهو، انقلاب جستوجوی اینترنتی، انقلاب شبکه های اجتماعی، انقلاب ویدیو ها در اینترنت و شاید مهمتر از همه انقلابی که در گوشی های هوشمند رخ داد را از دست داد.

اما چگونه این شرکت بازهم به کارش ادامه داد؟؟؟

یاهو شانسی که آورد در سال ۱۹۹۶ با شرکتی ژاپنی همکاری به نام Softbank کرد و این همکاری باعث شده که یاهو در ژاپن هنوز محبوبترین وبسایت باشد.

یاهو

در سال ۲۰۰۵، یاهو ۱ میلیارد دلار در وبسایت چینی علی بابا سرمایه گذاری کرد. در آن دوره یاهو در بدترین وضعیت بازدهی مالی اش بود. تنها دلیلی که سرمایه گذاران پول خود را در این شرکت نگه داشتند، حضور یاهو در کشور چین و امید به آینده بود.

در سال ۲۰۰۵ یاهو  وبسایت به اشتراک گذاری تصاویر Flickr را فقط با ۳۵ میلیون دلار خریداری کرد. همان وبسایتی که امروزه محبوبیت زیادی دارد. در سال ۲۰۱۳ هم یک شبکه اجتماعی به نام Tumblr را با قیمت ۱٫۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

در سال ۲۰۰۸ دقیقا زمانی که گوشی ها داشتند به طرف هوشمند شدن میرفتند، مهندسین یاهو، سرویسی به نام FireEagle معرفی کردند که موقعیت مکانی شما را با تمام سرویس های تحت وب به اشتراک می گذاشت. با این سرویس آنها میدانستند که هر لحظه کجا هستید.

در عصر اپلیکیشن ها یاهو، اپلیکیشن دسکتاپی به نام Friends on Fire را معرفی کرد که از سرویس FireEagle استفاده می کرد تا موقعیت مکانی شما را با دوستانتان به اشتراک بگذارد. از بدشانسی یاهو چیزی نگذشت که تکنولوژی GPS روی گوشی ها آمد و سرویس FireEagle یاهو فراموش شد.

fireeagle

یاهو

این شرکت همچنین در پی عقب ماندن از رقبای خود در مسنجرهای امروزی، مخصوصا مسنجرهای موبایل، چند هفته پیش تصمیم گرفت که یاهو مسنجر را برای همیشه از دسترس خارج کند.

یاهو، در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۴۰۰۰ کارمند داشته اما در سالهای گذشته با توجه به پیشرفت کمش نسبت به رقبا مجبور به تعدیل کارکنانش شده و در سال ۲۰۱۵ این آمار به حدود ۱۰۰۰۰ کارمند کاهش یافت.

با تمام فراز و نشیب های یاهو، در حال حاضر این شرکت سرویس هایی مانند یاهو نیوز، یاهو میل و… را ارائه می دهد و کاربران زیادی دارد. با اینکه یاهو، جزو اولین ها در دنیای وب بوده و می توانست آینده ای بهتر داشته باشد، در حال حاضر طبق رنکینگ الکسا، یاهو پنجمین وبسایت پربازدید جهان است.

verizon

 

در سال ۲۰۰۸ مایکرسافت برای خرید یاهو، به این شرکت پیشنهاد ۴۰ میلیارد دلار را داد اما این شرکت این پیشنهاد را قبول نکرد. حالا یاهو ای که زمانی برترین وبسایت دنیای وب بود با قیمت ۴٫۶ میلیارد دلار توسط Verizon خریداری شد.

به نظر با اینکه یاهو، توسط Verizon خریداری شده است، نامش همچنان باقی خواهد ماند. اما قطعا Verizon برنامه های جدیدی برای یاهو در آینده دارد.

منبع: techradar.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar