سرگذشت بزرگان: استیو جابز، بنیان گذار اپل

سرگذشت بزرگان: استیو جابز، بنیان گذار اپل

بچگی استیو جابز

“استیو پاول جابز” در ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ در کالیفرنیا متولد شد. پدر او “عبدالفاتح جان جندلی” که یک دانشجوی مسلمان اهل سوریه بود و مادر او “خوان کارول شیبل” از یک خانواده مسیحی بود. پدر و مادر استیو جابز در آن زمان باهم ازدواج نکرده بودند و زمانی که استیو جابز به دنیا آمد آنها ۲۳ ساله بودند و به علت شرایط و عقایدشان قادر به بزرگ کردن استیو جابز نبودند. از طرفی خوان نتوانست خانواده اش را متقاعد کند تا با یک مسلمان ازدواج کند.

به این ترتیب استیو جابز توسط پل رینهولد جابز و کلارا هاگوپیان به فرزندی پذیرفته شد و آنها نام استیو را برای او گذاشتند. چندی پس از اینکه استیو جابز به خانواده جدیدش رفت، پدر و مادر اصلی استیو جابز با یکدیگر ازدواج کردند و صاحب دختری به نام مونا شدند که استیو جابز تا ۲۷ سالگی نتوانست مونا را ببیند.

در ۵ سالگی جابز، خانوادهٔ جابز از سان فرانسیسکو به مانتین ویو در کالیفرنیا نقل مکان کردند. بعدها، پل و کلارا دختری به نام پتی را به فرزند خواندگی پذیرفتند. پل جابز، پدر استیو یک مکانیک ماهر در کارخانه ساخت لیزر بود و مقدمات ابتدایی الکترونیک را به استیو آموزش داد. کلارا جابز هم که یک حسابدار بود خواندن را قبل از ورود به مدرسه به استیو جابز یاد داد.

دوران ابتدایی برای استیو جابز باهوش، بسیار خسته کننده بود. معلم استیو به پدر مادر جابز پیشنهاد کرد که او می تواند بصورت جهشی زودتر به دبیرستان برسد اما پدر مادر استیو مخالفت کردند. اندکی بعد استیو جابز پس از ورود به دبیرستان به همکار آینده خوش یعنی “وزنیاک” آشنا شد.

استیو جابز پس از دوران دبیرستان وارد کالج “رید” شد اما پس از ۶ ما از کالج انصراف داد. با این حال در کلاس هایی از جمله خوشنویسی در کالج شرکت کرد. به گفته استیو جابز “اگر در کالج وارد کلاس خوشنویسی نمی‌شدم، مکینتاش هرگز چندین طرح حروف یا فونت‌های فاصله‌دار مناسب را نداشت”

در زمستان ۱۹۷۴ او به کالیفرنیا بازگشت و به عنوان طراح بازی های ویدیویی در شرکت آتاری استخدام شد. در سال ۱۹۷۶ زمانی که استیو ۲۱ ساله بود به همراه دوست دبیرستانش “وزنیاک” کار بر روی سیستم های کامپیوتری را آغاز کرد و شرکت کامپیوتری اپل را در پارکینگ خانواده جابز تاسیس کردند. استیو برای تامین مالی تحقیقاتش در آن زمان مجبور به فروش خودروی خود شد.

استیو جابز

سال ۱۹۷۶ اولین کامپیوتر شخصی که جابز و وزنیاک معرفی کردند اپل I نام داشت و ۶۶۶٫۶۶ دلار قیمت داشت. در سال ۱۹۷۷ آنها رایانه اپل II را معرفی کردند و در سال ۱۹۸۰ اپل تبدیل به سهامی عام شد. در همان سال رایانه اپل III را هم معرفی کردند که به دلیل قیمت بالا  و مشکلات سخت افزاری با شکست مواجه شد.

اپل 1

 

همزمان با رشد اپل، استیو جابز برای  گسترش شرکت به دنبال مدیران مستعد بود. در سال ۱۹۸۳ جابز به جان اسکی یکی از مدیران پپسی پیشنهاد کار در اپل را داد و به او گفت: “می‌خواهی که باقی زندگی‌ات را به فروختن آب‌-شکر بگذرانی، یا می‌خواهی شانس این را داشته باشی که دنیا را عوض کنی؟”

در همان سال اپل رایانه اپل لیزا را نیز معرفی کرد که به علت گران بودن و کندی نا موفق از آب در آمد. سال ۱۹۸۴ اپل از مکینتاش پرده برداشت که در نوع خود محصولی فوق العاده بود. اما پس از گذشت دو ماه فقط ۵۰۰۰۰ عدد از آن فروخته شد که برای اپل نا امید کننده بود.حافظه مکینتاش ۱۲۸ کیلوبایت بود و از درگاه فلاپی پشتیبانی میکرد که کار با آن بسیار دشوار بود.

در حالی که جابز از رهبران اصلی شرکت اپل بود خیلی ها او را فردی دمدمی می دانستند. در سال ۱۹۸۵ بین جابز و “اسکالی” یکی از مدیران اپل، درگیری به وجود آمد که در پی آن جابز به اسکالی گفت : تو برای هدایت اپل مناسب نیستی. اسکالی از مدیران اپل خواست تا بین او و جابز یکی را انتخاب کنند. در این میان مدیران اپل اسکالی را انتخاب کردند و جبز از اپل برکنار شد.

جابز پس از برکناری اش از اپل، شرکت نکست را با سرمایه ۷ میلیون دلار تاسیس کرد. در سال ۱۹۸۹ جابز کامپیوتر قدرتمند ورک استیشن را ساخت که اولین کامپیوتری بود که مرورگر وب داشت. هرچند کامپیوتر نکست نتوانست فروش خوبی داشته باشد اما نرم‌افزار کامپیوتر نکست به عنوان مبنای سیستم‌عامل مکینتاش‌های امروزی و آی‌فون می‌باشد.

نکست ورک استیشن

 

بعدها رایانه نکست کیوب توسط جابز به عنوان یک کامپیوتر بین‌شخصی به‌وجود آمد که به نظر او اولین قدم پس از ایجاد کامپیوتر شخصی است. در دسامبر ۱۹۹۶ شرکت اپل، نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خریداری کرد و طی این معامله استیو جابز دوباره به اپل بازگشت و در سال ۱۹۹۷ پس از برکناری جیل آملیو، استیو جابز مدیرعامل موقت اپل شد.

یکی از محصولاتی که جابز پس از ورودش اقدام به توسعه آن کرد آی مک اپل بود. جابز پس از سه سال خدمت به اپل در سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیر عامل دائم اپل قرار گرفت. از اتفاقات مهم دوره استیو جابز می توان به پرده برداری از آی پاد در سال ۲۰۰۰، رونمایی از آیتونز در سال ۲۰۰۳، آیفون در سال ۲۰۰۷ و آیپد در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد.

جابز از سال ۱۹۹۷ تا زمان مرگش با دستمزد ۱ دلار سالیانه در اپل مشغول به کار بود و همین موجب ثبت نام او در کتاب گینس به عنوان کم حقوق ترین مدیر ارشد عملیاتی شد. هر چند که در کنار حقوق کم استیو، شرکت به او پاداش های بسیاری خوبی را می داد.

محصولات اپل در زمان مدیرعاملی استیو جابز

نسل اول آی مک که حاصل همکاری جابز و جاناتان آیو بود در سال ۱۹۹۸ عرضه شد. آی مک موفقیت بزرگی برای اپل بود و با قیمت ۱۲۹۹ دلار در شش هفته ۲۷۸۰۰۰ عدد از آن به فروش رفت.

اولین آیپاد نیز در پاییز ۲۰۰۰ توسط جابز طراحی شد. جابز علاقه خاصی به این پروژه داشت و از طرفداران موسیقی بود.

نسل اول آیفون در سال ۲۰۰۷ توسط استیو جابز رونمایی شد و توانست تا پایان سال ۲۰۱۰، ۹۰ میلیون دستگاه آیفون را به فروش برساند.

در سال ۲۰۱۰ اولین نسل از آیپد معرفی شد که تنها پس از یک ماه، یک میلیون دستگاه از آن فروخته شد. سرعت فروش آیپد دو برابر فروش آیفون بود.

استیو جابز در سال ۲۰۱۱ از سمتش در اپل استعفا داد و تیم کوک که از مدیران ارشد اپل بود جایگذین جابز شد. در پی این اتفاق سهام اپل تنها در عرض چند ساعت ۵ درصد کاهش یافت. جابز که در سال های پایانی عمرش از سرطان لوزالمعده رنج می برد، در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی بر اثر ایست تنفسی ناشی از سرطان لوزالمعده در خانه اش واقع در کالیفرنیا درگذشت.


 

نظر خود را بنویسید

avatar