۵ سالگی سلطنت تیم کوک در اپل؛ آيا تیم کوک بهترين گزينه براي اپل بوده است؟!

۵ سالگی سلطنت تیم کوک در اپل؛ آيا تیم کوک بهترين گزينه براي اپل بوده است؟!

پنچ سال پيش، تيم كوك به سوالاتي كه نشان دهده توانايي هايش در خصوص جایگاه مدیر عاملی اپل بود براي ادامه مسير افسانه اي استيو جابز پاسخ داد.
اين هفته كه كوك پنجمين سال خود به عنوان مدير عاملی شركت اپل را جشن مي گرفت، سوالات ديگري از او پرسيده شد.
هنگامي كه استيو جابز موسس اپل، هنوز اپل را در دست داشت گفت: آينده اپل روشن است و روزهاي بهتري در راه است.
كوك با نظر استيو جابز موافق است، كوك در اين سال ها تلاش خودش را براي بهبود محصولات و سرويس هاي اپل انجام داد، محصولاتي مثل اپل تي وي و آيپد. به گفته ي مايكل آبچوسكي یکی از سهامداران اپل، كوك یک مدیر عامل همه فن حریف است.
وبسایت Cnet با نگاهي به كارهايي كه كوك در اين سال ها براي اپل كرده است و كارهايي كه نياز است كه انجام دهد تا اپل را در رده بهترين ها در پنج سال آينده قرار دهد، به نتايجي رسيده كه در ادامه باهم مي خوانيم.

تیم کوکِ برنده:

تیم کوک

بزرگترين موفقيت تیم کوک گسترش آيفون بود، هر ساله شركت اپل سه مدل آيفون جديد وارد بازار مي كند، ٤.٧ اينچي، ٥.٥ اينچي و ٤ اينچي مدل SE که آخرین محصول اپل بود. تیم کوک در سال ۲۰۱۴ با وارد كردن آيفون ٦ در ابعاد بزرگ از اپل بهترين شركت در جهان را ساخت.
اپل امروزه در بازار موبايل چين، بزرگترين بازار خريد و فروش در دنيا را با اضافه كردن سرويس هاي جديد به اپل به خود اختصاص داده است. قطعا گزینه بعدی برای تیم کوک بازار جهانی پر جمعیت هند است.

تیم کوک پنج سال پیش با سمت جدیدش باعث پیدایش سرویس های جدید بی نظیری در اپل مانند سرویس های Apple Pay و Apple Music شد. همچنین امروزه اپل از سرویس هایی مانند اپ استور سود بیشتری نسبت به قبل کسب می کند.

تیم کوکِ بازنده:

تیم کوک

در حال حاضر بیش از دو سوم فروش اپل مربوط به محصولات آیفون است. اما وای به روزی که آیفون های اپل محبوبیتشان را از دست بدهند. طبق نظر کارشناسان، امسال با عرضه آیفون ۷، اپل برای اولین بار با کاهش فروش آیفون مواجه می شود. این پیش بینی در پی درز کردن تصاویر آیفون ۷ است که مشاهده شده بر خلاف انتظار همگان آیفون ۷ نسبت به مدل قبلی آیفون تغییر چندانی نداشته است.
طي مصاحبه اي كه كوك اخیرا با مجله واشنگتن داشت، ذكر كرده است امسال اپل به سمتي مي رود كه همه ي افراد جهان بتوانند يك گوشي اپل داشته باشند.
اينكه آيا واقعا كوك بتوانند به اين هدف برسد يا نه سوال بزرگي است. امروزه اپل از بودجه زيادي برخوردار نيست.
زماني كه اپل اولين مدل از گوشي ارزان قيمتش يعني ٥c با جنس پلاستیک را به بازار عرضه كرد با وجود قيمت پايين باز هم از بسياري از گوشي هاي اندرويد گرانتر بود. این در مورد آیفون جدید SE اپل هم صدق می کند.
از طرفی اپل واچ که در دوره تیم کوک نیز رونمایی شد طبق انتظارات همه گیر نشد و محبوبیت مورد انتظار اپل را نتوانست کسب کند. هرچند که در دوره ای این ساعت هوشمند اپل فروش خوبی داشت اما طبق گزارشات IDC اپل در سه ماهه دوم سال جاری ۱٫۶ میلیون اپل واچ فروخته است که نسبت به سه ماهه دوم سال پیش ۵۵% کاهش داشته است.
مورد بعدي كه قابل چشم پوشی نيست فاجعه اي است كه Map اپل به همراه داشت. در سال  ۲۰۱۴ با انتشار این نقشه، تیم کوک رسما به خاطر خطاهای بسیار  محصول مذکور عذخواهی کرد.

اپل در ۵ سال آینده

طبق گزارشات اپل در حال كار كردن بر روي محصولات جديد خود است. ماشین های اپل، واقعیت مجازی و ابزار سلامت. اما در این خصوص اپل هنوز قدم بزرگی برنداشته است.

نرم افزار یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که اپل را پابرجا نگه داشته. قطعا یکی از مهمترین وظایف تیم کوک هوشمند تر کردن آیفون ها از طریق دستیار صوتی سیری است. اين ابزار به گونه اي باید باشد، كه قبل از اينكه شما چيزي بخواهيد همانند يك هوش مصنوعي نياز شما را پيش بيني كند.

قطعا یکی از گزینه هایی که مردم برای خرید دستگاه های اپل تمایل بیشتری نسبت به رقبا دارند نرم افزار و سرویس های عالی اپل است. اما این به معنی عدم توجه اپل به سخت افزار و طراحی نیست. طراحي آيفون از سال ٢٠٠٧ كه اولين گوشي آيفون به بازار آمده تغيير زيادي نكرده است. پيشرفت اپل در ٥ سال آينده در گرو محصولاتي مثل آيفون، آیپد و خلاقیت ها و نوآوری های تیم کوک خواهد بود.

منبع: Cnet.com


نظر خود را بنویسید

avatar