سرگذشت بزرگان: مدیر عامل سابق مایکروسافت

سرگذشت بزرگان: مدیر عامل سابق مایکروسافت

استیو آنتونی بالمر در ۲۴ مارچ سال ۱۹۵۶ در در دیترویت آمریکا متولد شد. پدرش هنری بالمر و مادرش بئاتریکس دورکین بودند و پدرش یکی از مدیران شرکت اتومبیل سازی فورد بود. پدرش مهاجری سوئیسی و مادرش یک آمریکایی یهودی بود. او قبل از وارد شدن به کالج دوره‌های آمادگی مهندسی را در دانشگاه تکنولوژی لورنس گذراند و دوران دبیرستان را در مدرسه Detroit Country Day به پایان رسانید و در امتحانات SAT که یکی از امتحانات سراسری و مهم در آمریکاست نمره عالی و چشمگیر ۸۰۰ را در ریاضیات کسب کرد و اکنون نیز عضو هیئت علمی دبیرستانی است که خود در آن تحصیل کرده‌ است. او در سال ۱۹۷۷ مقطع لیسانس را در دانشگاه هاروارد در رشته ریاضیات کاربردی و اقتصاد به پایان رسانید.
در دوران کالج او مدیر تیم فوتبال هاروارد بود و در نشریه‌های آن زمان هاروارد نیز کار می‌کرد. اتاق او یک طبقه پایین تر از اتاق بیل گیتس که در آن زمان دانشجوی سال دوم هاروارد بود قرار داشت. او در مسابقه ریاضیات ویلیام لوول پاتنوم William Lowell Putnam Mathematical Competition که توسط انجمن ریاضیاتی آمریکا برگزار می‌شود مقام عالی و حتی بهتری نسبت به بیل گیتس کسب کرد.
بعد از دوران لیسانس، در حدود ۲ سال به عنوان دستیار مدیر تولید شرکت پروکتر و گمبل کار کرد که در آنجا با جفری ایملت همکار بود، فردی که بعدها مدیر اجرایی شرکت جنرال الکتریک شد. بالمر در سال ۱۹۸۰ تحصیل در رشته‌ی بازرگانی را در دانشگاه استنفورد رها کرد تا به مایکروسافت بپیوندید. استیو بالمر در ۱۱ جون سال ۱۹۸۰ به مایکروسافت ملحق شد. او سی‌امین کارمند مایکروسافت و اولین مدیر بازرگانی بود که توسط بیل گیتس استخدام شد. حقوق سالیانه او در آن زمان چیزی در حدود ۵۰۰۰۰ دلار بود و همزمان بخشی از سود سهام شرکت را نیز دریافت می‌کرد. زمانی که مایکروسافت در سال ۱۹۸۱ به یک شرکت الحاقی تبدیل شد، بالمر چیزی حدود ۸ درصد از سهام شرکت را در اختیار داشت.
در فاصله ۲۰ سال بعد، بالمر هدایت و ریاست بخش‌های متعددی چون عملیات‌، توسعه سیستم عامل‌ها، فروش و پشتیبانی را عهده دار شد و به مرور توانست لیاقت و قدرت ریاست خود را به همگان ثابت کند. و سرانجام در ژانویه سال ۲۰۰۰ و با کنار رفتن بیل‌گیتس، زمامداری کل مجموعه مایکروسافت به عنوان مدیرعامل به استیو بالمر رسید. پس از انتصاب استیو بالمر به سمت جدید، قرار شد او اوضاع مالی شرکت را رفع و رجوع کند و گیتس همچنان بر بخش «نگرش فناورانه» نظارت داشته باشد. سرانجام در سال ۲۰۰۹ بیل گیتس تصمیم به ترک کامل مایکروسافت گرفت و مدیریت کامل مایکروسافت را بر عهده استیو بالمر گذاشت. از همان هنگام او سعی کرد شعار معروف خود را «قدرت بخشیدن به مردم با نرم‌افزارهای عالی و درجه یک، هر زمان، هرکجا و روی هر دستگاهی» در مایکروسافت و میان کارکنانش نهادینه کند. بارزترین خصوصیات بالمر که در این مدت بین کارمندان مایکروسافت شناخته شده است؛ روحیه فوق‌العاده پرانرژی و پشتکار حیرت‌انگیز اوست. وی همواره ادعا کرده کارمندان مایکروسافت را به چشم همکاران و شرکای کاری خود می‌نگرد و نه زیردستانش. با بازنشسته شدن گیتس، بالمر سعی نمود تا چشم انداز مایکروسافت را دستخوش تغییراتی اساسی کند. در همین راستا سعی کرد تا عمده فعالیت این شرکت را به سمت ارائه دادن خدمات مبتنی بر سرویس‌های ابری هدایت نماید. این تغییر رویکرد را می‌توان از خریده شدن اسکایپ توسط مایکروسافت مشاهده نمود.
در طول مدتی که سکان هدایت مایکروسافت در دستان بالمر بوده است، درآمد سالیانه این شرکت از ۲۵ میلیارد دلار در سال به ۷۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که سود خالص این شرکت به ۲۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است که چیزی در حدود ۲۱۵ درصد رشد داشته است. البته لازم به ذکر است که این میزان از سود خالص، تنها از بخش‌های ویندوز و آفیس شرکت حاصل شده است. همزمان با ثابت نگهداشتن نرخ پیشرفت مایکروسافت، بالمر با هوشمندی توانست خطراتی که از سوی سیستم‌های عامل متن باز و سرویس شبیه به آفیس گوگل به نام Google Docs را دفع کند. وی تاکنون موفق به ایجاد چندین کسب و کار موفق در این شرکت شده است. برای مثال پروژه مرکز داده مایکروسافت که در سال ۲۰۱۱ میلادی چیزی در حدود ۶٫۶ میلیارد دلار سود روانه حساب‌های بانکی این شرکت کرده و یا پروژه ایکس باکس و سرویس‌های مبتنی بر آن که حدودا ۸٫۹ میلیارد دلار برای این شرکت سودآوری کرده اند، از جمله این کسب و کارهای سودآور هستند. انتقادهای زیادی به تصمیمات و مدیریت استیو بالمر وارد شده‌ است. استیو بالمر فردی است قابل احترام اما نمی‌توان وی را منجی مایکروسافت نامید. وی یکی از تاثیرگذارترین افراد در به وجود آوردن شرایط کنونی مایکروسافت بوده است.
بالمر همواره به داشتن شخصیتی پر انرژی و هیجانی مشهور بوده است. این شخصیت، در بسیاری از موارد باعث ترغیب کارمندان به کار کردن و در نهایت تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در امور گوناگونی که وی مسئولیت آن‌ها را بر عهده داشته، شده است. حضور پر انرژی و در عین حال عجیب و غریب وی بر روی صحنه نیز باعث شده تا ویدیوهای مربوط به سخنرانی‌های وی بارها و بارها توسط کاربران وب‌سایت‌های ویدیویی گوناگون مشاهده شود. در مورد ورزشکار بودن بالمر شایعات بسیاری وجود دارند، اما حقیقت امر این است که وی به صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کند، اما شخصا تاکنون چندین بار سرمایه‌گذاری کلان در تیم‌های گوناگون بسکتبال انجام داده است. برای مثال وی در سال ۲۰۰۸ میلادی چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای نگهداشتن تیم بسکتبال Seattle SuperSonics در شهر سیاتل صرف کرد، اما متاسفانه علی‌رقم صرف این هزینه هنگفت نتوانست آن تیم را در سیاتل نگه دارد.

نظر خود را بنویسید

avatar