معرفی و بررسی گوشی سونی Xperia X Compact

معرفی و بررسی گوشی سونی Xperia X Compact

دقیقا یک سال تمام بعد از رونمایی گوشی سونی Xperia Z5 Compact با مشخصاتی عالی، سونی یه کامپکت دیگر را رونمایی کرد. این بار گوشی Xperia X Compact.

خوشبختانه در مدل Xperia X Compact با یک گوشی جمع و جور و خوش دست روبرو هستیم. این گوشی صفحه نمایش ۴٫۶ اینچی دارد و به پردازنده اسنپدراگون ۶۵۰ مجهز شده است. در واقع سونی به جای اینکه سخت افزاری قوی مانند Xperia XZ درون این گوشی قرار دهد، یک گوشی خوش دست معرفی کرده است. ویژگی دیگری که از این گوشی حذف شده است، عدم توانایی فیلمبرداری ۴K می باشد.

 x cmp

دوربین گوشی سونی Xperia X Compact

به جای پرداختن به تمامی ویژگی های این گوشی، اجازه دهید به ویژگی های جدید و مهم این گوشی بپردازیم. دوربین اصلی این گوشی ۲۳ مگاپیکسل با دیافراگم ۲٫۰ و دوربین سلفی آن ۸ مگاپیکسل می باشد. دوربین اصلی مجهز به سنسور ساخت سونی با نام IMX300 با اندازه ۱/۲٫۳ است که بزرگترین سنسوری است که در بین گوشی های هوشمند تاکنون مشاهده شده است.

sony-xperia-x-compact-9.JPG

سونی ادعا کرده که در سه قسمت این دوربین پیشرفت قابل ملاحظه ای انجام شده است. فوکوس، لرزشگیر و پردازشگر تصاویر. سونی در این گوشی از فوکوس خودکار لیزری استفاده کرده است. لرزشگر این گوشی از نوع لرزشگیر اپتیکال نیست، اما به گفته سونی لرزشگیر نرم افزاری در این گوشی بسیار بهبود پیدا کرده است. در نهایت پردازشگر تصاویر در این گوشی با تنظیم نور، رنگ ها و وضوح تصویر عکس ها را ترمیم می کند.

همچنین یک سنسور جداگانه رنگی در این گوشی وجود دارد که رنگ های سفید را با دقت بیشتری ثبت می کند. در نتیجه در تصاویری که نور زیاد است عکس های بهتری ثبت می شود.

در جلوی دستگاه یک دوربین ۸ مگاپیکسلی وجود دارد که سنسور آن نسبت به گوشی های قدیمی تر سونی بسیار بزرگتر شده است. سنسور این دوربین ۱٫۳ می باشد و از یک نرم افزار ۵ محوره در این دوربین استفاده شده که موجب ثبت تصاویر واضح تر و فیلم های روان تر می شود.

باتری گوشی سونی Xperia X Compact

در گوشی Xperia X Compact یک باتری ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعتی قرار گرفته است که از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می کند. به گفته سونی بر روی این باتری بهبود هایی صورت گرفته تا در طولانی مدت دچار مشکل و خرابی نشود.

زمانی که گوشی را در شب تا صبح به شارژ میزنید، وقتی شارژ گوشی به ۱۰۰% می رسد، باتری گوشی در طولانی مدت آسیب می بیند. سونی در این گوشی از تکنولوژی استفاده کرده تا زمان هایی که برای طولانی مدت گوشی به شارژ می ماند، زمانی که شارژ به ۹۰% می رسد، گوشی با سرعت کمتری شارژ می شود.

sony_xperia_x_compact_5

 

طراحی گوشی سونی Xperia X Compact

سونی در این گوشی از طراحی جدید یکپارچه استفاده کرده است. طراحی ای زیبا و یکدست مانند گوشی Xperia XZ. با این تفاوت که در گوشی XZ از فلز استفاده شده ولی گوشی Xperia X Compact یک گوشی پلاستیکی براق است.

با این که جنس بدنه گوشی از پلاستیک می باشد، اما دست گرفتن این گوشی حس خوبی را منتقل می کند. ابعاد دقیق این گوشی ۱۲۹x65x8.5 میلیمتر است و وزن دستگاه ۱۳۵ گرم می باشد.

sony-xperia-x-compact-1.JPG

 

رابط کاربری گوشی سونی Xperia X Compact

رابط کاربری در این گوشی تغییری نداشته است و همان رابط کاربری همیشگی و آشنای سونی با اندروید مارشمالو ۶٫۰٫۱ در این گوشی مشاهده می شود. اما سونی دو شاهکار جدید در این گوشی دارد. یکی دستیاری است که بطور خودکار یاداوری ها و ساعت ها را تنظیم می کند و دیگری ابزاری است که بطور خودکار حافظه کش برنامه هایی که استفاده نمی شوند را پاک می کند تا سرعت دستگاه افزایش یابد.

 

سخت افزار گوشی سونی Xperia X Compact

گوشی Xperia X Compact به پردازنده ۶۵۰ اسنپدراگون مجهز شده است. این پردازنده یک سخت افزار خوب برای گوشی های میان رده ای به حساب می آید و برای کارهای روزمره مناسب باشد. تجربه کار چند ساعته با این گوشی بسیار روان و با سرعت بود. هرچند که برای بررسی بیشتر لازم است پس از عرضه گوشی از آن کارهای سنگین کشیده شود تا واقعیت مشخص شود.

sony-xperia-x-compact-840x672

جمع بندی

گوشی Xperia X Compact به عنوان یک گوشی میان رده ای به حساب می آید، در حالی که سال گذشته گوشی Xperia Z5 Compact جزو پرچمداران به حساب می آمد. این گوشی پلاستیکی که پردازشگری متوسط دارد و از فیلمبرداری ۴K پشتیبانی نمی کند، برای افرادی که مایل هستند امکاناتی متوسط رو به بالا را در یک گوشی جم و جور داشته باشند مناسب می باشد.

بی شک موفقیت این گوشی در گرو قیمت آن خواهد بود. صفحه نمایش، دوربین و رابط کاربری گوشی بسیار دوست داشتنی است، اما در رقابت تنگاتنگ گوشی های اندروید، آیا این امکانات کافیست؟

منبع: phonearena.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar