تراشه جدید آیفون، باید برای اینتل نگران کننده باشد

تراشه جدید آیفون، باید برای اینتل نگران کننده باشد

قبل از اینکه بخواهید من را بابت این دیدگاهم متهم کنید، من نمی گویم که در آینده اینتل فلج خواهد شد یا اپل از آن پیشی خواهند گرفت. اما استدلال من این است که این غول تولید تراشه تحت فشار قرار خواهد گرفت. موقعیتی که تا به حال با آن مواجه نشده است. با یک نگاه سریع به نمرات به دست آمده در تست Geekbench می بینیم که پردازنده تک هسته ای به کار رفته در آخرین نسل تلفن های هوشمند اپل، همسطح پردازنده های لپتاپ اینتل است.تراشه A10 به کار رفته در آیفون ۷ به راحتی از پردازنده های قبلی، رقبای اندرویدی و حتی کامپیوترهای Mac عملکرد بهتری دارند.

اینتل برای سال های متمادی قهرمان رقابت بین شرکت ها در تولید پردازنده لپتاپ ها و کامپیوترهای رومیزی است. AMD، تنها رقیب اینتل، رقیب جدی برای این شرکت در سال های اخیر نبوده است و همچنین ما پردازنده Wintel را داشته ایم که تسلط بسیاری بالای روی سیستم عامل ویندوز دارد. اما از زمانی که رقابت بین AMD’s Thunderbird و Intel’s Pentium آغاز شده خیلی معیارها تغییر کرده است.

اولین چیزی که ما از آن آگاه هستیم اما نه به اندازه کافی، این است که جهان در حال رفتن به سمت محاسبه با موبایل است. این یک تغییر با سرعت پایین نیست و در حال حاضر در حال وقوع است. تبلیغات از رایانه های شخصی به سمت موبایل ها می رود و  میزان خرید تلفن های هوشمند توسط مردم ۵ برابر خرید رایانه شخصی جدید است. گزارشات IDC نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵، ۱٫۴۳ میلیارد تلفن هوشمند به فروش رسیده در حالیکه میزان فروش کامپیوترهای شخصی ۲۷۶ میلیون عدد بوده است. اپل به تنهایی در سه ماه آخر سال گذشته بیش از ۷۴٫۸ میلیون عدد آیفون فروخته، در حالیکه میزان فروش کامپیوترهای شخصی ۷۴٫۸ میلیون بوده است.

بر  اساس آمار و ارقام، اهمیت پردازنده های موبایل سری A اپل برابر با پردازنده های سری X86 اینتل می باشد. اما در حال حاضر با توجه به عملکرد خوب پردازنده A10 اپل کف ترازو به سمت اپل سنگینی می کند. با توجه به عملکرد قبلی پردازنده های اینتل در لپتاپ ها، اپل ما را با این سوال مواجه می کند که چرا در لپتاپ ها از پردازنده A10 استفاده نمی شود؟ چرا در Mac Book بعدی نباید از پردازنده کنونی آیفون استفاده شود؟

Mac Book های مکینتاشی بر اساس معماری X86 است در حالیکه پردازنده های سری A بر اساس معماری ARM کار می کند. حالا یک سوال جالب به ذهن می رسد که چرا اپل پا را فراتر نگذاشته و ios را سیستم عامل جهانی خود کند.

اما به نظر می رسد که پردازنده A10 قدرت و کارایی لازم برای کار با حجم بالای یک کامپیوتر را دارد. این ترکیب بین موبایل و کامپیوتر رو میزی توسط هردو طرف انجام شده، پردازنده های موبایل قوی تر شده و در همین حال نیرویی که ما نیاز داریم کمتر شده و بیشتر کارهای ما با موبایل انجام می شود. اگر فکر می کنید که محل کار شما زیاد تغییر نمی کند، آنجا کامپیوترهای بزرگ دل در کنار پرینترهای شلخته HP قرار دارد، در نظر بگیرید که چقدر از کارهای شما در بیرون دفتر با موبایل انجام خواهد شد.

apple-a10

برنامه هایی که مبتنی بر پردازنده های X86 می باشد مردم را مجبور می کند که از Mac استفاده کنند، فتوشاپ و Lightroom دو نمونه از این برنامه ها هستند، و این دو برنامه در حال حاضر قابلیت انتقال به ios را دارند. با وجود قرار گرفتن نرم افزارهای iPad Pro در این خط و سال گذشته پیشرو در این زمینه بوده است.

برخلاف ویندوز که با تسلط خود بر X86 به بازار پر سود بازی های کامپیوتری گره خورده است، اپل در این زمینه به همراه MacOS موفقیت چندانی نداشته است. شرکت Cupertino سرمایه گذاری گسترده ای که کرده و این است که در حال حاضر زمان توسعه به ios تلفن همراه است و نشان می دهد که سطح پیشرفت بین دو نرم افزار متفاوت است. در بسیاری از موارد نرم افزارهای قدیمی منتظر زمان مناسب برای منسوخ شدن هستند. بعضی از نرم افزارها به روز شده اند اما بسیاری از موارد نو ظهور به چگونه کار کردن با هسته ios اپل و تجارت آیفون بستگی دارد.

برای نسل ما خیلی سخت است، افرادی که با جعبه بزرگ PC به عنوان نماد بالاترین سطح محاسبات بزرگ شده ایم، درک کنیم که چگونه جمعیت جهان مدرن می خواهد PC ها را کنار بگذارد. رایانه های رومیزی شبیه به آن چیزی که رایانه های عظیم الجثه در قبل بوده اند شده است، که تنها زمانی از آنها استفاده می کردید که نیاز به انجام کارهای خیلی سنگین داشتیم.

galaxys7-handson-13-970-80

کامپیوترهای عظیم الجثه ای که برای محاسبات سنگین از آنها استفاده می شود.

همیشه جایی برای اینکه اینتل در سلطه باشد وجود دارد، تا زمانی که حجم و پیچیدگی کارهای سنگین افزایش پیدا می کند، این فرصت به آنها داده می شود که وظایف موازیشان را بهبود ببخشند و اینجا جایی است که ماشینی مثل Mac Book Pro دوازده هسته ای به راحتی آیفون ۷ را شکست می دهد. البته شما می توانید کارت گرافیک های عظیم و مقدار زیادی رم روی PC قدرتمندتان داشته باشید، و هیچ نگرانی برای محدودیت حافظه نداشته باشید. اما بازار برای این کامپیوترهای قدرتمند کوچک است و کوچک تر خواهد شد. ویدئوهای تولیدی ما با Snapchat نیازهای ما را نسبت به ویدئوهای تولیدی توسط Adobe Premiere Pro نیازهای ما را بهتر برطرف می کند.

اینتل این اجازه را به اپل داده است که در Mac Book های اصلی از پردازنده های سری M استفاده کند، و همچنین عدم ارتقاء پردازنده های MacBook Air و Pro به نسل Skylake می تواند نارضایتی اپل نسبت به پردازنده های اینتل را به همراه داشته باشد. اپل میخواهد که این وابستگی به اینتل را قطع کند تا در آینده از این قبیل مشکلات نداشته باشد.

اپل در ادغام عمودی معروف است، تامین و کنترل زنجیره تولید محصولات و رفتن به سمتی که اپل خود به یک تولید کننده پردازنده تبدیل شود و بتواند از پردازنده های تولیدی خود استفاده کند.

اگر شما می خواهید توسعه دهنده بعدی پردازنده ها باشید، بهتر است اول به سراغ پردازنده های موبایل بروید و از آنجا شروع کنید. اینتل در حدود یک دهه است که تلاش می کند تا پردازنده های کامپیوترها را به پردازنده موبایل تبدیل کند اما تا به حال به موفقیتی دست پیدا نکرده است. حال اپل تمام تلاش خود را به کار بسته تا عملکرد پردازنده های سری A را بهتر کند و به نظر می رسد که مسیر درستی را در پیش گرفته است.

منبع: theverge


نظر خود را بنویسید

avatar