سرگذشت بزرگان: جک دورسی، سازنده توئیتر

سرگذشت بزرگان: جک دورسی، سازنده توئیتر

مخترع توئیتر جک دورسی در ۱۹ نوامبر ۱۹۷۶ در سنت لوئیس میزوری به دنیا آمد . در حال بزرگ شدن در سنت لوئیس ، جک به کامپیوتر و ارتباطات در سنین کم علاقه مند شد و در حالیکه هنوز در دبیرستان بیشاپ دیبرگ یک دانش آموز بود، برنامه نویسی را شروع کرد . او شیفته ی چالش تکنولوژیک راننده های تاکسی ، ون های تحویل و دیگر وسایل نقلیه بود که باید در ارتباط مداوم با یکدیگر میماندند . زمانی که ۱۵ سالش بود نرم افزار مخابره ای نوشت که هنوز توسط برخی کمپانی های تاکسی رانی استفاده میشود.

بعد از مدت کوتاهی در داشنگاه علم و تکنولوژی میزوری ، دورسی به دانشگاه نیویورک منتقل شد . علاوه بر موسسان بزرگی مانند بیل گیتس، استیو جابز و مارک زوکربرگ ، او نیز بعد از دریافت مدرک کالج اش بیرون انداخته شد . به جایش ، دورسی به اوکلند کالیفرنیا رفت و در سال ۲۰۰۰ شرکتی را راه اندازی کرد و نرم افزار مخابره اش را از طریق وب عرضه کرد . کمی بعد از شروع کار شرکت، ایده ی سایتی به ذهنش رسید که دسترسی گسترده تری از نرم افزار مخابره و پیام فوری آسان را فراهم کند.
دورسی به شرکت سیلیکون ولی اودئو که حالا دیگر وجود ندارد نزدیک شد تا این ایده را گسترش دهد . بیز استون ، مدیر اجرایی سابق اودئو میگوید : او با یک ایده به نزد ما آمد : ” چه میشد اگر میتوانستید حالت کنونی خود را خیلی ساده با دوستانتان به اشتراک بگذارید؟ تا آنها بفهمند الان چکار میکنید؟ ” استون و یکی از بنیان گذاران اودئو ایوان ویلیامز شرکت جدیدی را به نام آبویوس راه اندازی کردند که بعدهای با توئیتر یکی شد . در طول دو هفته دورسی سایت ساده ای ساخت که کاربران در آن میتوانستند فورا پیام های کوتاه ۱۴۰ حرفی را پست کنند . که در توئیتر ” توئیت ” خوانده میشوند . در ۲۱مارس ۲۰۰۶ جک دورسی اولین توئیت دنیا را پست کرد : ” در حال راه اندازی توئیترم هستم “

توئیتر در ابتدا ابزاری برای کسانی بود تا مطالب سطحی و خودمحور  و مسائل زندگی  خود را به دنیا نشان دهند . مجری برنامه ی کمدی شبانه ، کانن او برایان حتی در قسمتی به نام توئیتر یا پی گیرنده کاربران این سرویس را مسخره کرد . در روزهای ابتدایی ، این سایت همچنین دچار قطعی دائم میشد اما از آنجایی که افراد معروف و روسا شروع به توئیت کردن کردند، توئیتر دیگر دستمایه ی جوک ها نمیشد. ناگهان این حرکت تبدیل به وسیله ای نیرومند برای کاندیدهای ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما و جان مک کین در سال ۲۰۰۸ شد.

در نوامبر ۲۰۱۳ دورسی با تشکر از عرضه ی عمومی اولیه ی توئیتر (IPO) شاهد رشد ثروتش بود . موجودی این شرکت قیمت سهمی حدود ۲۶ دلار داشت اما سریعا به ۴۵ دلار در اولین معامله تغییر کرد. در طی چند ساعت ارزش سهم دورسی به ۲۳٫۴ میلیون دلار رسید و میلیاردر شد.


 

نظر خود را بنویسید

avatar