بزرگترین تلسکوپ جهان با قطر نیم کیلومتر در چین افتتاح شد

بزرگترین تلسکوپ جهان با قطر نیم کیلومتر در چین افتتاح شد

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان بالاخره در کشور چین افتتاح شد. هدف اصلی کشور جین از افتتاح این تلسکوپ خدمت به نسل بشر است. این کشور می خواهد پروسه یافتن حیات بیگانه در سیارات دیگر را تسریع کند. در ادامه مطلب همراه با ما باشید !

این تلسکوپ عظیم، قطری معادل نیم کیلومتر یا ۵۰۰ متر دارد که به اختصار آن را FAST می نامند. این تلسکوپ غول پیکر بین تپه های منطقه کوهستانی گوژیو قرار دارد. به گزارش خبرگزاری رسمی کشور چین، این تلسکوپ از روز یکشنبه افتتاح شده و آغاز به کار کرد. هزینه ساخت این تلسکوپ ۱٫۲ میلیارد یوان یا ۱۳۸ میلیون دلار بوده و همان طور که گفتیم، بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیش جهان است.

اگر درک بهتری نسبت به اندازه این تلسکوپ می خواهید، لازم است بدانید که سطح این تلسکوپ معدل است با ۳۰ زمین فوتبال بوده و حساسیتی دو برابر آرسیبو (سابقا بزرگترین تلسکوپ جهان در پورتوریکو)  دارد. تلسکوپ FAST با استفاده از دیش عظیمش که از ۴۴۵۰ پنل تشکیل شده به دنبال نشانه‌هایی از حیات هوشمند می‌گردد و همچنین تپ‌اخترهای دوردست را مشاهده می‌کند. تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی کوچکی هستند که با سرعت می‌چرخند. دانشمندان معتقدند آنها محصولات انفجارهای ابرنواختری هستند.

چنین پروژه عظیمی، نماد جاه طلبی و بلند پروازی کشور چین است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ یک ایستگاه دائمی فضایی بسازد و یک فضاپیمای با سرنشین را به کره ماه بفرستد. ساخت FAST از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و کشور چین در آن زمان ۱۰٫۰۰۰ نفر از ساکنان آن منطقه را جا به جا کرد. این کشور در پروژه‌های بلندپروازانه علم و تکنولوژی سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده چرا که می‌خواهد در زمینه تکنولوژی پیشرفته یکی از پیشگامان جهان باشد اما این کشور هنوز از این بابت عقب مانده است. به هر حال تلاش و سرمایه گذاری این کشور نشان دهنده بلند پروازیش است. بلند پروازیی که بسیاری از کشورهای دیگر از آن بی بهره هستند.


 

نظر خود را بنویسید

avatar