سرگذشت بزرگان: ساتیا نادلا ، مدیر اجرایی مایکروسافت

سرگذشت بزرگان: ساتیا نادلا ، مدیر اجرایی مایکروسافت

احتمالا بیشتر شما  تا کنون نام ساتیا نادلا را شنیده اید، مردی که هم اکنون مدیر اجرایی مایکروسافت است. ممکن است از عملکرد او در این سمت راضی باشید و یا انتقادهای فراوانی نسبت به او داشته باشید، اما فارغ از چنین صحبت هایی برای همه ی ما جالب است که بدانیم او چه مسیری را طی کرده است تا به اینجا برسد. با ما همراه باشید تا با هم نگاهی کنیم به زندگی نامه ی ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت.

ساتیا نادلا یک مدیر اقتصادی هندی-آمریکایی است که در روز ۱۹م آگوست سال ۱۹۶۷ به دنیا آمده است و بنابراین ۴۸ سال سن دارد. نام کامل او Satya Narayana Nadella است و در حال حاضر مدیر اجرایی کمپانی مایکروسافت است. او در تاریخ چهارم فوریه ی سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیر اجرایی مایکروسافت منصوب و جانشین استیو بالمر شد. قبل از قرار گرفتن در این سمت، ساتیا به عنوان نائب رئیس در گروه کلود و انترپرایز مایکروسافت، مشغول به کار بوده است و مسئولیت تولید و اداره ی پلتفرم های محاسباتی، ابزارهای توسعه و سرویس های پردازش ابری  مایکروسافت را بر عهده داشته است.

ساتیا نادلا در Hyderabad هندوستان به دنیا آمده است و مدرک کارشناسی خود را در رشته ی مهندسی برق در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه Manipal Institute of Technology در هندوستان دریافت کرده است. پس از آن ساتیا به آمریکا سفر کرد تا در رشته ی علوم کامپیوتر در دانشگاه ویسکانسین-میلواکی به تحصیلاتش ادامه دهد. او در سال ۱۹۹۰ موفق شد مدرک کارشناسی ارشد خود را از این دانشگاه کسب کند و پس از آن نیز موفق به کسب مدرک MBA از دانشگاه شیکاگو شد.

نادلا می گوید که همیشه می خواست تا چیزهای مختلف بسازد و بنابراین می دانست که علوم کامپیوتر همان رشته ای است، که او به دنبالش است، اما آن چه او می خواست در دانشگاه مانیپال هند برای او در دسترس نبود. او همچنین می گوید که رشته ی مهندسی برق به او کمک کرده است تا آن چه را که دوست دارد پیدا کند. نادلا قبل از پیوستن به مایکروسافت در سال ۲۰۰۲، در شرکت Sun Microsystems، به عنوان یکی از اعضای تیم تکنولوژی این شرکت مشغول به کار بود. نادلا پس از پیوستنش به مایکروسافت، پروژه های بسیاری را مدیریت کرد که پروژه ی مربوط به پردازش ابری مایکروسافت یکی از آن هاست و او کمک کرد تا مایکروسافت یکی از بزرگترین زیرساخت های مربوط به کلود را در دنیا توسعه دهد.

نادلا به عنوان نائب رئیس ارشد بخش R&D بخش سرویس های آنلاین مایکروسافت و همچنین نائب رئیس بخش بیزنس مایکروسافت با این شرکت همکاری کرده است. بعدها او رئیس بیزنس ابزار و سرورهای ۱۹ میلیارد دلاری مایکروسافت شد و موجب دگرگونی فرهنگ بیزنس و تکنولوژی مایکروسافت از سرویس های کلاینت به زیرساخت ها و سرویس های ابری یا کلود شد. او به خاطر کمک به آوردن دیتابیس، ویندوز سرور و Developer Tools مایکروسافت به سرویس ابری Azure، مورد تحسین قرار گرفته است. درآمد حاصل از سرویس های ابری از ۱۶٫۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ که او مسئولیت این قسمت را بر عهده گرفت، به ۲۰٫۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ افزایش پیدا کرد.

حقوق ماهیانه ی پایه ی نادلا در سال ۲۰۱۳ برابر با ۷۰۰ هزار دلار بوده است. سایر مشاغلی که او داشته است به قرار زیر است:

  • رئیس بخش Server & Tools از نهم فوریه ی ۲۰۱۱ تا فوریه ی ۲۰۱۴
  • نائب رئیس ارشد تحقیق و توسعه ی بخش سرویس های آنلاین از ماه مارس ۲۰۰۷ تا فوریه ی ۲۰۱۱
  • نایب رئیس بخش بیزنس
  • نائب رئیس گروه راهکارهای اقتصادی و پلتفرم تبلیغات و جستجو
  • نایب رئیس اجرایی گروه کلود و انترپرایز

در تاریخ چهارم فوریه ی ۲۰۱۴، نادلا به عنوان مدیر اجرایی جدید مایکروسافت معرفی شد. او سومین مدیر اجرایی مایکروسافت به حساب می آید و قبل از او بیل گیتس و استیو بالمر در این پست انجام وظیفه کرده بودند. نادلا در سال ۱۹۹۲ ازدواج کرده است، او و همسرش دارای ۳ فرزند، که شامل دو فرزند دختر و یک فرزند پسر می شود، هستند و در منطقه ی Bellevue در واشنگتن زندگی می کنند. نادلا به اشعار هندی و آمریکایی علاقه ی بسیاری دارد. او همچنین علاقه ی زیادی به کریکت دارد چرا که در تیم کریکت مدرسه اش بازی می کرده است. او در این مورد گفته است که کاری تیمی و مدیریت را از بازی کریکت آموخته است.

در پایان چند نکته ی جالب در مورد زندگی نادلا را با هم مرور می کنیم:

  • نادلا به انجام چند کار به طور همزمان یا مالتی تسکینگ، عادت دارد. او در سال ۹۲ که به مایکروسافت ملحق شد، مشغول گرفتن مدرک کارشناسی ارشد خود بود و به جای این که بین این دو، یکی را انتخاب کند، او هر دو را به طور همزمان انجام داد. او شب های جمعه از ردموند پرواز می کرد و به شیکاگو می رفت تا در کلاس هایش شرکت کند و تنها در مدت ۲٫۵ سال مدرک MBA خود را دریافت کرد.
  • او در سال ۲۰۱۳ در حدود ۷٫۶ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
  • او بر روی بینگ هم کار کرده است و نقش مهمی در رشد آن داشته است.

منبع زندگینامه


 

نظر خود را بنویسید

avatar