برنامه اپل برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چه خواهد بود؟!

برنامه اپل برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چه خواهد بود؟!

واقعیت مجازی با Oculus Rift، HTC Vive و فروش هدست واقعیت مجازی HTC Vive و همچنین حضور غریب الوقوع پلی استیشن به تیتر خبرها تبدیل شد. اما، اگر چه اپل بر این باور است که واقعیت مجازی (VR)، نرم افزارهای جذابی دارد اما تیم کوک عقیده دارد که واقعیت افزوده (AR)، فراتر از آن است.

ما می دانیم که هزاران نفر از متخصصان اپل در حال کار روی AR و VR هستند، اما دقیقا نمیدانیم که چه موقع این محصول به بازار خواهد آمد یا به چه شکل خواهد بود. اما سر نخ های بدست آوردیم تا پیش بینی هایی درباره این محصول داشته باشیم.

تفاوت AR و VR چیست؟

واقعیت مجازی(VR) یعنی هرچیزی که شما می بینید مجازی است و قبل از این که به چشم شما برسد توسط کامپیوتر تولید شده است. اما AR یا همان واقعیت افزوده به این شکل نیست، به جای  آن واقعیتی به دنیای واقعی می افزاید چیزی شبیه بازی پوکمون یا یک صفحه نمایش بالای شیشه خودروی شما.

oculus_rift_25-650-80

شما مطمئن باشید که هدست اپل قطعا به این شکل نمی باشد.

براساس صحبت های تیم کوک شما به راحتی می توانید از واقعیت افزوده استفاده کنید و مجبور نیستید وقتی که در اتاق نشیمن هستید چیزی شبیه به کلاه موتور سواری روی سرتان بگذارید.

ما انتظار داریم که اپل روی VR و AR کار کند اما به نظر می رسد که این شرکت برای کار روی AR مشتاق تر است.

چه کسانی هستند؟

تیم VR/AR اپل از نام های بزرگی استفاده کرده است، داگ بومن، پروفسور علوم کامپیوتر و متخصص همه جانبه ۳D، زیو لی، مهندس کامپیوتر سابق شرکت Magic Leap computer vision و محقق پیشین Oculus، یوری پتروف.

اپل همچنین شرکت های مختلفی را که در این زمینه کار می کنند به کار گرفته است از جمله شرکت متخصص شی گرا در دنیای واقعی Flyby Media، شرکت ضبط تصویر Faceshift، توسعه دهند واقعیت افزوده Metaio و شرکت تولید کننده حسگرهای سه بعدی و خالق کینکت PrimeSense و در آخر شرکت تجزیه و تحلیل تصویر Emotient.

علاوه براین اپل افرادی را از پروژه مایکروسافت  Hololens AR و دوربین های جدید Lytro استخدام کرده است.

چه مدت است که اپل روی این پروژه کار می کند؟

اپل در سال ۲۰۰۸ اختراع هایی در زمینه صفحه نمایش های نصب شده روی سر به ثبت رساند، برخی از آنها شبیه به عینک گوگل و بعضی از آنها مانند تلفن رو صورت به کار رفته در Gear VR سامسونگ بود. در سال ۲۰۱۱ اپل حق اختراع نقشه های واقعیت افزوده را ثبت کرد و همچنین اختراعات زیادی در زمینه رابط ها و حسگرهای سه بعدی ثبت کرد.

کی می توان برخی محصولات را دید؟

منتظر سخت افزارهای جدید و هیجان انگیز نباشید، آنطور که تحلیل گر Gene Munster می گوید، اپل در حال کار بر روی چند پروژه ترکیبی در این زمینه است که آنها نرم افزار محور و هدف آن دستگاه های با سیستم عامل ios است.

با توجه به جستجوی آلفا، Munster پیش بینی کرده است که اپل VR/AR را به توسعه دهندگان سخت افزاری پیشنهاد می دهد و ممکن است در سال ۲۰۱۸ در آیفون در آن استفاده کند اما چیزی که واضح است این است که تا ۵ سال در زمینه واقعیت های ترکیبی شبیه به عینک ها یا هدست ها فعالیتی نخواهد داشت.

پیش بینی های Munster همیشه درست از آب در نیامده است، او طرح تلویزیون اپل را برای مدت ها می کوبید و در بین کاربران اپل محدود شد. اما انتظار برای هدست اپل در زمان تعیین شده معقول به نظر می رسد.

ما چالش اپل در استفاده از انرژی کافی و باتری مناسب برای ساعت اپل را دیده ایم، انجام این کار برای چیزی شبیه به عینک معمولی یا عینک آفتابی کار ساده ای نیست.

apple-vr-wearable-650-80

تکنولوژی کنونی یعنی هدست های VR کمی بزرگ است

چه چیزی در برابر اپل است؟

تعداد زیادی از عینک های هوشمند در بازار موجود است، اما آنها محدود، بزرگ و گران هستند و برای افرادی چون دوچرخه سواران حرفه ای مناسب می باشد. تقریبا تمام این هدست ها شبیه به هم هستند، مانند عینک هوشمند Vuzix’s M100 که حدود سه میلیون تومان قیمت دارد و بار هردو سیستم عامل اندروید و ios سازگار است. از جانشین بهبود یافته این عینک یعنی M300 به زودی رونمایی خواهد شد.

اگرچه هر دو سیستم بدون شک قابل توجه و هدف بازار کسب و کار می باشد، اما همچنان این وسیله بزرگ است، خیلی بزرگ نه، ولی چیزی نیست که شما در همه حال مثلا هنگام قدم زدن در خیابان بخواهید از آن استفاده کنید.

به احتمال زیاد اپل اولین بار از AR در نرم افزارهایش استفاده خواهد کرد و استفاده از این تکنولوژی در آیفون ۷ پلاس دور از دسترس نیست. دوربین دوگانه کاربردش فقط گرفتن پرتره هایی با پشت زمینه تار نیست.

از همه مهمتر، آنها برای طراحی نقشه های سه بعدی مفید هستند چه در فضا و چه روی صورت شما. این تکنولوژی، پنجره از برنامه ها را به روی طراحان داخلی، خرده فروش ها و … باز می کند.

apple-earpods-official-650-80

AR لزوما بصری نیست.به عنوان مثال Airpods، سیری را در گوش شما قرار می دهد

فراموش نکنید که AR صرفا یک تکنولوژی بصری نیست. به عنوان مثال Airpods جدید اپل، سیری را در گوش شما قرار می دهد و این تکنولوژی پتانسیل برای اضافه کردن اطلاعات توصیفی در دنیای اطراف شما را دارد.

صفحه نمایش تلفن های هوشمند دومین راه ما برای دریافت اطلاعات است چون که تکنولوژی اینگونه تکامل یافته است اما آینده به شدت وابسته به مقیاس می باشد. تلفن ها همچنان محرک خواهند بود، اما ما اطلاعات را به چندین روش دریافت می کنیم: از طریق لمس صفحه نمایش، از طریق سیگنال صوتی و نماد هشدار در مورد مسئله مورد نظر.

هدست اپل به چه شکل است؟

در سال ۲۰۰۷، اپل یک صفحه نمایش به ثبت رساند که روی سر نصب می شود و به شکل کلاه اسکی یا عینک موتورسواری می باشد. اما این اختراع قبل از عرضه آیفون بود و تکنولوژی موبایل در سال های اخیر به طور قابل توجهی ارتقاء یافته است. اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ مورد سبک تری از این تکنولوژی مانند عینک Y گوگل به بازار آمد که سبک تر از قبلی ها  و بود با آیفون سازگار بود.

microsoft-hololens-hero-650-80

بعضی از نمونه های اپل شبیه به هولولنز مایکروسافت می باشد.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، نمونه های اولیه اپل شبیه به دو هدست Oculus Rift و مایکروسافت هولولنز می باشد، اما این به این معنی نیست که اپل هم هدست عرضه خواهد کرد. ساخت نمونه های اولیه VR از پروژه های قرن بوده که با گذر زمان قطعا فراموش خواهد شد.

وقتی که اپل یک خط تولید جدید ایجاد می کند به سه چیز فکر می کند: اول از اشتباهات دیگران یاد می گیرد، دوم تا زمانی که احساس کند بازار به آن محصول نیاز دارد صبر می کند و سوم به شدت روی جزئیات و نکاتی که به آن توجه نشده وسواس به خرج می دهد.

به یاد داشته باشی که اپل MP3 player، تلفن هوشمند، تبلت، کامپیوتر یا ساعت هوشمند را اختراع نکرد، اما آن هم از همان الگو پیروی کرده و دسته بندی ها نیز یکسان است. در مورد هدست هم استراتژی خود را تغییر نمی دهد.

هدست VR یا AR اپل به چه شکل خواهد بود؟ جواب واضح است، اول ببینید دیگران در حال انجام چه کاری هستند سپس متفاوت فکر کنید.

منبع: techradar.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar