انسان در برابر ماشین: آیا بدن ما می تواند با تکامل گجت ها رقابت کند؟

انسان در برابر ماشین: آیا بدن ما می تواند با تکامل گجت ها رقابت کند؟

گجت ها با سرعت بیشتری نسبت به ما در حال تکامل هستند. آیا باید نگران باشیم؟

در سال ۲۰۱۰ وقتی استیو جابز در حال رونمایی از آیفون ۴ بود و صفحه نمایش رتینا را معرفی می کرد گفت: یک عدد جادویی در کار است، ۳۰۰ پیکسل در اینچ در حالی که چشم شما اطراف خود را در حدود ۱۰ تا ۱۲ پیکسل در اینچ می بیند. این محدودیت شبکیه چشم انسان در برابر تغییرات پیکسل است.

صحبت های او سر و صدای زیادی بین کارشناسان بینایی به پا کرد، ریموند سونیرا، مدیر DisplayMate Technologies، شکایتی کرد و گفت کار استیو جابز یک دوره بازاریابی گمراه کننده بوده است. فیل پلیت در مجله Discover مخالفت کرد و گفت این ادعا درباره میانگین آدم ها که دید کامل دارند درست نیست.

سونیرا نوشت: استیو جابز مدعی است که وضوح آیفون ۴ از شبکیه چشم بهتر است که این درست نیست، آیفون ۴ رزولوشن بسیار پایین تری از شبکیه چشم دارد. این گوشی به وضوحی بسیار بالاتر  از شبکیه چشم احتیاج دارد تا یک تصویر را به صورت کامل به روی چشم ارائه دهد.

امروز این مناظره قابل بحث است، خواه نا خواه شما می توانید لبه های پیکسل آیفون ۴ را ببیند، اما شما قطعا نمی توانید این را در گوشی های جدید ببیند. آیفون ۷ به ۴۰۱ ppi افزایش یافته است، LG G3 به ۵۳۴ ppi دست یافته است، Samsung Galaxy S6 Edge به ۵۷۷ ppi و Z5 سونی به عدد ۸۰۶ ppi رسیده است.

iphone4-press-02-650-80

وقتی که مجلات روی صفحات ۳۰۰ dpi و مجلات هنری روی صفحات ۷۲۰ dpi چاپ می شود، به سرعت متوجه خواهید شد که تکنولوژی صفحه نمایش ها بیش از آنکه با چشم قابل دیدن باشد افزایش یافته است.

دنیای تکنولوژی به سرعت در حال حرکت است،سرعت تکامل گجت های ما بیشتر از خود ماست. آیا ما باید بابت این موضوع نگران باشیم؟ یا فقط آن را به عنوان آخرین مرحله از تکامل گونه هایمان بپذیریم.

تاریخچه تغییرات

برای جواب این سوال، ما باید سختی اولین بار اتفاق افتادن این تغییرات را به یاد بیاوریم. در سال ۱۸۳۰، قبل از اینکه اولین خط راه آهن بین شهرهای لیورپول و منچستر افتتاح شود، مردم می ترسیدند که هنگام سفر با این سرعت (۲۷ کیلومتر بر ساعت) نمی توانند نفس بکشند یا هنگامی تماشای مناظر بیرون واگن چشم هایشان آسیب خواهد دید.

۱۲۳۵۴

مشخص نیست که چرا یک مکانیزم مشخص روی بعضی ها تاثیر بیشتری دارد اما بیماری حرکتی از ۸۰۰,۰۰۰ سال قابل وقتی که اولین قایق وارد آب شد، وجود دارد. در سال های اخیر بیماری حرکتی به بخش بزرگی از زندگی ما تبدیل شده است. با ماشین های خودران، ما وقت بیشتری برای مطالعه و کار داریم بدون آنکه توجهی به محیط اطرافمان بکنیم.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه میشیگان انجام شد نشان می دهد که بیماری حرکتی ۶ تا ۱۲ درصد بزرگسالان در اتومبیل های خودران بهبود می یابد. مایکل سیواک نویسنده این مطالعه بیان می کند که، سه عامل اصلی به بیماری حرکتی کمک می کند تضاد بین تعادل و ورودی بصری، ناتوانی در پیش بینی جهت حرکت و عدم کنترل بر جهت حرکت.

transport-research-laboratory-shuttle-650-80

یک شرکت انگلیسی در تلاش است تا این مشکل را برطرف کند. شرکت Ansible Motion که در نوریچ مستقر است در حال ساخت یک شبیه ساز است که تولیدکنندگان می توانند از آن برای کاهش حالت تهوع استفاده کنند.

متخصص فنی Ansible Motion توضیح می دهد: روش شبیه سازی ما به طور پیش فرض، لایه ای از محتوای حواس قابل کنترل را برای حرکت، چشم انداز، بازخورد لمسی و… را قرار می دهد.

این کار می تواند یک راه مفید برای کشف حساسیت های انسان در داخل ماشین که به کارهای مختلف مشغولند باشد و پس از آن می توانیم مشکلات را در خودروی اصلی اصلاح کنیم.

افسردگی ساعت بدن

شما هم وقتی صبح از خواب بیدار می شوید احساس ضعف و بیحالی می کنید؟ شما هم نمونه ای دیگری از بدنهایمان هستید که برای هماهنگی با تغییرات تکنولوژیکی تلاش می کند. نور مصنوعی حدود صدسال سال است که به وجود آمده است. در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان، آشمان به جای آنکه سیاه باشد نارنجی است و چراغ های کوچک مربعی شکل در دست مردم جایگزین میلیون ها ستاره شده است.

نورها با رنگ های مختلف، تاثیرات مختلفی روی بدن ما می گذارد، نورهای با طول موج آبی باعث بالابردن توجه، بهبود اخلاق در طول روز میشود اما در شب مخل خواب ما هستند.

person_looking_at_smartphone_in_the_dark_2-650-80

همانطور که بیشتر مردم شب خود را با خیره شدن به تلویزیون، تبلت و گوشی های هوشمند خود می گذرانند، ما به ساعت بیولوژیکی بدن خودمان ضربه زده و آن را از حالت عادی خارج می کنیم.

مطالعات مختلف نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور در طول شب با مبتلا شدن به  انواع مختلف سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و چاقی در ارتباط است. هنوز مشخص نیست که چه مکانیسمی باعث این آسیب ها می شود، اما می دانیم که قرار گرفتن در معرض نور باعث کاهش شدید ملاتونین می شود و بسیاری از شواهد تجربی نشان می دهد که کاهش ملاتونین با مبتلا شدن به سرطان در ارتباط است. در همین حال، خواب کوتاه نیز با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است.

چندین راه حل وجود دارد. Flux نرم افزاری است که رنگ صفحه نمایش کامپیوترتان را با توجه به ساعات شبانه روز تطبیق می دهد، همچنین سال گذشته اپل یک ویژگی به نام Night Shift را به ios افزود که شبیه به همین نرم افزار کار می کند. اما مطمئن ترین روش برای اینکه مطمئن شوید خوابی خوب دارید این است که دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب به نمایش های روشن نگاه نکنید و صبح در معرض نور قرار بگیرید، حداقل تا زمانی که بدن غار نشین ما به حالت جدید تنظیم شود.

تغییر به اجتماع

اما شاید جذابترین راهی که تکنولوژی از انسان پیشی گرفته است زمانی است که شبکه های اجتماعی به وجود آمد. انسان شناس انگلیسی رابین دانبار در سال ۱۹۹۳ مقاله ای چاپ کرد که نشان می دهد رابطه ای بین مغز پستاندارن و متوسط گروه های اجتماعیشان وجود دارد. در آن از اعداد بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ استفاده می شود  و معمولا نقطه وسط آن یعنی ۱۵۰ به عدد دانبار معروف است. به طور خلاصه، انسان می تواند به طور میانگین با ۱۵۰ نفر در اجتماع در ارتباط باشد قبل از اینکه شروع به زوال کند.

اگر چه فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی جایگزین عدد دانبار شدند. در زمان نوشت این مقاله، من ۷۲۸ دوست در فیسبوک دارم و در سال ۲۰۱۴ میانگین آن برای بزرگسالان ۳۳۸ نفر بوده و در جوان ها این عدد به طور قابل توجهی بالا می رود. این درست است که همه آنها مانند عدد دانبار روابط پایدار اجتماعی نخواهد بود، اما فیسبوک به ما اجازه می دهد که یک شبکه دوستی امن داشته باشیم و به راحتی زمانی که نیاز داریم آن را گسترش دهیم.

فیسبوک نوعی پروتز برای برای بخش های از مغز ما می سازد که به مراقبت از تعاملات اجتماعی کمک می کند. همچنین این حرف را می توان درباره گوگل و ویکیپدیا زد که پروتزی برای حافظه ما تولید می کند و ماشین حساب این کار را برای بخش محاسباتی مغز ما انجام می دهد.

messenger-video-button-650-80

در واقع، اگر شما به اطرف خود نگاه کنید، شما توسط نرم افزارها و سخت افزارهایی که توسط خودمان ساخته شده تا مسئولیت انجام کارها و مراقبت از مغز ما را به عهده دارد احاطه شدیم.

فیلسوف و نویسنده میراندا معتقد است که انسان در مراحل آخر تبدیل شده به آنچه که او ربات انسان نما می نامد است.

به عنوان ربات انسان نما، ما یک موجود یکپارچه متشکل از گوشت و پورتکل ها هستیم، و آن طور که حس می شود بدون تکنولوژی نمی توانیم صحبت کنیم.

او معتقد است که ما نباید از این پروسه بترسیم و علاوه بر این مغز ما راحت تر  از آنچه که فکر می کنیم سازگار می شود.

او نوشت: اگر ما امکانات جدید داشته باشیم از آن استفاده خواهیم کرد. جامعه به سمتی میرود که بین ماشین ها و انسان ها ارتباط برقرار کند و ما باید بتوانیم خود را سازگار کنیم. این کار می تواند نوعی انحراف باشد به این دلیل که ما برای تولید اطلاعات به این دنیا نیامده ایم. نکته مثبت این امر دموکراتیزه کردن شکل جهان از طریق تکنولوژی می باشد.

فروپاشی خلاق

اما دیگران استدلال می کنند که ما باید توجه بیشتری به آنچه که در جامعه اتفاق می افتد داشته باشیم، یکی از بزرگترین منتقدان رابطه مدرن ما با تکنولوژی نیکولاس کار است که کتابهای متعددی در این زمینه نوشته است. آخرین اثر او ” آرمان شهر وحشت زده ” نام دارد که وبلاگ هایی که در رابطه با تاثیر منفی تکنولوژی بر زندگی ما نوشته شده است را مستند کرده است.

او می گوید: هدف ساده من این است که بگویم که من فکر می کنم، این تکنولوزی به ما یک روش خاص، یک تفکر خاص و یک رفتار خاص را تحمیل می کند. این واقعا برای ما سوال نیست؟ و احتمالا یک ایده خوب برای پرسیدن سوال باشد.

استدلال کار دوجانبه است. اولین استدلال این است که به طور پیش فرض ما هنگام تعامل با تکنولوژی که او را به عنوان، گامی بسیار سریع، بسیار پریشان، چند وظیفه ای، جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان، اجازه نمی دهد که انسانی با تفکر خلاق، مفهومی و تفکر منتقدانه خلق شود. استدلال دوم این است که ما به شدت به کامپیوتر و نرم افزارها برای انجام کار ها وابسته شده ایم و شانسی برای پرورش اسعتداد های خود باقی نگذاشته ایم.

light-bulb-1246043_1280-650-80

ایده اصلی این است که ما راحت تر باشیم و افکار بزرگتر داشته باشیم.او می گوید، اما در واقعیت برای انجام کار ها ما بیش از اندازه به کامپیوترهایمان وابسته شدیم و فرصت پرورش استعدادهایمان را از دست داده ایم و به تعامل با جهان و بیش از اندازه کار کردن مشغول شده ایم.

او به سادگی گفت که ما در تطبیق خود برای جلوگیری از پرسش های سخت عالی هستیم.

منبع : techradar.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar