آیا باتری گوشی های هوشمندمان خطرناک هستند؟ انفجار گوشی ها دغدغه جدید کاربران

آیا باتری گوشی های هوشمندمان خطرناک هستند؟ انفجار گوشی ها دغدغه جدید کاربران

اگر با دیجی شو همراه بوده باشید، حتما حوادث اخیر گلکسی نوت ۷ را خوانده اید. سامسونگ پس از انفجار چند دستگاه گلکسی نوت ۷ تعویض شده، چند روز پیش به طور رسمی اعلام کرد که دیگر نوت ۷ تولید نخواهد شد و فروش آن نیز متوقف می شود. در هفته های گذشته نیز شاهد انفجار گوشی های دیگری از جمله آیفون ۶ پلاس و گلکسی اس ۷ نیز بودیم.

اینکه گلکسی نوت ۷ در میان گوشی های هوشمند یک استثنا بوده است شکی نیست، اما باتری تمامی گوشی های هوشمند امروزی، لیتیومی و قابل آتش گرفتن هستند. مهم نیست که صاحب آیفون باشید یا یک گوشی اندرویدی، یا حتی اگر از گوشی های قدیمی بلکبری استفاده می کنید، باتری گوشی شما ساختاری شبیه به باتری به کار رفته در نوت ۷ دارد(حتی باتری اکثر تبلت ها، لپتاپ ها و گجت های قابل حمل هم باتری لیتیومی دارند).

با این تفاسیر آیا لازم است که نگران گوشی هایتان باشید؟ آیا امکان انفجار گوشی های شما وجود دارد؟ یا اینکه در نیمه شب باید گوشی تان را چک کنید که منفجر نشده باشد؟ با دیجی شو همراه باشید.

samsung-galaxy-note-7-explosion-macbook-tech2-720

جواب کوتاه این است که انفجار باتری گوشی ها اتفاقی نادر است و بعید است برای شما نیز رخ دهد. اما به خاطر داشته باشید که غیر ممکن نیست.

ماه پیش یک گزارش منتشر شد که گفته بود تنها ۰٫۰۱ درصد از کل گوشی های نوت ۷ فروخته شده، مشکل باتری دارند. این آمار نشان می دهد حتی نوت ۷ که یک استثنا در گوشی ها بود هم احتمال انفجارش بسیار کم بوده است. یعنی از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گوشی نوت ۷ فراخوان شده تنها ۲۵۰۰ گوشی مستعد منفجر شدن بودند. البته این محاسبه ریاضی را باید تغییر دهیم چرا که نوت ۷ های تعویض شده نیز با مشکل باتری روبرو هستند.

اما اگر گوشی های نوت ۷ را فاکتور بگیریم، طبق تحقیق آقای “برایان بارنت”(متخصص باتری)، تنها ۱ گوشی از ۱۰ میلیون گوشی با باتری لیتیومی امکان انفجار را دارند. این تحقیق صورت گرفته توسط آقای برایان در سال ۲۰۱۳ انجام شده و نشان می دهد تنها ۰٫۰۰۰۰۱ درصد از گوشی های هوشمند امکان انفجار یا آتش سوزی دارند.

خوب پس شانس بسیار بسیار کمی وجود دارد که باتری گوشی مان منفجر شود. پس نگرانی کجاست؟ نگرانی ها از آنجایی بیشتر می شود که اطراف ما با باتری های لیتیومی بسیاری احاطه شده. از لپتاپ و تبلت و گوشی گرفته تا اسپیکر های بلوتوث و گجت های هوشمند دیگر. از طرفی دیگر انفجارهای اخیر نوت ۷ باعث شده در جَوِ این حوادث قرار بگیریم و بیش از پیش نگران شویم.

اما ما این اطمینان را به شما می دهیم که با توجه به احتمال بسیار بسیار کم انفجار گوشی های هوشمند، این اتفاق برای شما نمی افتد. با توجه به درصد بسیار کمی که گفته شد، واقعا بسیار نادر است اگر این اتفاق برایتان بیفتد. ضمن اینکه تاکنون انفجارهای گوشی ها صدمه جانی ای برای صاحبان گوشی نداشته و کمپانی ها برای اینکه آبرویشان نرود، از قربانیان اینچنین حوادثی به خوبی حمایت می کنند. برای مثال سامسونگ به تمامی دارندگان نوت ۷ گفته که می توانند گوشی شان را با یک گوشی دیگر گلکسی تعویض کنند یا کل پولشان را پس بگیرند. همچنین برای بازگرداندن گوشی های نوت ۷، سامسونگ به تمامی کاربران ۱۰۰ دلار اعتبار هدیه می دهد.

با این استدلال ها به نظر نیازی به نگرانی نیست و لازم نیست گوشی هوشمند و لوازم الکترونیکی تان را کنار بگذارید. اگر قرار باشد همیشه بدبینانه به زندگی نگاه کنیم، خطرناک تر از گوشی های هوشمند، اتومبیل ها هستند که هر سال از هر ۱۰ هزار اتومبیل یکی از آنها منفجر می شود و سرنشینان آن کشته می شوند(البته احتمالا این آمار برای خودرو های ایرانی متفاوت باشد!).


 

نظر خود را بنویسید

avatar