چرا سیری تا این حد احمق به نظر می رسد؟!

چرا سیری تا این حد احمق به نظر می رسد؟!

به گفته آقای والت موسبرگ(نویسنده سایت Verge): من با سیری بیشتر از سایر مردم آشنا هستم. این آشنایی به سال ۲۰۰۹ برمی گردد، دو سال قبل از اینکه اپل این دستیار هوشمند را به آیفون اضافه کند. من در یک کنفرانس فناوری در کنار مخترعین این تکنولوژی ایستاده بودم. در آن زمان سیری یک برنامه سوم شخص در اپ استور بود. طولی نکشید که اپل این شرکت را خرید و این دستیار به یکی از ویژگی های اصلی آیفون ۴S تبدیل شد. علاوه بر آیفون، سیری به آیپد، مک و اپل تی وی نیز اضافه شده است.

چرا سیری تا این حد احمق به نظر می رسد؟

سیری تقریبا  اولین برنامه در عرصه تکنولوژی بود که از هوش مصنوعی در دنیای ارتباطات استفاده کرد. همه جا در خانه، ماشین و هرجا شما میتوانید از آن استفاده کنید و اپل با سیری سردمدار این تکنولوژی می باشد.

پس چرا سیری تا این حد احمق است؟ چرا قابلیت های آن محدود است؟ چرا همیشه مشکل دارد؟ آخرین بار که جوابی واضح و قانع کننده به شما داده است کی بوده؟

حداقل برای من و کاربرهایی که میشناسم یک سال قبل بوده. وعده بزرگ سیری به قابلیت هایی چون تماس صوتی و ارسال پیامک و گاهی آگاهی از وضعیت هوا و دستورات صوتی محدود شده است. بعضی کاربران آن را راهی قابل اطمینان برای تنظیم زمان سنج، هشدار، یادداشت ها و یا پیدا کردن رستوران میدانند. اما بسیاری از این دستورات به راحتی قابل انجام است و گوشی های تلفن هایی قبل از آیفون یا خود آیفون با استفاده از دستورات صوتی می توانند این کارها را انجام دهند.

مزیت های بزرگ

به نظر من اپل با سیری وقت خودش را تلف کرده است و گوگل، آمازون، فیسبوک و دیگران نیز از آن پیروی می کنند. اپل هر زمانی که حوزه جدید مانند ورزش یا سینما یا رستوران ها راه به سیری اضافه میگرد تبلغیات هیجان انگیزی منتشر می کرد، اما در این مدت حوزه جدیدی را وارد سامانه اطلاعاتی آن نکرده است.

تنها قابلیت قابل ذکری که به آن اضافه شده است، قابلیت کنترل وسایل منزل با رابط Home Kit می باشد که قابلیت کوچکی به شمار می آید. شما می توانید با استفاده از سیری چراغ ها را خاموش و روشن کنید و یا آبگرمکن را روشن کنید. Echo آمازون و دستیار الکسا نیز قابلیت انجام این کارها را دارند و Echo عملکرد سریعتری نسبت به فشردن دکمه home یا گفتن hey siri دارد.

مناظره ریاست جمهوری کی برگزار می شود؟ سیری هیچ خبری ندارد!

اگر شما بخواهید از سیری به عنوان یک دستیار هوشمند استفاده کنید، قطعا از دنیا عقب خواهید افتاد چرا که سیری اغلب اشتباه می کند، حتی درباره کنفرانس های اپل و وبسایت هایی که پیشنهاد می دهد.( من درباره اشتباه در تشخیص صدا صحبت نمیکنم، سیری سوال من را به خوبی تشخیص می دهد اما پاسخ دقیق به سوال من نمی دهد.)

در هفته های اخیر در دستگاه های مختلفی سیری نتوانست نام کاندیداهای ریاست جمهوری و معاون ریاست جمهوری امریکا را بگوید، یا زمان مناظره آنها، یا در مورد برندگان جوایز امی، یا در مورد تاریخ سریال های جهانی. وقتی که از او پرسیدم هوا در کرت چگونه است؟ او هوای کرت یک روستای کوچک را به من گفت در حالی که شما وقتی این سوال را از اکثر مردم میپرسید همه می داند که منظور شما کرت جزیره مشهور در یونان است.

گوگل اخیرا در دستگاه هایی مانند آیفون از یک رابط صوتی استفاده کرده که سوالات شما را واضح و به درستی پاسخ می دهد و شاید باور نکنید که این برنامه کمکی گوگل دستیار صوتی اپل نیست.

ممکن است اگر شما الان این سوالات را بپرسید جواب درست به شما بدهد، به این دلیل که من از این سوالات اسکرین شات گرفته و آن را به اپل ارسال کرده و از آنها پاسخ خواستم.

اپل به من گفت که درحال کار روی بهبود عملکرد سیری هستند و روی وظایفی مانند برقراری تماس، ارسال پیامک و مکان یابی که مردم از آن می خواهند کار می کند. اپل تمرکز کمتری روی سوالات جزئی دارد که روزانه صدها بار از سیری پرسیده می شود.

اما من مطمئنم که کاربران این سوال ها را نمی پرسند، به این خاطر که بعد از این که یکی دوبار جوابی برای سوالشان دریافت نمی کنند دیگر با سیری کار نمی کنند. واقعا نمی دانم که این سوال که زمان مناظره ریاست جمهوری ۲۰۱۶ کی است چرا به اندازه زمان مرگ آبراهم لینکلن مهم نیست؟ این سوالی است که سیری نتوانسته پاسخ دهد و اپل آن را در سایتش منتشر کرده است.

اشتباهات روزانه

اپل همچنان می گوید که در حال کار بر روی این است که اپل با هندزفری کار کند، اما در آخرین استفاده من این برنامه دچار مشکل در برقراری ارتباط و iCloud شد.

به عنوان مثال زمانی که من از سیری پرسیدم چه مدت طول می کشد تا من به محل کارم برسم جواب داد که آدرس محل کار من را ندارد، حتی اگر من کارت تماسم را که آدرس محل کار من در آن است را و با آیفون من همگام سازی شده است را در اختیار داشته باشد.

به طور مشابه در آیپد من هنگامی که از سیری زمان جلسه بعدیم را پرسیدم، او معذرت خواست و گفت مشکلی پیش آمده است این اتقافق بارها و  بارها در مکان ها و زمان های مختلف رخ داد و با جمله بندی های مختلف به من پاسخ داد. اما با استفاده از تقویم و اطلاعات سیری به درستی جواب من را در آیفون داد.

وقتی که از آن عکسهایی را که در تابستان در یورک انگلستان گرفته بودم خواستم، او این عکسها را با عکسهایی که پارسال در یورک ویرجینیا گرفته بودم به من نشان داد.

او نتوانست پیام اخیر من در iMessage که به دختر خوانده ام داده بودم را پیدا کند و گفت که شما اخیرا پیامی نداشتید در حالی که من دو پیام برای او ارسال کرده بودم. و اگر شما اطلاعات تکراری در تماس های اخیرتان داشته باشید، سیری به اندازه کافی هوشمند نیست تا توانایی تشخیص اطلاعات پر کاربرد شما را داشته باشد.

تیم کوک کیست؟

همچنین سیری تفاوت بین دو سوال این که یک نفر کیست و اطلاعات تماس یک فرد را تشخیص نمی دهد. به عنوان مثال من شماره تماس تیم کوک مدیر عامل اپل را ذخیره کرده بودم و وقتی از سیری پرسیدم تیم کوک کیست؟ او به جای اینکه اطلاعات فردی او را به من نشان دهد، شماره تماس او را به من نشان داد. اما در Galaxy s7، گوگل قابلیت تشخیص فرق بین این دو سوال را دارد و در جواب این سوال من را به سایت ویکی پدیا متصل می کند. اما اگر از Galaxy ایمیل تیم کوک را بخواهم مانند سیری رفتار خواهد کرد.

حرف آخر

سیری به راحتی می تواند تماس برقرار کند یا پیامک ارسال کند، می تواند جدول رده بندی رقابت های ورزشی را به شما بگوید، می تواند در زمینه مرور رستوران ها و ساعت پخش فیلم ها به شما کمک کند، اینها ویژگی هایی است که اپل در سال ها گذشته به سیری اضافه کرده است و باید گفت که محدودیت های مربوط به خود را نیز دارد. اما در حال حاضر سیری بسیار محدود و غیرقابل اعتماد است و می تواند اسلحه موثری در آینده اپل در جنگ واقعیت افزوده (AI) باشد. اپل تنها با دادن اطلاعاتی که کاربران به آن احتیاج دارند معروف نشده است بلکه شهرت آن به این دلیل است که شاهکارهایی انجام داده که مردم انتظار آن را نداشته اند. انقلاب واقعیت افزوده (AI) بیش از این طلب می کند.

منبع: theverge.com


نظر خود را بنویسید

avatar