سرفیس استدیو در برابر آی مک ۵K؛ جنگ کامپیوترهای اپل و مایکروسافت

سرفیس استدیو در برابر آی مک ۵K؛ جنگ کامپیوترهای اپل و مایکروسافت

این هفته مایکروسافت اولین کامیپوتر شخصیش تحت عنوان سرفیس استدیو را معرفی کرد. این یک کامپیوتر همه کاره حرفه ای است، اما می تواند اپل را دراین زمینه شکست دهد؟ اینجا خواهیم دید، سرفیس استدیو در برابر آی مک ۵K، کدامیک بهتر است؟

اگرچه همایش اپل و مایکروسافت در یک روز برگزار شد، مایکروسافت در این همایش سرفیس استدیو را معرفی کرد اما اپل تغییری در آی مک ایجاد نکرده و به جای آن مک بوک پرو جدید را معرفی کرد. با دیجی شو همرا باشید با مقایسه سرفیس استدیو در برابر آی مک ۵K


قیمت

سرفیس استدیو فقط در یک سایز به بازار آمده، بنابراین ما مجبوریم آن را با بزرگترین سایز آی مک مقایسه کنیم. شایان ذکر است که کوچیکترین آی مک ۲۱٫۵ اینچی است و قیمت ارزان تری دارد.

گران قیمت بودن محصولات اپل امری عادی است، اما مایکروسافت سرفیس استدیو به مراتب گران تر از آی مک می باشد. ارزان ترین آن حدود ۱۱٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون قیمت دارد و مدل های دیگر ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان و ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد که برای یک کامپیوتر همه کاره مقرون به صرفه نمی باشد.

در همین حال آی مک ۲۷ اینچی از قیمت ۶٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان شروع شده و گرانقیمت ترین مدل های آن ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و ۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد.

به نظر می رسد که اپل در این قسمت برنده است، اما آیا پولی که بابت سرفیس استدیو پرداخت می کنید هدر دادن پول است؟ در ادامه به بررسی طراحی و مشخصات این دو دستگاه خواهیم پرداخت.
aplpe_imac_27_5k_retinastudio_session_imac_5k-164


طراحی و ساخت

در حالی که آی مک روی یک پایه ایستاده و کل اجزای آن پشت صفحه نمایش می باشد، سرفیس استدیو کاملا برعکس آن است. تمام اجزای اصلی در داخل خودش می باشد و صفحه نمایش آن بسیار نازک است به این دلیل که روی خودش می ایستد. مزیت طراحی سرفیس استدیو این است که قابل تنظیم می باشد. لولایی که در پشت صفحه قرار دارد این اجازه را به شما می دهد که آن را در زوایای مختلف تنظیم کنید در حالی که آی مک تنها یک لولا بیشتر ندارد.

en-intl-pdp0-surface-cardinal-42l-00001-f1-desktop

وجود دو نقطه حرکت یکی از مزیت های سرفیس استدیو می باشد مخصوصا هنگام استفاده از قلم مایکروسافت و تکنولوژی جدید Dial. صفحه نمایش کاملا پایین می آید و در حالت استدیو قرار گرفته و شما می توانید از آن به عنوان یک تخته طراحی دیجیتال از آن استفاده کنید.

هر دوی آنها کامپیوترهای سنگینی بوده و حدود ۹٫۵ کیلوگرم وزن دارد اما جابجایی آنها راحت می باشد. هر دو دارای موس و کیبورد بی سیم بوده اما سرفیس استدیو دارای قلم مخصوص مایکروسافت نیز می باشد.


صفحه نمایش

صفحه نمایش سرفیس حتی از آی مک ۲۸ اینچی هم بزرگتر بوده و دارای رزولوشن ۴۵۰۰x 3000 و تراکم پیکسلی آن ۱۹۲ppi می باشد. سرفیس از ۱۰ لمس همزمان، قلم مایکروسافت و Dial پشتیبانی می کند، در حالی که صفحه نمایش آی مک لمسی نیست. یکی از جالب ترین ویژگی های سرفیس اینست که شما می توانید رنگ صفحه نمایش سرفیس استدیو را تغییر داده و یکی از رنگ های sRGB،DCI-P3 و رنگ های زنده را انتخاب کنید.

آخرین نسخه آی مک، دارای صفحه نمایش ۵K رتینا با پنل IPS و رزولوشن ۵۱۲۰x 2880 می باشد و تراکم پیکسلی آن ۲۱۷ppi می باشد. نسخه کوچکتر و ۲۱٫۵ اینچی آی مک دارای رزولوشن ۴K یا فول اچ دی می باشد.

aplpe_imac_27_5k_retinastudio_session_imac_5k-143_

پردازنده و حافظه

با وجود فاصله یک سال بین تولید این دو دستگاه، سرفیس استدیو و آی مک ۵K، هر دو از پردازنده های نسل ششم اسکای سل اینتل استفاده کرده اند و ۵ هسته ای یا ۷ هسته ای بودن آن یه مقدار پولی که می پردازید وابسته است.

همه مدل های آی مک دارای ۸ گیگابایت رم می باشند و شما می توانید با پرداخت مبلغی بیشتر آنرا تا ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت ارتقاء دهید. از سوی دیگر سرفیس استدیو ها ۱۶،۸ و ۳۲ گیگابایت رم دارند.

حافظه داخلی

در این بخش هر دو دستگاه کاملا مشابه می باشند و دارای دو ظرفیت ۱ و ۲ ترابایتی می باشند. اگر چه در ارزان ترین مدل آی مک ۵K خبری از فیوژن درایو نیست. با این حال شما میتوانید آی مک را به فیوژن درایو ۳ ترابایتی مجهز کنید یا از حافظه SSD یهره گرفته و یکی از ظرفیت های ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی را انتخاب کنید. تنها استثنا گزینه ۱ ترابایتی برای ارزان ترین نسخه است.


کارت گرافیک

کارت گرافیک استاندارد آی مک AMD Radeon R9 M380 با دو گیگابایت حافظه اختصاصی می باشد اما در مدل های بالاتر از کارت گرافیک های M395 و M395X که دارای ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی می باشد استفاده شده است.

در سرفیس از کارت گرافیک انویدیا  GeForce GTX 965M با دو گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده اما در بالاترین مدل از کارت گرافیک  GTX 980M با ۴ گیگابایت حافظ اختصاصی استفاده شده است.

مشخصات کارت گرافیک های AMD و انویدیا تقریبا یکسان است و هنگامی که آن ها را به طور تخصصی بررسی کنیم به جزئیات بیشتری دست پیدا خواهیم کرد.

en-intl-pdp0-surface-cardinal-42l-00001-f3-desktop


سایر مشخصات

آی مک مجهز به وبکم با کیفیت HD، اسپیکرهای استریو، میکروفون دوگانه، جک هدفون، درگاه کارت حافظه، ۴ پورت USB 3، دو پورت تاندربولت و یک پورت اترنت می باشد. همچنین از ۱۱ac Wi-Fi و بلوتوث ورژن ۴ استفاده شده است.

سرفیس استدیو نیز محهز به وبکم ۵ مگاپیکسلی که از سیستم تشخیص چهره ویندوز پشتیبانی می کند، اسپیکر استریو با صدای دالبی، میکروفن دوگانه، جک هدفون، درگاه کارت حافظه، ۴ پورت USB 3، پورت مینی تصویر، ۱۱ac Wi-Fi و بلوتوث نسخه ۴ می باشد. همچنین قابلیت اتصال به XBOX را از طریق بی سیم را دارد. شایان ذکر است که در کنار سرفیس استدیو، قلم سرفیس به طور رایگان قرار دارد که می توانید استفاده های مختلفی از آن داشته باشید.

البته تفاوت های زیادی بین سیستم عامل هردو دستگاه یعنی macOS Sierra و ویندوز ۱۰ وجود دارد که ما در این جا قصد پرداختن به آن را نداریم.


جمع بندی

قیمت پایین تر آی مک به شکست دادن سرفیس استدیو کمکی نمی کند. به این دلیل که شما در ازای پرداخت مبلغ بیشتر مزایایی چون، طراحی منعطف، صفحه لمسی، قلم سرفیس و Dial را دریافت می کنید. ما هنوز از سرفیس استدیو استفاده نکرده ایم، بنابراین نمی توانیم نطر قطعی خود را اعلام کنیم.

منبع: pcadvisor.co.uk


 

نظر خود را بنویسید

avatar