نکات مهمی که در خرید آیفون باید به آن توجه کنید

نکات مهمی که در خرید آیفون باید به آن توجه کنید

این روزها یکی از نگرانی های خریداران موبایل این است که تشخیص کالای اصلی و فیک کمی مشکل شده است. امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی تلفن های همراه بعضی از سودجویان برای بدست آوردن سود بیشتر گوشی ها یا لوازم دست دوم یا فیک رو به جای اورجینال به مشتریان می فروشند. سعی ما در این مقاله این است که با بیان نکاتی شما را در خرید اینگونه وسایل مخصوصا گوشی های آیفون راهنمایی کنیم.

برخی اصطلاحات معروف

آنلاک فکتوری(Factory Unlocked): 

بسیاری از اپراتورهای مخابراتی بزرگ دنیا همراه بسته‌های سیمکارت خود یک تلفن هوشمند را عرضه می‌کنند. این تلفن هوشمند می‌تواند متعلق به شرکت سامسونگ، اپل، اچ‌تی‌سی یا دیگر شرکت‌های بزرگ ساخت تلفن‌های هوشمند باشد. به تلفن‌هایی که همراه این سیمکارت‌ها عرضه می‌شود، به‌اصطلاح گوشی‌های Locked (قفل شده) گفته می‌شود، زیرا کاربر از آن گوشی فقط می‌تواند با‌‌ همان سیمکارت خریداری شده استفاده کند. برای مثال شما بعد از خرید سیمکارت یک اپراتور روی آن یک آیفون با قیمت بسیار پایین دریافت می‌کنید و به‌صورت اقساط ماهانه مبلغی را به اپراتور بابت سرویس‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهد، پرداخت خواهید کرد.
ساده‌ترین راه برای اطلاع از لاک یا آنلاک بودن آیفون، قرار دادن یک سیمکارت روی گوشی است. اگر سیمکارت خود را روی آیفون قرار دادید و آیفون نام اپراتور شما را نمایش داد به این معنی است که شما یک تلفن آنلاک در اختیار دارید. اما اگر پیغام خطا دریافت کردید، یعنی آیفون شما لاک است. اگر به این روش علاقه‌مند نیستید، سایت‌های زیادی برای فهمیدن این موضوع ایجاد شده است. یکی از این وبسایت‌ها IMEI.info است که با دریافت کد IMEI آیفونتان، به شما اطلاع می‌دهد تلفن همراهی که در اختیار دارید آنلاک است یا لاک. برای فهمیدن IMEI می‌توانید آن را از روی جعبه گوشی مشاهده کرده یا با استفاده از کد ستاره مربع ۰۶ مربع (#۰۶#*) از آن مطلع شوید. سپس با ورود به سایت IMEI.info این کد را وارد سایت کرده تا اطلاعات کاملی از گوشی خود مشاهده کنید.

شیوه آنلاک کردن آیفون:

اگر آیفون شما لاک بود چگونه می‌توان آن را آنلاک کرد؟ در سال‌های اخیر با هزینه‌ای پایین در سراسر دنیا آیفون لاک را به‌صورت آنلاک به فروش می‌رسانند، اما اکنون این کار فقط توسط اپراتورهایی که گوشی را لاک کرده‌اند، انجام می‌شود.
در واقع شما با پرداخت ما به التفاوت مبلغ آیفون لاک و آنلاک به اپراتور لاک‌کننده، گوشی خود را آنلاک می‌کنید. سایت‌های زیادی در این زمینه ایجاد شده‌اند که با دریافت IMEI آیفون شما و ارتباط با اپراتور و پرداخت مبلغ مذکور، آیفون‌های لاک را آنلاک می‌کنند.
فراموش نکنید وقتی می‌خواهید از سیمکارت‌‌های اپراتورهای ایران استفاده کنید باید تلفن‌ هوشمند قفل شده خود را آنلاک کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر می‌خواهید آیفونی را بخرید، از‌‌ همان ابتدا نسخه آنلاک آن را تهیه کنید و سراغ نسخه‌های لاک نروید، زیرا نه‌تنها مبلغ کمتری در ‌‌نهایت پرداخت نمی‌کنید بلکه ممکن است نسبت به فردی که نسخه آنلاک این گوشی را خریده، هزینه بیشتری را پرداخت کرده و از بعضی از قابلیت‌ها نظیر به‌روزرسانی دستگاه و… محروم شوید.

گارانتی:

از زمانی که گوشی شما به اینترنت وصل شده و به اصطلاح اکتیو می شود، گارانتی یکساله شما توسط سرورهای اپل فعال می شود. اما در حال حاضر گارانتی این شرکت در ایران قوانین مشخصی ندارد و هیچ نمایندگی رسمی در ایران ندارد.

اپل آی‌دی (Apple ID):

اگر از دارندگان دیوایس های اپــل نظیر آیفون، آیپاد، آیپد و مک هستید، باید این را بدانید که برای استفاده از تمامی امکانات دیوایس خود نیاز به یک شناسه دارید. این شناسه اپل آیدی نام دارد که کاربردهای بسیاری برای شما خواهد داشت و می توان آن را کلید ورود به دنیای اپل و امکانات آن دانست. در قدم اول اگر دیوایس خریده اید و قصد دانلود اپلیکیشن از AppStore داشته باشید، بـــدون داشتن اپل آیدی این امکان وجود نــخواهد داشت. پس در همین ابتدا می توانید به ضرورت وجود اپل آیدی پی ببرید. البته اپل آیدی امــکانات دیــگری نظیر FaceTime, iMessage, iCloud, Find My iPhone, Find My Friends, Game Center و …  را نیز در اختیار شما قرار می دهد، که هر کدام از سرویس های نام برده شده لذت و هیجــان استفاده از دیوایس های اپل و دنیای پر شور تکنولوژی را برای شما بیشتر می کند.

برای مشاهده آموزش ساخت اپل آی دی رایگان اینجا کلیک کنید

شماره کارت مداری بین‌المللی یا ICC ID:

هر سیم کارت شناسه‌ای منحصر بفرد دارد که طبق استاندارد خاصی تعیین می‌شود. این شناسه همان ICCID است. در گوشی‌های لاک، به دلیل منحصر بودن استفاده گوشی به همان سیم کارت خاص، ICCID در پشت جعبه گوشی هک شده است. داشتن شناسه ICC ID در پشت جعبه گوشی آیفون به معنی آنلاک فکتوری نبودن یا سیم لاک بودن آن است که البته برای فروش قبلاً توسط اپراتور آنلاک شده و تفاوتی در مشخصات و کیفیت آن وجود ندارد.

پارت نامبر (Part Number):

پارت نامبر در واقع کد اختصاصی میباشد که بر روی محصولی درج میشود و طبق کدهای قراردادی ، اطلاعاتی از قبیل کشور سازنده و… به مشتری میدهد. به طور کلی پارت نامبر ها نشان نمیدهد که این محصول در کشور های مختلف تولید شده ،بلکه همه محصولات اپل که پارت نامبر های مختلف به عنوان مثال امارات و یا آمریکا را دارند همگی در یک کشور تولید شده (چین) و برای اپل استور های موجود در کشور های مختلف با یک عنوان خاص (پارت نامبر) ارسال میشوند.
برای تشخیص پارت نامبر دستگاهتان دو راه وجود دارد یا به پشت جعبه گوشی مراجعه کنید و یا این که مسیر زیر را دنبال کنید و طبق گفته های لیست پایین کشوری که دستگاهتان از آنجا آمده است را انتخاب کنید.
Settings —> General —> About

در قسمت Model کدی را مشاهده میکنید (مثلا: MGAK2LL/A) که دو حرف آخر مدل (LL) ذکر کننده ی کشور سازنده iDevice می باشد.

نکات مهمی که قبل از باز کردن آیفون باید رعایت شود

به امضای اپل دقت کنید

اگر به محصولات اپل نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که عبارتی مشترک در تمامی آنها وجود دارد که در حقیقت همان امضای اپل است. در دستگاه های اپل تولید شده در کشور چین، این عبارت این چنین است: “Designed by Apple in California Assembled in China”.
البته برخی لوازم جانبی همچون کابل اصلی ممکن است در کشورهایی مانند ویتنام تولید شده باشند، از همین رو در پایان عبارت ذکر شده به جای China کلمه Vietnam درج خواهد شد. امضای اپل در پشت جعبه تمامی محصولات آی دیوایس اپل و همچنین روی همه لوازم جانبی آن همچون اییرپاد، شارژر، کابل و خود گوشی نیز وجود دارد.
در لوازم جانبی تقلبی معمولا  عبارت بالا عینا درج نشده و املای کلمات این جمله دستکاری می شود. مثلاً ممکن است به جای California از کلمات نادرستی مانند Califormia یا Califonial استفاده شود. هرچند نمیتوان به طور صددرصد و با یقین کامل این روش را برای حصول اطمینان از اصالت محصول به کار برد، چرا که گاهی اجناس تقلبی نیز با امضای اصلی اپل در بازار دیده شده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که با دیدن امضای تقلبی می‌توان مطمئن شد که محصول تقلبی است ولی با دیدن امضای اصلی اپل نمیتوان از اصالت محصول یقین پیدا کرد.

h0_bczmqy115_uدر تصویر بالا تفاوت بین کابل اصل و غیر اصل اپل را مشاهده می کنید

حتماً به مشخصات مندرج در برچسب پشت جعبه گوشی دقت کنید:

این مشخصات شامل مدل گوشی، رنگ و ظرفیت می‌باشد که در نمونه زیر عبارتست از آیفون ۵s نقره ای با ظرفیت داخلی ۳۲ گیگابایت. این مورد برای اینست که بدانید محصول خریداری شده از نظر رنگ و حافظه داخلی همانی است که میخواستید.

boximei

 بررسی اکتیو بودن گوشی

هر گوشی و یا iDevice معین برای خود دارای یک سریال نامبر منحصر بفردی است که می توان با وارد کردن این سریال نامبر در لینک https://checkcoverage.apple.com می توانیم مشخص کنیم که آیا این گوشی  یا دستگاه فعال شده است یا نه. در این صفحه تاریخ اتمام گارانتی آمده است که با کم کردن یک سال از آن تاریخ می توانیم به تاریخ فعال سازی گوشی پی ببریم(مانند نمونه زیر) اما اگر گوشی فعال نشده باشد این صفحه حاوی اطلاعاتی نخواهد بود.معمولا آیفون هایی با   ICCID فعال شده می باشند چرا که در حین آنلاک شدن توسط اپراتور می بایست اکتیو شوند لذا اگر گوشی ما دارای ICCID باشد و پس از بررسی در لینک فوق مشخص شد که اکتیو شده است نمی توان ادعای دست دوم بودن گوشی را کرد.

نکته مهم : عمده گوشی های مدل ۶s  و ۶s plus که شرکت اپل وارد بازار کرده است بصورت لاک بوده است و خریداران آمریکایی می بایست با اتصال دستگاه به iTunes و وارد نمودن شماره تلفن خود در آمریکا  و زیپ کد و شماره  Social Security Number  گوشی  خود را آنلاک فکتوری نمایند بنابراین مشتریان ایرانی نیز باید این کار را در خارج ایران انجام داده و آن را وارد بازار ایران نمایند بنابراین با توجه به این سیاست و با در نظر گرفتن این مطلب که برای آنلاک کردن گوشی  آیفون ، آن  را باید اکتیو کرد بنابراین غالب این گوشی ها اکتیو شده می باشند و درصورتیکه ۲ ال ۳ هفته از زمان اکتیو آن بکذرد می توان به آن اطمینان کرد و تنها ضمانت نو  بودن گوشی را از فروشنده  دریافت کرد.

۱۶_img2-1بررسی پارت نامبر گوشی:

قبلا گفته شد که پارت نامبر معرف کشوری است که سفارش گوشی مربوط به آن است البته از لحاط کیفیت دستگاه هیچگونه تفاوتی با هم نخواهند داشت تنها ممکن است نوع شارژر( دو شاخه یا ۳ شاخه بودن) و زبان دفترچه راهنما متفاوت باشد همچنین گفته شد که تنها در مورد کشور امارات متحده عربی امکان استفاده از سرویس face time امکان پذیر نمی باشد .

 در صورتیکه پارت نامبر ایالات متحده آمریکا مد نظر باشد باید در انتهای پارت نامبر LL/A را مشاهده نمائیم  هر چند که همانطوریکه گفته شد از لحاظ کیفیت تفاوتی نخواهند داشت همچنین اکثر گوشی های مربوط به ایران دارای پارت نامبر ایالات متحده آمریکا می باشند.

 نکات مهم پس از باز کردن جعبه

۱- با قرار دادن سیم کارت درون گوشی موبایل و فعال شدن آن (پس از دریافت آنتن)،می توانیم به آنلاک بودن گوشی اطمینان پیدا کنیم این آنلاک بودن دائمی خواهد بود.

۲- بعد از باز شدن جعبه به امضای اپل روی لوازم جانبی دقت کنید. عبارت “Designed by Apple in California Assembled in China/Vietnam” طوری روی آنها درج شده که می‌توانید بدون باز کردن بسته بندی لوازم جانبی، آن را مشاهده کنید.

۳- در صورتی که گوشی ما آنلاک توسط اپراتور انجام شده باشد یک سیمکارت مربوط به اپراتور را خواهیم داشت که ICCID پشت جعبه با آن مطابقت دارد و جای تعجب نمی باشد .قبلا گفته شد که غالب آیفون ها در بازار ایران به صورت آنلاک شده بدست مشتری می رسد.

نکات پایانی

  •  بین گوشی‌های داری شناسه‌ی ICCID و گوشی‌های بدون شناسه ICCID هیچ تفاوتی وجود ندارد. هر دو نوع ذکر شده بصورت آنلاک به دست شما رسیده است. گوشی آیفون خریداری شده، چه فکتوری آنلاک باشد و چه آنلاک شده بوسیله اپراتور، در نهایت با انواع سیم‌کارت‌ها کار میکند. اگر ICCID در پشت جعبه گوشی وجود داشته باشد نشان دهنده آن است که این گوشی توسط اپراتور آنلاک شده است و اگر این شناسه وجود نداشته باشد، نشان دهنده آن است که این گوشی آنلاک فکتوری است. ممکن است شایعاتی را در مورد کیفیت آنلاک‌ها یا منقضی شدن آنها در صورت آپدیت گوشی شنیده باشید، ولی آنها را اصلا جدی نگیرید.
  • تفاوت موجود در پارت نامبرهای مختلف تنها در نوع دو شاخه یا سه شاخه شارژر موجود در جعبه گوشی می باشد. تفاوت مهم پارت نامبر کشور امارات نسبت به سایر پارت نامبرها، عدم وجود  FaceTime (مکالمه تصویری با استفاده از خطوط تلفن همراه) بر روی گوشی است. با این وجود قیمت تمامی پارت‌نامبرها برابر بوده و نباید فریب حقه‌های بازاریابی را بخورید.
  • با توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شد می توانید خریدی راحت و بدون استرس داشته باشید.

 

1
نظر خود را بنویسید

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
عاطفه Recent comment authors
عاطفه
مهمان
عاطفه

سلام یعنی گوشی ای که توسط اپراتور انلاک شده وقتی سریالش رو در سایت check coverage میزنی دیگه نمینویسه please active your phone?? قبلا اکتیو شده؟؟؟/