تاثیر جالب والپیپر مشکی ، در صرفه جویی باتری گوشی های با صفحه نمایش آمولد

تاثیر جالب والپیپر مشکی ، در صرفه جویی باتری گوشی های با صفحه نمایش آمولد

هفته گذشته راهکار هایی را برای راهنمایی و نکاتی را برای استفاده بهتر از باتری گوشی های هوشمند در دیجی شو منتشر کردیم(برای مشاهده اینجا کلیک کنید). یکی از روش های گفته شده در آن مطلب مربوط بر تاثیری بود که والپیپر های مشکی بر ذخیره باتری ها دارند. البته این امر فقط برای گوشی های هوشمدی که مجهز به صفحه نمایش آمولد هستند صادق است.

همانطور که می دانید یکی از قاتلان باتری ها و دلیل اصلی خالی شدن شارژ گوشی تان صفحه نمایش گوشی شماست. در واقع پیکسل های صفحه نمایش در هر رنگی که باشند مقداری انرژی لازم دارند. در این میان پیکسل های کاملا مشکی هیچ انرژی ای از باتری شما نمیخواهند و به نوعی مانند یک پیکسل خاموش می باشند. همین جمله علتی است که باعث می شود انتخاب والپیپر های تماما مشکی باعث شود باتری گوشی شما دیرتر خالی شود. البته نه آنقدری که باعث شود به جای شارژ هر شب گوشی تان به یک روز شارژ اضافی امید داشته باشید.

برای تاثیر دقیق والپیپرهای مشکی بر روی شارژ، یک آزمایش بر روی سه گوشی هوشمند با صفحه نمایش آمولد انجام شد. این گوشی ها گلکسی اس۷ اج سامسونگ، وان پلاس ۳ و نکسوس ۶ پی بودند. در هر سه گوشی میزان روشنایی را به اندازه ای معین و برابر قرار دادند و یک بار با والپیپر سفید و باری دیگر با والپیپر مشکی میزان شارژ دهی را بررسی کردند. علاوه بر والپیپر های تمام مشکی و تمام سفید، تعداد ۵۰ والپیپر با رنگهای متوسط از مشکی و سفید نیز در این آزمایش قرار گرفت. نتیجه حاصل به صورت تصویر زیر شد:

wallpaper-power-effect-amoled-display

خوب بیایید نمودار بالا را به شکلی ملموس تر بررسی کنیم. در نمودار بالا عدد بیان شده نشان می دهد چه مقدار(میلی آمپر ساعت) باتری در هر حالت مصرف شده است. نمودار سفید رنگ مربوط به والپیپر سفید، مشکی مربوط به والپیپر مشکی و نمودار زرد، والپیپری از مخلوط متوسطی از رنگ ها را نشان می دهند. اگر بخواهیم به شکلی قابل درک تر بیان کنیم نتایج زیر در این آزمایش حاصل شد:

  • در گوشی گلکسی اس ۷ اج، بین ۱٫۲ تا ۳٫۲ درصد(در هر ساعت) بسته به رنگ والپیپر ذخیره انرژی را شاهد بودیم.
  • در گوشی وان پلاس ۳، بین ۰٫۶ تا ۴٫۵ درصد(در هر ساعت) بسته به رنگ والپیپر درصد انرژی ذخیره شد.
  • در گوشی نیز نکسوس ۶ پی، بین ۱٫۴ تا ۴٫۶ درصد(در هر ساعت) بسته به رنگ والپیپر باتری کمتری مصرف شد.

این آزمایش نشان داد، تاثیر رنگ والپیپر بر میزان مصرف انرژی هر چند که خیلی زیاد نیست، ولی کاملا محسوس می باشد. اما شاید به جای استفاده از والپیپر مشکی راه های تاثیرگذار تری مانند کم کردن روشنایی صفحه گزینه بهتری باشد. برای مشاهده دیگر راه حل های ذخیره باتری اینجا کلیک کنید.

منبع: phonearena.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar