مقایسه سه کنسول سونی ،PS4، PS4 Slim و PS4 Pro

مقایسه سه کنسول سونی ،PS4، PS4 Slim و PS4 Pro

شاید برای اولین بار باشد که سیکل عرضه کنسول های گیم ۳ ساله می شود. بسیاری از کسانی که کنسول های نسل هشتمی را خریدند فکر این را نمی کردند که ۳ سال بعد، ۴ کنسول جدید به ویترین فروشگاه ها اضافه شوند. البته که عرضه دو عدد از این کنسول های جدید قابل پیش بینی بودند. یعنی نسخه های بهینه و کوچک شده دو کنسول پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان، که پلی استیشن اسلیم و اکس باکس وان اس نام دارند. در این مطلب، مقایسه سه کنسول سونی کاری است که قصد داریم انجام دهیم.

در سال ۲۰۱۶، گیمینگ با رزولوشن ۴K باعث شد تا هر دو کمپانی دو کنسول جدید را به بازار معرفی کنند. اما همان طور که گفتم، در این مطلب قصد دارم تا مقایسه سه کنسول سونی ، یعنی پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۴ اسلیم و پلی استیشن ۴ پرو را با هم داشته باشیم تا شما تفاوت بین آن ها را بهتر متوجه شده و بتوانید تصمیم آسان تری برای خرید هر یک بگیرید.

مقایسه سه کنسول سونی از نظر ابعاد و اندازه:

همان طور که از نام کنسول ها می توانید حدس بزنید، کنسول پلی استیشن ۴ اسلیم از دو کنسول دیگر باریک تر و کوچکتر است. در حالی که کنسول پلی استیشن ۴ پرو از دو محصول دیگر بزرگتر و سنگین تر. در ادامه اندازه و وزن آن ها را مشاهده خواهید کرد:

  • PS4 – ۳۰۵ x 275 x 53 mm (12 x 10.8 x 2.09 in) and 2.8 Kg
  • PS4 Slim – ۲۸۸ x 265 x 39 mm (11.3 x 10.4 x 1.54 in) and 2.1 Kg
  • PS4 Pro – ۳۲۷ x 295 x 55 mm (12.9 x 11.6 x 2.17 in) and 3.3 Kg

asfsf

 

به طور کلی می توان گفت که طراحی و ساخت دو کنسول جدید برگرفته شده از پلی استیشن ۴ است. در حالی که اکثر پورت ها در هر سه محصول مشابه هستند، کنسول اسلیم از USB 3.1 هم بهره می برد. کنسول پرو نیز از اندازه بزرگتر خود برای جای دادن پورت های بیشتر استفاده می کند:

  • PS4 – ۲x USB 3.0, 1x Gigabit Ethernet, 1x PS Camera, Optical Audio output, HDMI 1.4
  • PS4 Slim – ۲x USB 3.1, 1x Gigabit Ethernet, 1x PS Camera, HDMI 1.4
  • PS4 Pro – ۳x USB 3.1, 1x Gigabit Ethernet, 1x PS Camera, Optical Audio output, HDMI 2.0

screenshot-2016-11-10-at-03-05

نکته قابل توجه، پورت اضافی USB 3.1 در کنسول پرو می باشد. این پورت به کسانی که هدست واقعیت مجازی سونی را تهیه می کنند بسیار کمک خواهد کرد تا آن را به راحتی به کنسول متصل نمایند. همچنین پورت HDMI 1.4 در کنسول PS4، به HDMI 2.0 در کنسول پرو تبدیل شده تا بتواند از رزولوشن ۴K پشتیبانی نماید. نسخه اسلیم و پرو از نظر WiFi هم بهتر شده و از استانداردهای ۸۰۲٫۱۱ ac پشتیبانی کرده و همچنین Bluetooth V2.1 به V4.0 تغییر کرده است.

از نظر ظاهری شاید بتوان برتری را به نسخه اسلیم داد. چرا که هم کوچکتر است و هم سبک تر. اما شاید علت اصلی خرید یک کنسول، قدرتی باشد که درون آن است و نه بیرون آن.

مقایسه سه کنسول سونی از نظر قدرت:

می توان گفت دو کنسول پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ اسلیم از نظر قدرت و کارایی مشابه هم هستند. تنها با این تفاوت که اندازه اسلیم کوچکتر است پلی استیشن ۴ است. اما کنسول پرو از نظر قدرت و کارایی با هر دو کنسول دیگر تفاوت هایی دارد:

  • PS4 – CPU: 1.6GHz 8-core AMD Jaguar; 1.84 TFLOP AMD Radeon (18CU, 800MHz); 8GB GDDR5 RAM
  • PS4 Slim – CPU: 1.6GHz 8-core AMD Jaguar; 1.84 TFLOP AMD Radeon (18CU, 800MHz); 8GB GDDR5 RAM
  • PS4 Pro – CPU: 2.1GHz 8-core AMD Jaguar; GPU: 4.2 TFLOP AMD Radeon (36CU, 911MHz); 8GB GDDR5 + 1GB RAM

screenshot-2016-11-10-at-03-00

سونی اعلام کرده که کنسول پرو از ۳۰% قدرت پردازش بیشتر و ۱۰۰% GPU قوی تری نسبت به دو کنسول دیگر برخوردار است. کنسول پرو علاوه بر ۸ گیگابایت رمی که به طور اختصاصی برای بازی دارد، ۱ گیگابایت رم اضافی دارد که مختص اموری غیر از گیم می باشد.

اما شاید تفاوت اصلی کنسول پرو با PS4 و PS4 Slim، پشتیبانی از رزولوشن ۴K برای گیمینگ و استریمینگ باشد. خوشبختانه دو کنسول دیگر از طریق دریافت یک بروزرسانی قابلیت اجرای بازی ها با کیفیت HDR را پیدا کرده اند. و شاید تنها نقطه ضعف کنسول پرو، نداشتن درایو ۴K باشد. بنابراین درایوها در هر سه کنسول بدون تغییر باقی مانده اند.

مقایسه سه کنسول سونی از نظر قیمت و فضا:

  • PS4 – $۳۰۰ – ۵۰۰GB HDD (قابلیت ارتقاء)
  • PS4 Slim – $۳۰۰ – ۵۰۰GB / 1TB HDD (قابلیت ارتقاء)
  • PS4 Pro – $۴۰۰ – ۱TB HDD (قابلیت ارتقاء)

screenshot-2016-11-10-at-03-01

از لحاظ قیمتی، اگر کنسول PS4 را هنوز تهیه نکرده اید، کنسول PS4 Slim قطعا انتخاب شما خواهد بود. اما اگر بهترین کنسول در سال ۲۰۱۶ را می خواهید، بهتر است به کنسول PS4 Pro فکر کنید. اگر شما یک گیمر معمولی هستید که گاها دوست دارید خود را در دنیای گیمینگ غرق کنید، PS4 Slim قطعا بهترین گرینه برای شما خواهد بود. پس دیگر نیازی به خرید PS4 یا PS4 Pro نخواهد بود. اما اگر یک گیمر حرفه ای هستید یا صرفا دوست دارید تا همیشه بهترین را داشته باشید، کنسول PS4 Pro برای شما ساخته شده است. اما باز هم این سوالات را از خود بپرسید! آیا فکر می کنید در آینده یک تلویزیون ۴K خریداری خواهید کرد یا اینکه گیمینگ ۴K برای شما اهمیت دارد یا اینکه تجربه واقعیت مجازی با کیفیت بهتر برایتان مهم است یا نه؟ به هر حال با اینکه کنسول پرو از دو کنسول دیگر قوی تری است، اما کنسولی نیست که بتواند شما را به طور کامل برای خرید قانع کند.

مقایسه از Forbes


 

نظر خود را بنویسید

avatar