۵ چیزی که اپل حذف کرد و باعث پیشرفت تکنولوژی شد

۵ چیزی که اپل حذف کرد و باعث پیشرفت تکنولوژی شد

طرفدار اپل باشید یا نباشید، بحث درباره اینکه این شرکت دست به ریسک هایی زده که رقبای آن جرات انجام آن را نداشته اند کمی سخت است. فهرست ویژگی ها، پورت ها و درایو هایی که اپل کنار گذاشته قطعا بلند تر از همه موفقیت هایی است که ویندوز در این زمینه داشته است. اما ما در این مقاله درباره تلفن همراه بحث می کنیم. ما اینجا به بررسی قابلیت هایی که اپل آنها را در زمینه تلفن همراه حذف کرده است میپردازیم.

هنگامی که ما گذشته را مرور می کنیم میبینیم که اپل سال ها تغییرات زیادی در آیفون ایجاد نکرد، اما میبینم که در این زمانه مدرن برای نزدیک شدن به چشم انداز خود مثلا اقدام یه حذف جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون می کند. البته اپل دلیل خاصی برای کنار گذاشتن این قابلیت ها دارد، اما فقط یک اصل وجود دارد: این شرکت این تغییرات را برای پیشرفت دنیای تکنولوژی انجام می دهد. در اینجا ما به بررسی پنج مورد که توسط اپل کنار گذاشته شد می پردازیم.

قلم به عنوان یک ضرورت

تاریخ و محصولات: آیفون اصلی در سال ۲۰۰۷ با صفحه نمایش چند لمسی و سیستم عامل ios بهینه شده برای لمس با انگشت.

استیو جابز یک فرد رک و راست بود. در جهان تکنولوژی او همیشه صریح و بدون حاشیه صحبت می کرد. به همین دلیل شما نباید تعجب کنید که در آن زمان گوشی ها نه به خاطر دلایل هنری مجهز به قلم بود، اما برای کنترل تجربه روزمره، او روی حرفش اصرار داشت: اگر شما یک قلم دیدید آنها را دور بیندازید.

بخش بزرگی از ایده آیفون و بعدها آیپد استفاده از یک صفحه نمایش لمسی دقیق بود که بتوان با انگشتان دست آن را به طور کامل کنترل کرد. اپل کار سختی را برای طراحی ios به طوری که با انگشتان دست سازگار باشد در پبش رو داشت. این کار بزرگ باعث شد که کارآمدی گوشی های هوشمند بیش از پیش مشخص شود. از آن جا به بعد چندین سال طول کشید تا دیگر رقبا به این تکنولوژی دست پیدا کنند و قلم به عنوان یکی از ضرورت های گوشی های لمسی از دنیای تکنولوژی محو شد.


صفحه کلید گوشی

تاریخ و محصولات: آیفون اصلی در سال ۲۰۰۷ با صفحه نمایش چند لمسی و سیستم عامل ios بهینه شده برای لمس با انگشت.

واکنش استیو بالمر به آیفون بیانگر تقابل تفکر قدیمی و جدید و سنت و مدرنیته می باشد. در آن زمان بالمر، مدیر اجرای مایکروسافت، گفت که آیفون هیچ شانسی در بازار ندارد به این دلیل که این گوشی صفحه کلید ندارد.

آقای بالمر باید قبل از این که خود را یک احمق جلوه دهد ار آیفون استفاده می کرد، اگر چه او در آن زمان واقعیت را نادیده گرفت، اما او نمی تواند واقعیت چند سال گذشته را نادیده بگیرد. با گذشت زمان مایکروسافت مجبور شد وارد بازار شود، کمی برای ورود پلتفرم ویندوز دیر شده بود چون اکثر گوشی های مطرح بازار فاقد صفحه کلید بودند. این روزها مفهوم صفحه کلید فیزیکی در گوشی ها عتیقه و ناکارآمد به حساب می آید و این کار هم نیز یکی از رهایی های خوب اپل به حساب می آید.


ارائه نرم افزار در جعبه های فیزیکی

تاریخ و محصولات: اپ استور در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد، با دسترسی آسان به صورت آنلاین به نرم افزارها

بسیاری از شما و خوانندگان ما احتمالا تا به امروز نرم افزاری را درون جعبه خریداری نکرده اید. از افراد اطرافتان بپرسید و آنها این عمل را درک نخواهند کرد هنگامی که می توانند به راحتی و به صورت آنلاین نرم افزار را خریداری و دانلود کنند.

هشت سال پیش، هیچ فروشگاهی نبود که نرم افزارها را به صورت آنلاین در سرتاسر دنیا بفروشد. اپل ۸ سال پیش اپ استور را معرفی کرد و طولی نکشید که گوگل هم از آن تقلید کرد و اندروید مارکت را راه اندازی کرد که بعدها اسم آن به گوگل پلی تغییر یافت. مایکروسافت آخرین شرکتی بود که فروشگاه خود به نام بازار ویندوز را راه اندازی کرد.

امروزه با وجود فروشگاه هایی همچون اپ استور، تصور این که دوباره نرم افزارها را به صورت بسته بندی خریداری کنیم خنده دار است. این هم یکی دیگر از کارهایی بود که اپل کنار گذاشت و یک رهایی خوب به حساب می آید.


مجبور کردن کاربران به مقابله کردن با task managers

کامیپوترها در گذشته مانند امروز در دسترس عموم نبود. احتمالا نیازی نیست به شما بگویم، حدود ۱۰ سال پیش، وقتی که شما یک کامپیوتر به عنوان هدیه برای والدین خود یا نامزد خود می خریدید، مجبور بودید تا یک سال کارهای پشتیبانی فنی آن را برایشان انجام دهید. و این تعجب آور نبود، نیاز مقابله با task managers برای کاربران بی سواد و تازه کار کمی مشکل بود.

اپل پایه را بر سادگی گذاشت، در بخش های چند وظیفه ای، اگر task managers آن را کنار بگذارید. کاربران نباید هرگز به آن فکر کنند. جمله معروف که توسط استیو جابز گفته شد و این روزها توسط سیستم عامل های مهم همچون اندروید تکرار می شود. برای کارایی بهتر task managers را کنار بگذارید. این یکی از بزرگترین دستاوردهای اپل در زمینه تلفن های همراه بوده است.


کنار گذاشتن فلاپی، سی دی، دی وی دی و….

تاریخ و محصولات: در سال ۱۹۹۷ فلاپی دیسک را کنار گذاشت و در سال ۲۰۰۸ توسط مک بوک ایر سی دی و دی وی دی را کنار گذاشت.

اپل به عنوان شرکتی شناخته می شود که فلاپی دیسک، سی دی و دی وی دی درایو را کنار گذشت و به نظر می رسد که قصد دارد USB درایو را نیز کنار بگذارد. از بین بردن فلاپی درایو از سال ۱۹۹۷ آغاز شد، زمانی که استیو جابز به اپل بازگشت و آی مک جدید را روانه بازار کرد در حالی که سی دی و دی وی دی درایو داشت ولی فاقد فلاپی دیسک بود. گام بعدی از سال ۲۰۰۸ آغاز شد، زمانی که اپل برای باریک تر شدن مک بوک ایر، سی دی و دی وی دی درایو آن را حذف کرد.

این روزها بعضی از لپتاپ ها دارای سی دی یا دی وی دی درایو می باشند، اما در آینده نه چندان دور برای به دست آوردن بازار این قسمت را حذف خواهند کرد. با کنار رفتن این درایوها راه برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم باز خواهد شد.

منبع: phonearena.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar