از آیفون ۶ تا آیفون۷، تکامل سه ساله دوربین گوشی های آیفون

از آیفون ۶ تا آیفون۷، تکامل سه ساله دوربین گوشی های آیفون

تا زمانی که آیفون ۶ اس عرضه شد، از اپل بابت نپرداختن کافی به دوربین آیفون انتقاد می شد. تمام ۴ نسل قبلی آیفون، از ۴ اس تا ۶ همه دارای دوربین ۸ مگاپیکسلی بودند و در مقایسه با دوربین های ۱۲ تا ۲۱ مگاپیکسلی گوشی های دیگر، شبیه به شوخی بودند. اما این موضوع ربطی به مگاپیکسل ها نداشت، کیفیت عکس های آیفون به تدریح افزایش پیدا می کرد اما در مقایسه با رقبای اندرویدی خود در سطح پایین تری قرار داشت. هیچکدام از عکس ها بد نبودند اما جزئیات کمتری را ثبت کرده و نور تصاویر نیز مشکلاتی داشت.

اولین باری که مشاهده کردیم که دوربین آیفوت ارتقاء یافته است زمانی بود که آیفون ۶ اس پلاس منتشر شد. سنسور ۸ مگاپیکسلی این گوشی دارای تثبیت کننده تصویری نوری می باشد که باعث می شود که لرزش دست را گرفته و عملکرد بهتری در نور کم داشته باشد. اپل پس از اینکه سه سال از یک دوربین یکسان استفاده می کرد، ناگهان تصمیم گرفت که در هر گوشی جدید، دوربین آن را ارتقاء دهد.

البته اعداد و ویژگی ها فقط روی کاغذ هستند و عکس های ثبت شده کیفیت واقعی دوربین را نشان می دهند. بنابراین در این مقاله از هر دوربین یک عکس قرار داده و کیفیت آنها را با هم مقایسه کردیم.

آیفون ۶ به آیفون ۶ اس

همانطور که گفته شد زمانی که آیفون ۶ عرضه شد، گوشی مجهز به دوربین ۸ مگاپیکسلی بود. در مقایسه با گوشی های قبلی عملکرد بهتری در نور کم داشت و عکس های شفاف تری ثبت می کرد. این یک مثال خوب برای این است که چند مگاپیکسلی بودن دوربین چندان مهم نیست، عکس های که ثبت شده خوب و رضایت بخش می باشد.

وقتی که ۶ اس به بازار آمد، همه چیز به خوبی دوربین آیفون ۶ بود اما رزولوشن به ۱۲ مگاپیکسل ارتقاء یافته بود. کیفیت تصویر بهبود یافت و قدرت زوم آن بیشتر شد. اندازه دوربین در آیفون ۶، ۱٫۵ میکرو متر و در آیفون ۶ اس به ۱٫۲۲ میکرومتر کاهش یافت. شما ممکن است وضوح بیشتری دریافت کنید اما تصاویر دارای کمی نویز و مشکل می باشند. همچنین کیفیت فیلمبرداری در آیفون ۶ اس به ۴K افزایش یافت.

آیفون ۶ اس به آیفون ۷

آیفون ۷ پیشرفت قابل توجهی در زمینه دوربین داشت. دوربین همچنان ۱۲ مگاپیکسلی بوده و اندازه آن ۱٫۳ اینچ بود. با این حال این گوشی دارای سنسور ثبات تصویری نوری می باشد، بنابراین اگر شما به حسگر OIS نیاز دارید، احتیاجی نیست که مدل پلاس گوشی را خریداری کنید. همچنین اندازه دیافراگم مقداری افزایش داشته و از F2.2 به F1.8 تغییر یافته است.

دیافراگم بزرگتر به این معناست که نور بیشتری وارد دوربین می شود و شاتر سریع تر عمل کرده و به ISO کمتری نیاز داریم. هر دوی این ها عکس های با کیفیت تری را در پی دارد. علاوه براین، دیافراگم بزرگتر تصاویر با عمق میدان کمتر را ثبت می کند.

فلاش LED یکی دیگر از مواردی است که ارتقاء یافته است. تا قبل از آیفون ۷، گوشی ها دارای فلاش دوگانه بودند که بتوانند تعادل بین رنگ های سرد و گرم را برقرار کنند و عکس در تاریکی طبیعی تر باشد. اما در آیفون ۷، از فلاش چهارتایی استفاده  شده است که نور بیشتری به تصویر داده و حتی در شرایط فقدان نور عکس های با کیفیتی را ثبت می کند.

به تصاویر ثبت شده توسط آیفون ۷ و آیفون ۶ اس نگاه کنید، تفاوتی آشکار بین آنها وجود دارد، در دوربین آیفون ۷ رنگ ها مانند ۶ اس زنده و واقعی نیستند و کمی مات هستند. در آیفون ۶ اس اشیا با کمترین مقدار تاری به ما نشان داده می شود، در حالی که در آیفون ۷، دوربین محیط را کمی تیره می کند تا تاکید بیشتری روی موضوع عکس داشته باشد.

عکس در نور طبیعی

۷۸۹۴۵

تصاویر از راست به چپ به ترتیب: آیفون ۷، آیفون ۶ اس، آیفون ۶

در طول روز، هر سه دوربین عملکرد خوبی داشتند. بدیهی است هنگام زوم کردن با آیفون ۶ جزئیات کمتری به شما نشان داده می شود و خبری از فیلمبرداری با کیفیت ۴K نیست. اما این دو دلیل به کنار، شما باید خیلی سخت گیر باشید تا بتوانید اختلاف بین این دوربین و ۶ اس را در نگاه اول متوجه شوید. از لحاط کیفیت در جزئیات و وضوح، دوربین آیفون ۷ چندان تفاوتی با ۶ اس ندارد. با این حال رنگ ها در دو دوربین متفاوت است، چیزی که ممکن است یا نیست شما از دوربین بخواهید. عمق زمینه آن گاهی اوقات یک ابزار هنرمندانه فوق العاده می باشد و گاهی اوقات باعث دلسردی کاربر می شود.

عکس در شب

۴۵۶۱۲۳

تصاویر از راست به چپ به ترتیب: آیفون ۷، آیفون ۶ اس، آیفون ۶

در عکاسی شبانه بهترین عملکرد را آیفون ۷ داشت. وجود ماژول OIS و لنز واید باعث شد که عکاسی راحت تر باشد  و عکس های زیبا گرفته شود و نیاری به عکاسی مجدد نخواهد بود، چون خبری از لرزش دست و کمبود نور در عکس نبود. از نظر کیفیت تصاویر و چیزی که شما انتظار دارید، آیفون ۷ دارای کمترین نویز ممکن بود، آیفون ۶ اس عملکرد بسیار خوبی داشت و آیفون ۶ در شرایطی که نور کافی بود عملکرد قابل قبولی داشت.

منبع: phonearena.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar