آیا تلگرام به تماس صوتی مجهز خواهد شد و در این صورت فیلتر می شود یا خیر؟!

آیا تلگرام به تماس صوتی مجهز خواهد شد و در این صورت فیلتر می شود یا خیر؟!

تقریبا دو سالی می شود که پیام رسان تلگرام در ایران به اصلی ترین راه ارتباطی کاربران گوشی های هوشمند از طریق اینترنت تبدیل شده است. قبل از این پیام رسان، وایبر در بین کاربران ایرانی بسیار رایج بود که پس از اعمال محدودیت ها، سرعت آن کاهش یافت و بالاجبار کاربران به سوی تلگرام روی آوردند. از قابلیت های خوب این اپلیکیشن می توان به ایمنی و سرعت بالای آن، امکان ارسال هر فایلی با هر پسوند تا حجم یک گیگابایت، گروه ها، ربات ها و کانال های تلگرام اشاره کرد.

با وجود اپلیکیشن های پیام رسان مطرحی مانند واتس اپل، در حال حاضر اغلب کاربران در ایران برای ارتباطات خود در بستر اینترنت از اپلیکیشن تلگرام استفاده می کنند و کمتر کسی پیدا می شود که از این پیام رسان نا راضی باشد. البته در اینکه تلگرام نسبت به دیگر پیام رسان ها کمبود هایی دارد شکی نیست. برای مثال رقیب اصلی تلگرام، اپلیکیشن واتس اپ که محبوب تریم پیام رسان در جهان می باشد، از زمانی که توسط فیسبوک خریداری شد امکانات جذابی مانند تماس تصویری و تماس صوتی را به این اپلیکیشن اضافه کرد.

اخیرا نیز برخی از توسعه دهندگان تلگرام این نوید را به کاربران داده اند که در تلگرام در نسخه های بعدی اش به قابلیت تماس صوتی مجهز می شود. در حالی که این خبر از سوی تلگرام رسما تایید نشده و حرفی از قابلیت های این چنینی نزده اند، اما گمانه زنی ها در این مورد چند هفته ایست که بیشتر شده و شاهد درز اسنادی(فیلم و عکس) از توسعه دهندگان بودیم که نوید دهنده تماس صوتی در نسخه های بعدی تلگرام بود. اما چه زمانی منتظر این قابلیت در تلگرام باشیم؟

در حال حاضر طبق گفته تلگرام، تمرکز اصلی این اپلیکیشن بر روی بهبود قابلیت پیام رسانی و اضافه کردن ویژگی هایی از این دسته است. اما با توجه به اینکه پیام رسان های رقیب تلگرام قابلیت تماس صوتی را دارند، خیلی دور از انتظار نیست که تلگرام هم در نسخه های آینده اش به این قابلیت مجهز شود. هنوز زمان مشخص و قطعی بودن این قابلیت معلوم نیست اما طبق گفته توسعه دهندگان(غیر رسمی)، می توانید در آینده ای نزدیک منتظر این قابلیت باشید.

با این حال بسیاری از افراد اعتقاد دارند در صورتی که تلگرام تماس صوتی را به اپلیکیشنش اضافه کند به زودی این پیام رسان در ایران مسدود خواهد چرا که کاربران آن را جایگذینی برای تماس های عادی می دانند و وضعیت اپراتور ها در ایران به خطر می افتد. این ذهنیت برای افراد احتمالا از آنجایی شکل می گیرد که مشاهده شد پیام رسان وایبر چند ماه بعد از اضافه کردن تماس صوتی، در ایران محدود شد و استفاده از آن با توجه به سرعت پایینش امکان پذیر نبود. اما به واقع نمی توان گفت در صورت اضافه شدن تماس صوتی به تلگرام، این اپلیکیشن هم به سرنوشت وایبر دچار می شود چرا که در حال حاضر اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که بستر تماس صوتی بر پایه اینترنت را برای کاربران فراهم کرده اند و در ایران نیز در حال استفاده هستند. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به واتس اپ، لاین، ایمو و اسکایپ اشاره کرد.


 

نظر خود را بنویسید

avatar