بررسی عملکرد اپل در سال ۲۰۱۶ و انتظاراتی که در سال ۲۰۱۷ وجود دارد

بررسی عملکرد اپل در سال ۲۰۱۶ و انتظاراتی که در سال ۲۰۱۷ وجود دارد

اپل شرکتی است که همیشه جایگاه ویژه ای در زمینه تکنولوژی دارد. برای اولین بار این شرکت با مدیر رویایی خود استیو جابز تکنولوژی های جدیدی را تجربه کرد و در حال حاضر تیم کوک رئیس کنونی شرکت، تلاش می کنند با تولید بهترین محصولات به ادامه روند رو به رشد اپل کمک کند.

عملکرد اپل در سال گذشته چگونه بود؟ ما در این قسمت نگاهی به اطلاعیه ها، مسائل مالی، فروش و انتظاراتی که از این شرکت در سال ۲۰۱۷ می رود انداخته ایم.

اپل، آیفون و خدمات این شرکت

اپل ۶۰ % از درآمد خود را در سال ۲۰۱۶ از فروش آیفون کسب کرده، اما اهمیت آیفون کمی کاهش یافته است. سال گذشته این مقدار ۶۳% بود و در بعضی از مناطق به ۶۹% هم رسید. در واقع می توان گفت که اپل در سال ۲۰۱۶ شرکتی بیش از آیفون و خدمات بوده است. بخش خدمات در خال رشد است و در شش ماه گذشته ۱۴% از درآمد این شرکت از این راه به دست آمده است. جالب توجه است که اپل در خال حاضر پول بیشتری از خدمات ( اپ استور و اپل موزیک) نسبت به فروش مک و آیپد کسب کرده است.

صحبت از آیپد شد باید بدانیم که فروش این دستگاه در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. اپل در سه ماه گذشته کمتر از ۱۰ میلیون آیپد فروخته است که در مقایسه به همین زمان در سال گذشته ۵۰% کاهش یافته است. افزایش میزان درآمد این دستگاه به خاطر افزایش قیمت آن است.

میزان فروش اپل واچ مشخص نیست اما با توجه به بازار می بینیم که این دستگاه محبوبیت بالایی ندارد.

تمام مخصول جدید اپل در سال ۲۰۱۶

با نگاه به عملکرد اپل در سال گذشته می توانیم ببینیم که این شرکت ۷ محصول مهم و جدید و همچنین نسخه جدید سیستم عاملش را عرضه کرد، این محصولات عبارتند از :

آیفون اس ای، آیپد پرو ۹٫۷ اینچی، iOS 10، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس، سری دوم اپل واچ، ایرپاد و مک بوک پرو.

بخش مالی

اپل هم چنان در بین شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند رتبه اول را دارد، اما در سال ۲۰۱۶ برای اولین با کاهش سود همراه بود. همه می دانستند که رشد فوق العاده اپل ادامه نخواهد داشت اما با توجه به افت فروش شگفت انگیز در چین و پتانسیل فروش تحقق نیافته در هند، ما شاهد پایین ترین سطح فروش بودیم. این کاهش نشانگر اشباع بازار بوده و مشکلات فروش آیفون در کشورهای توسعه یافته را نشان می دهد، که در آن کوشی های ارزان قیمت اندرویدی طرفداران بیشتری در بین طبقه متوسط جامعه دارد.

نمودار سهام این شرکت نیز دارای نوسان زیادی بود و در ماه آوریل کاهش قابل توجهی داشت. قیمت هر سهم در اواخر آوریل و اوایل می به حدود ۹۰ دلار رسید، که باعث شد خرید این سهم زیاد شده و بعد از مدتی به ثبات برسد. در سه ماهه آخر سال سهام اپل به ۱۱۵ دلار رسید و روی همین قیمت ثابت شد.

نیازی به گفتن نیست، سلامت مالی اپل مثل همیشه مثال زدنی بود. نسبت درآمد این شرکت در معاملات ۱۴ بوده که در بین شرکت های تکنولوژی پایین ترین مقدار می باشد. در چندین سال گذاشته اپل با سرمایه ۶۲۰ میلیارد دلاری تبدیل به ارزشمندترین شرکت در خوزه تکنولوژی شده است. در حال حاضر اپل پنجمین شرکت ارزشمند در بین ۱۰ شرکت ارزشمند دنیاست.

اپل در مقابل اتحادیه اروپا، قمار ایرلند

در سال گذشته اتحادیه اروپا بررسی های پیرامون شرکت اپل انجام داد و نتیجه آن یک لایحه مالیاتی ۱۳٫۹ میلیارد دلاری علیه اپل شد. در حالی که اقدامات قانونی و تصمیمات قانونی پیرامون این لایحه سال ها طول خواهد کشید، اتهامات وارده به اپل عبارتند از: اتحادیه اروپا معتقد است که اپل با جعل از پرداخت مالیات واقعی خودداری کرده و با توافق با دولت ایرلند مالیات کمتری را پرداخت کرده است. دولت ایرلند در حال حاضر ۱۲٫۵ % مالیات بر درآمد گرفته، میزان مالیات در اتحادیه اروپا بالاتر بوده، با این حال اپل مقدار کمتری پرداخت کرده و حدود ۱% مالیات پرداخت کرده است.

اما چگونه کشور کوچکی مانند ایرلند توانسته ۱۳٫۹ میلیارد دلار مالیات از اپل بگیرد؟ اپل تمام درآمد خود را در اروپا به سمت ایرلند هدایت کرده و پس از چندین سال این مبلغ مالیات شکل گرفته است.

اپل همچنان در حال مبارزه است و ادعا می کند که بر اساس قانون ایرلند عمل کرده و خواسته های اتحادیه اروپا دور از انتظار است. به احتمال زیاد این موضوع روی روابط سیاسی بین اتحادیه اروپا و آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

انتظارات از اپل در سال ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۷ دهمین سال راه اندازی آیفون است و می تواند تبدیل به سال تولید مهم ترین محصول آیفون شود.

ما انتظار داریم که در سال آینده اپل طراحی جدیدی برای آیفون ارائه دهد، اپل قصد دارد یک آیفون تمام صفحه را بسازد که در آن خبری از قاب مزاحم نیست، براساس شایعات این پروژه از تابستان ۲۰۱۶ آغاز شده اما اپل برای تامین امنیت قطعات با مشکلاتی روبروست.

اگر هر سه ماه اپل ده ها میلیون آیفون بفروشد، اپل تلاش خواهد کرده که صفحات نمایش OLED را امن کرده و انقلابی در طراحی آیفون انجام دهد. اپل در سال ۲۰۱۷ علاوه بر آیفون چندین پروژه مخفی دیگر خواهد داشت.

پروژه های مخفی اپل

اپل پروژه اپل روی عینک های دیجیتال است. این پروژه در مرحله تحقیقات قرار دارد و اپل در حال تصمیم گیری برای تولید محصولی برای مصرف کنندگان است. تاکنون اپل گفته است که در حال آزمایش برقراری تماس به صورت بی سیم بین آیفون و عینک برای نمایش عکس و اطلاعات دیگر است. ممکن است ذر این عینک ها از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده شود. همه این انتظارات زودتر از سال ۲۰۱۷ اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است اصلا این پروژه به تولید محصول ختم نشود.

مرحله بعد یک پروژه بزرگ به نام تایتان است که در آن اپل قصد ساخت یک خودرو را دارد که احتمالا تا سال ۲۰۲۰ به بهره برداری خواهد رسید. به نظر می رسد که اختلاف نظرهای زیادی درباره این پروژه وجود دارد، یک ماشین یا یا یک سیستم کنترل خودکار روی یک ماشین دیگر. مدیران و مهندسان زیادی در حال کار روی این پروژه هستند. این پروژه هنوز مختومه نشده و مدیر کهنه کار اپل، باب منسفیلد دوباره به کار فراخوانده شده تا روی روی این پروژه کار کند. آخرین مهلت برای تلاش اواخر سال آینده است و باید ببینم که آیا این پروژه در زندگی ما کاربرد خواهد داشت.

یکی دیگر از پروژه های اپل که چندان هم مخفی نیست تولید نسخه جدید آیپد پرو با صفحه نمایش ۱۰٫۵ اینچی می باشد. این نسخه ارتقاء یافته مجهز به قلم اپل خواهد بود و کاربران می توانند در برنامه هایی چون ایمیل، سافاری و iMessage از آن استفاده کنند. همچنین شایعاتی درباره کیفیت صفحه نمایش این آپید ها وجود دارد.

منبع: phonearena.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar