ابزار های پر کاربرد در آزمایشگاه شیمی

ابزار های پر کاربرد در آزمایشگاه شیمی

 

برای اینکه بتوان بهترین عملکرد را در آزمایشگاه شیمی به دست آورد باید با ابزار ها و وسایلی که در آزمایشگاه کاربرد دارد آشنا شد .

 ابزار هایی که در آزمایشگاه شیمی کاربرد زیادی دارند به شرح زیر هستند :

بوته آزمایشی اگرچه در جنس فلز ، گرافیک و سفال وجود دارد اما جنس چینی آن بیشترین کاربرد را دارد که برای آن سر پوشی هم تعبیه شده است .

در آزمایشگاه شیمی از بوته برای اندازه گیری استفاده می شود مانند اندازه گیری  آب تبلور ، سولفات مس و …

 هم چنین این وسیله در برابر گرما تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت خوبی دارد که هنگام کار گرم شدن این وسیله باید آن را با گیره های مخصوص گرفت . نکته ایی که هنگام کار با این وسیله باید به آن اشاره کرد این است که اسید ها بر روی بوته تاثیر ندارند ولی بازها سبب خوردگی این وسیله خواهند شد ، در صورت شکسته شدن این وسیله نباید این وسیله را دور انداخت چرا که خورده های آن در تهیه اتیلن و آب گیری الکل کاربرد دارد .

شیشه ساعت

 وسیله ی دیگری که کاربرد آن در آزمایشگاه شیمی زیاد است شیشه ساعت می باشد که ظاهری شبیه شیشه ی ساعت دارد .

کاربردی که این وسیله در آزمایشگاه شیمی دارد تبخیر سریع مایع و محلول است .

آزمایشگاه شیمی

قیف شیشه ایی

این وسیله به شکل مخروطی است که در انتهای آن لوله ی نازک و باریکی تعبیه شده است که نوک این لوله به شکل مورب است و کاربردی که از این لوله می شود برای انتقال محلول است .

 هم چنین از این وسیله برای جداسازی جامد از مایع می توان استفاده کرد.

قطره چکان

قطره چکان زمانی در آزمایشگاه شیمی کاربرد دارد که بخواهیم با آن مواد سمی را جابه جا کنیم یا اینکه موادی را که باعث آسیب رساندن به پوست یا لباس می شود را با قطره چکان می توانیم جا به جا کنیم .

بشر

بشر به صورت یک لیوان است که می تواند از نوع شیشه ایی یا پلاستیکی باشد . حتی گاهی اوقات بشر به صورت مدرج ساخته می شود .  از بشر مدرج یا ساده برای جابه جایی مایع ها و محلول ها و هم چنین زمانی که بشر از جنس شیشه ایی باشد برای گرم کردن محلول ، حل کردن مواد و … می توان استفاده کرد .

 

آزمایشگاه شیمی

هاون چینی

 هاون چینی برای نرم کردن مواد بسیار سخت کاربرد دارد و زمانی که عملیات و کار کردن با هاون تمام شد باید آن را شست گرچه مواد به هاون چسبید و با آب شسته نشد می توان آن را با اسید شست تا تمیز شود .

با شناخت وسیله هایی که در آزمایشگاه ها به کار می رود مانند آزمایشگاه شیمی ، آزمایشگاه متالوژی و … می توان عملکرد بهتری داشت و بازده کار و قطعا اثر بخشی بیشتری خواهد داشت بنابراین بهتر است برای موفقیت بیشتر در کار ابتدا با ابزار هایی که در آزمایشگاه ها کاربرد دارند و ویژگی های آن ها آشنا شد .

 

نظر خود را بنویسید

avatar