تجهیزات و امکانات ساختمان های هوشمند

تجهیزات و امکانات ساختمان های هوشمند

 برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شویم که چرا در ساختمان ها از سیستم هوشمند ساختمان استفاده میشود.در زیر به یک سری از این دلایل اشاره میکنیم.

بهره وری در انرژی یکی از مهم ترین دلایل :

در اکثر کشور ها تولید انرژی ،توزیع و مصرف آن یک مسئله ی مهم و حیاتی است. به خصوص در کشور های پیشرفته که به موضوع خیلی اهمیت میدهند.و از طرفی هم مسئله هوای پاک ومحیط زیست سالم نیز قابل تامل است.برای همین هوشمند سازی ساختمان ها به خاطر اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی میکند و هزینه ها را کاهش میدهد حائز اهمیت است.

تجهیزات یک خانه دارای سیستم هوشمند :

۱.قابلیت کنترل سیستم روشنایی:

سیستم روشنایی در این ساختمان ها میتواند برای هر قسمت به صورت مجزا کنترل شود. کنترل روشنایی از راه های مختلف امکان پذیر است.

-کنترل روشنایی بر اساس سناریو:برای این سیستم ها میتوان سناریو های مختلف تعریف کرد .مثلا سناریوی خواب، کاربر میتواند بدون سرکشی به کل ساختمان از خاموشی سیستم روشنایی اطمینان پیدا کند.

-کنترل روشنایی براساس حسگر ها:برا اساس حسگر ها سیستم روشنایی به این صورت است که سنسور ها حضور افراد را حس میکنند و روشنایی را فعال میکنند ودر صورت نبودن سکنه در مکان حسگر ها سیستم روشنایی را خاموش میکنند.

-تنظیم میزان روشنایی:بر این اساس سیستم های هوشمند ،روشنایی را بر اساس نور طبیعی افزایش یا کاهش میدهند که این روش در کاهش مصرف انرژی تاثیر به سزایی دارد.

-سیستم پیشرفته نور پردازی: چراغ های دکوراتیو، نماکاری های،نور مخفی ها، RGB و تکنولوژی های نظیر آن در این قابلیت جای دارند.

۲٫سیستم پرده و درب و …

در واقع در این سیستم درب ها  و حتی پرده ها میتوانند با برنامه ی قبلی کنترل شوند.یعنی مثلا در مواقعی که میزان نور بالا است پرده ها را کنار میزند.که با این کار هم سیستم گرمایشی هم روشنایی کنترل خواهند شد. و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی میشود.

سرمایش و گرمایش هوشمند:

در سیستم هوشمند سازی ساختمان ، دمای پیش فرض برای ساختمان توسط کاربر مشخص میشود و برنامه ریزی میشود.سیستم هوشمند تشخیص میدهد که چه زمانی نیاز به گرمایش است و چه زمانی نیاز به سرمایش.درست است که این کار را ترموستات های قدیمی هم میتوانند انجام دهند ، اما تفاوت این سیستم در این است که مثلا اگر سیستم گرمایشی روشن بود و درب باز شد اول سیستم هوشمند درب را میبندد بعد سیستم گرمایشی را دوباره فعال میکند. که این مسئله در بهره وری انرژی اثر میگذارید.

سیستم امنیتی:

برقراری امنیت در ساختمان ها از مهم ترین سیستم هاست.در ساختمان هوشمند علاوه بر آلارم و سنسور و .. سیستم های اکتیو نیز حضور دارند.امکاناتی که یک سیستم هوشمند در اختیار کاربر قرار میدهد عبارتند از :

-قابلیت فعال سازی سیستم بر اساس سناریو های خاص

-آلارم های فعال در صورت حضور شخصی غیر مجاز و ارسال SMS به صاحب خانه

-شبیه سازی حضور

-اطفای حریق

-امکان مشاهده دوربین مدار بسته از طریق گوشی تلفن همراه حتی زمانی که در منزل نیستند

فضای سبز

در سیستم هوشمند سازی ساختمان حتی آبیاری باغچه ها و فضای سبز نیز به عهده سیستم است. این سیستم می تواند برای نگهداری از انواع گیاهان برنامه ریزی شود.

نظر خود را بنویسید

avatar