فرم بندی چیست؟

فرم:

اجازه دهید قبل از پرداختن به موضوع فرم بندی ابتدا راجع به فرم توضیحی داشته باشیم.

در اصل فرم همون زینک یا هر نوع واسطه یا حامل تصویری است که ما طرح خود را روی اون منتقل میکنیم. الان میتونیم بگیم فرم بندی یعنی ما چطور طرح خود را روی تصویر چاپی طراحی کنیم و یا منتقل کنیم و اون صفحات را به چاپ برسونیم. فرم یکی از اصلی ترین مراحل یک محصول چاپی می باشد.پس وقتی صحبت از چاپ یک محصول میشود اولین چیزی که طراح باید به آن فکر کند فرم و فرم بندی صفحات است . اگر هم بخواهیم با مفهومفرم بندی سررسید بهتر آشنا شویم باید به صورت زیر توضیح دهیم .

فرم بندی:

فرم بندی یعنی تعدادی از صفحات یک کتاب که قرار است چاپ شوند کنار هم بگذارند. که این چیده شدن کنار هم باید طبق اصول فرم بندی انجام شود تا بتوان بعد از فرم بندی کتاب را صحافی کرد.

اصولا سایز این فرم بندی روی یک کاغذ ۷۰در ۱۰۰ ، ۷۰ در ۵۰ ، ۴۵ در ۶۵ و یا ۳۵در ۵۰ می باشد. به این نوع چاپ ، چاپ افست میگوید. این را نباید فراموش کرد که چاپ افست این صفحات به صورت پشت و رو می باشد.

برای درک بهتر مثالی میزنیم تا متوجه موضوع فرم بندی شوید. فرض کنید که تعداد ۸ صفحه از یک کتاب را میشود در حالت قطع وزیری در یک صفحه چاپ کرد. همانطور که گفتیم این صفحات پشت و رو هستند یعنی دقیقا ۸ صفحه از کتاب هم پشت صفحه چاپی قرار میگیرد.

فرم بندی کتاب

فرم بندی کتاب:

نرم افزار هایی در بازار وجود دارند که با کمک آن میتوان فرم بندی را انجام داد ولی فرم بندی کتاب با فرم بندی سایر موارد تفاوت دارد. مثلا اگر قرار است یک طرح را فرم بندی کنید و آن را روی پارچه چاپ کنید کار ساده ایست و با کمک نرم افزار بدون آموزش زیاد و تخصص میتوان آن فرم بندی را انجام داد. ولی اگر موضوع فرم بندی برای کتاب باشد قضیه فرق میکند . فرم بندی کتاب نیاز به تخصص دارد و تنها با داشتن یک نرم افزار نمیتوان فرم بندی را انجام داد . زیرا باید اصول را رعایت کرد همچنین فرم های متنوع و زیادی برای فرم بندی کتاب وجود دارد که کار با هر کدام از فرم ها نیاز به تخصص دارد.

بعد از فرم بندی کتاب به مرحله ی چاپ میرسیم . مرحله چاپ افست خود قوانینی دارد که باید رعایت شوند برای آشنا شدن بیشتر با این مرحله صورت مختصر توضیح میدهیم.

فرم بندی کتاب

لیتوگرافی چیست ؟

لیتوگرافی را با عنوان مادر صنعت چاپ می شناسند. لیتوگرافی یک کلمه ی یونانی است که به معنی سنگ و حک می باشد. ولی در زبان انگلسیس به معنی عکس گرفتن است.

باید گفت که لیتوگرافی یکی از مراحل چاپ افست است که در آن صفحه هایی فلزی از جنس آلومینیوم ساخته میشود.

مراحل لیتوگرافی:

ما در جهان کلا سه رنگ اصلی داریم. قرمز ، زرد و آبی .بقیه ی رنگ ها از ترکیب این سه رنگ بدست می آیند. در چاپ افست و لیتوگرافی مهم ترین رنگ ، رنگ cmyk می باشد که از ترکیب سه رنگ اصلی به اندازه مساوی بدست می آید  این رنگ بدست آمده مشکی می باشد. در لیتوگرافی صفحات به این چهار رنگ اصلی تقسیم میشوند.

نظر خود را بنویسید

avatar