توصیه هایی راجع به سنگ تراورتن

توصیه هایی راجع به سنگ تراورتن

مقدمه: به طور کلی ما سه دسته سنگ داریم. سنگ های آذرین مانند گرانیت . سنگ های رسوبی مانند مرمریت وسنگ تراورتن . و سنگ های دگرگونی از قبیل مرمر.

در ساخت یک ساختمان معمولا گران ترین مصالح سنگ است و البته باید گفت که قیمت سنگ تراورتن در مقابل این مقدار پول ، زیبایی بسیاری به ساختمان شما می بخشد. پس اگر زیبایی منزلتان برای شما با اهمیت است باید بدانید که چطور از این سنگ استفاده شده در نمای ساختمان نگهداری کنید.

سنگ تراورتن :

سنگ تراورتن نوعی از سنگ های طبیعی است که تفاوت عمده این ینگ با دیگر سنگ ها در نحوه ی پیدایش آن است. این سنگ که از رسوب کربنات کلسیم در چشمه های آب گرم به وجود می آید دارای حفره ها و تخلخل بسیاری است. البته میشود این حفره ها را با موادی پوشاند ولی با این کار سنگ ظاهر طبیعی خود را از دست میدهد. از ویژگی های مهم وجود این حفره ها باید گفت که این حفره ها هستند که سنگ تراورتن را عایق صوت و حرارت کرده اند.

سنگ تراورتن

نگهداری از سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن به دلیل ماهیت عناصر آن در مقابل عوامل محیطی آسیب پذر است . ولی معمولا این سنگ ها روکش میشوند و ویژگی های و نکته های گهداری این سنگ بسته به نوع روکش دارد.

مثلا اگر سنگ تراورتن پولیش شده باشد این سنگ در مقابل لکه ها مقاوم است ولی اگر زبر باشد این چنین نیست. برای استفاده  از این سنگ به خصوص اگر برای کف ساختمان استفاده میشود باید یا از پولیش استفاده شود و یا از لایه ی محافظ . این سنگ به دلیل همان عناصر موجود در خود ، در مقابل عوامل اسیدی و رطوبت فرسایش میابد که با روکش کردن از ایجاد این اتفاق جلوگیری میشود.

کاربرد سنگ تراورتن:

معمولا با ضایعات سنگ تراورتن سنگ های آنتیک برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان تولید میکنند.( سنگ آنتیک  به سنگی گفته میشود که ظاهری ناهموار دارد و مانند سنگ های طبیعی می باشد.) از سنگ تراورتن در نمای داخلی مانند کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی ، راه پله ها استفاده میشود و برای نمای خارج از ساختمان مانند محوطه سازی و یا پوشش خود بنا کاربرد دارد. به خصوص سنگ تراورتن عباس آباد که طرفداران بسیاری دارد.

سنگ تراورتن

کیفیت سنگ تراورتن:

همانطور که گفته شد سنگ تراورتن دارای حفره می باشد ولی مقدار این حفره ها در کیفیت سنگ اثر گذار است . به این صورت که هر چه ابن حفره ها کمتر باشد کیفیت سنگ بالتر است. اما گاهی این حفره ها را مواد پوشش داده اند که تشخیص این مورد بسیار ساده است.زیرا این مواد رنگ ثابتی دارند. پس در هنگام تحویل سنگ دقت داشته باشید زیرا تقاوت قیمت بین سنگ های با کیفیت و بی کیفیت زیاد است.

سنگ تراورتن

برش سنگ تراورتن:

سنگ تراورن بر اساس ماهیتی که دارد میتوان آن را به صورت موج دار و سنگ تراورتن بدون موج تولید کرد.تولید کننده سنگ تراورتن برای تولید سنگ تراورتن بی موج باید سنگ را در جهت عمود بر موج ها برش داد و در غیر این صورت سنگ موج دار میشود.

 

نظر خود را بنویسید

avatar