مهندسی معکوس و ساخت قطعات

مهندسی معکوس و ساخت قطعات

به علمی که پایه اصلی آن طراحی قطعات است است که بر اساس الگوها که وجود دارد انجام می گیرد مهندسی معکوس گفته می شود . در این رشته داشتن تجربه در زمینه ی ساخت و هم چنین علم مهندسی لازم است و بیشترین بخش این رشته شامل کار با نرم افزار است . همان گونه که از نام مهندسی معکوس مشخص است در این علم به جای اینکه از سوال بتوان به پاسخ رسید از پاسخ به سوال می رسیم که در این دانش با کمک تجزیه  و تحلیل کردن اجزا و جداسازی آن و بدون داشتن آگاهی و دانش قبلی می توان نمونه جدید ساخت .

در زمینه ی نظامی و تجاری می توان از این علم بسیار کمک گرفت که هدف نهایی از این دانش طراحی کردن محصول است بدون اینکه در مورد آن اطلاعات و دانش قبلی وجود داشته باشد و تنها با استفاده از تکنیک هایی که در زمینه ی مهندسی معکوس وجود دارد و با کمک رسیدن پاسخ های مختلف به سوال ، انجام می گیرد

دلایل مختلفی برای استفاده از مهندسی معکوس وجود دارد که می توان به تحلیل محصول که عبارت است از بررسی و تحلیل محصول که ، از چه اجزایی ساخته شده است و چه کارایی دارد و تعیین می کند هزینه ی محصول چه قدر خواهد بود.

با کمک این علم میتوان به اطلاعات حساسی که در مورد محصول وجود دارد دست پیدا کرد.

طراحی و مهندسی معکوس قطعات صنعتی

برای این رشته داشتن سه نوع اطلاعات حیاتی است که لازم است در مورد هر کدام از این اطلاعات دارای مهارت و تجربه و تخصص بود تا بتوان نتیجه ی خوبی از آن گرفت اولین نوع این اطلاعات در برگیرنده ی اطلاعات ابعادی  هستند دومین دسته به  اطلاعات در مورد مواد تشکیل دهنده اختصاص می یابد  و سومین دسته از اطلاعات شامل پروسه ساخت است که برای رسیدن به طرحی دقیق و درست ، داشتن اطلاعات جامع و کامل در مورد هر سه از ملزومات کار محسوب می شود . تمام این موارد باعث شده است طراحی و مهندسی معکوس قطعات صنعتی این روز ها یکی از شاخه های پر طرفدار به شمار آید . طراحی محصول عبارست ازدانشی که باعث ارائه ی راه حل و تشکیل محصول میشود تا بتواند نیاز را پاسخ دهد .

در واقع طراحان محصول وظیفه ی مهمی را بر عهده دارند و لازم است تلفیقی از علم و هنر را با استفاده از فناوری هایی که وجود دارد ترکیب کنند و ایده های مختلفی که وجود دارد را به مرحله ارزیابی و سپس اجرا برسانند و آن ها را به شیوه های مختلفی تعریف کنند .

طراحی محصول شامل قسمت های متفاوت و متنوعی است که هر کدام در جایگاه خود دارای اهمیت هستند ازیک طرف دیدگاه زیبا شناسی محصول را در بر می گیرد  و ازطرف دیگر  مجموعه اقداماتی که لازم است انجام شود تا محصول به مرحله ی نهایی و اجرا برسد که برای رسیدن به این خاستگاه نرم افزار های مختلفی وجود دارد که طراحان می توانند از آن استفاده کنند که مزیت استفاده کردن از این نرم افزار ها صرفه جویی در زمان ، هزینه های پرداختی و … خواهد شد .

نظر خود را بنویسید

avatar