وبلاگ چیست؟

وبلاگ چیست؟

دنیای بزرگ اینترنت این دهکده جهانی هر کاربری را با هر سطح اطلاعات و معلومات اینترنتی و کامپیوتری به خود جذب می کند تا او نیز گرد آورنده مطلب و یا ارائه کننده خدمتی باشد و با مخاطبان خود در تعامل بوده و به نحوی عضوی از این فضای بزرگ و پیچیده گردد. در این راستا بهترین، ارزان ترین، سریعترین و ساده ترین راه وبلاگ است.

با طراحی سایت در اصفهان همراه ما باشید.

veblog02

اما ماهیت وبلاگ چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟

وبلاگ به زبان ساده چندین صفحه اینترنتی است که نویسنده آن به طور متوالی روزانه، هفتگی و یا بدو نظم  زمانی خاصی اقدام به انتشار مطلب می نماید . افکار ، عقاید ، خاطرات شخصی و روزانه ، دل نوشته ها ، افکار شخصی ، اشعار، اخبار و وقایع روز ، تجربیات شخصی ومطالب آموزشی از جمله مطالبی هستند که توسط شخص در وبلاگ منتشر می شود. وبلاگ نویسی یکی از پدیده های پر رمز و راز و نوینی در دنیای اینترنت است که امروزه میلیون کاربر را مجذوب خوب کرده است و افراد از این طریق نوشته های خود را در معرض نمایش میلیون کاربر قرار میردهند. در نگاه اول شاید اولین تفاوت وبلاگ و وب سایت در آدرس اینترنتی آن باشد چرا که آدرس وبلاگ ها ساب دامنه هایی از آدرس اصلی سیستم وبلاگ هستند، ولی در واقع این طور نیست. تفاوت وبلاگ و وب سایت در ماهیت و کاربرد آنهاست. نوشته ها در وبلاگ بر اساس زمان از آخرین نوشته  یا اصطلاحا پست منتشر و آرشیو و می شوند و جنبه اطلاع رسانی دارند. ولی وب سایت ها از یک صفحه اصلی تشکیل شده اند که از آن به دیگر صفحات و بدون توجه به زمان انتشارشان لینک می شوند. مهم تر آنکه وب سایتها ارائه کننده سرویس یا خدمات آنلاین هستند

به طور خلاصه رایگان بودن ، ساده و عدم نیاز به دانش برنامه نویسی و طراحی سایت، امکان آرشیو مطالب ارائه مطالب به صورت عکس، صوت و فیلم از ویژگی های وبلاگ ها به شمار می آیند. در مقابل پیچیدگی طراحی سایت (نیاز به دانش برنامه نویسی) ، هزینه بر بودن، امکان ایجاد تغییرات مختلف در ظاهر و محتوا، تنوع بالا در ابزارهای طراحی و زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده، خرید دامین و هاست از ویژگی های وب سایت هستند.

تاریخچه وبلاگ:

ریشه کلمه وبلاگ از دو کلمه وب و لاگ گرفته شده است. معنای کلمه (web) وب که واضح است. اما معنای کلمه (log) لاگ ریشه یونانی دارد و اولین بار در قرون وسطی به دفاتر گزارش یونانی اطلاق می شد. این واژه در علم کامپیوتر به فایل هایی گفته می شود که تمام وقایع و رویدادهایی که در کامپیوتر اتفاق می افتد را ثبت می کند. از ترکیب دو کلمه weblog می توان دفترچه خاطرات آنلاین را ترجمه کرد. اما امروزه وبلاگ، وب نوشت ، تارنوشت، تارنگار  و بلاگ از جمله اسامی هستند که به وبلاگ ها اطلاق می شود. همچنین مطالب در وبلاگ توسط یک یا چند نویسنده منتشر می شوند که به آنها وب نویس، تارنویس و یا وب نوشت می گویند. واژه وبلاگ اولین بار در دسامبر ۱۹۹۷ توسط جورن بارگر وبلاگ نویس آمریکایی ابداع شد و آپریل ۱۹۹۹ پیتر مرهولز واژه Blog را به وجود آورد . نخستین وب نوشت دنیا Scripting News بود که توسط دیوید واینر در سال ۱۹۹۹ راه اندازی شد. این سرویس وبلاگ از ۲۳ وبلاگ در عرض چند ماه به میلیون ها وبلاگ رسید. پس از آن Blogger و Livejournal در سال ۱۹۹۹ آغاز به فعالیت کردند و خیلی زود طرفداران زیادی را به خود اختصاص دادند. اما در سال ۲۰۰۳ با روی کار آمدن سیستم وبلاگ نویسی wordpress.com این سرویس به محبوبیت خاصی رسید و هم اکنون نیز با وجود روی کار آمدن رقبای زیاد، جز اولین  سیستم های  وبلاگ نویسی در دنیا مطرح است.

وبلاگ نویسی در ایران :

سلمان جریزی دانشجوی ۲۳ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ اولین و نخستین وبلاگ ایرانی را ایجاد کرد و پس از آن از مهر ماه ۱۳۸۰ وبلاگ نویسی در ایران اوج گرفت. در ۲۳ خرداد ۱۳۸۱ اولین وبلاگ نویس کاملا فارسی با عنوان پرشین بلاگ راه اندازی شد.

veblog03

تیم سه نفره عطا خلیقی سیگارودی، بهرنگ فولادی و سهند قانون پدید آورندگان پرشین بلاگ بودند. دامنه اولیه پرشین بلاگ PersianBlog.com بود که در ۲۷ تیر ۱۳۸۶ به سرقت رفت و از تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۸۶ با دامنه PersianBlog.ir در دسترس قرار گرفت. پس از پرشین بلاگ چندین سیستم وبلاگ نویس فارسی دیگر از جمله www.BlogSky.com در سال ۱۳۸۲، www.mihanblog.com در سال ۱۳۸۳ و www.blogfa.com در آذرماه ۱۳۸۳ توسط علی شیرازی روی کار آمد. بلاگفا از ابتدای راه اندازی به سرعت رشد کرد تا جایی که به رتبه ۳ الکسا در ایران دست یافت در حال حاضر نیز محبوب ترین سیستم وبلاگ نویس فارسی به حساب می آید و رتبه ۱۶ الکسا در ایران و رتبه ۹۰۲ د نیا را به خود اختصاص داده است.

 

نظر خود را بنویسید

avatar