نئوپرن یا بالشتک الاستومری

نئوپرن یا بالشتک الاستومری

تاریخچه:

نئوپرن در سال ۱۹۳۰ توسط دانشمندان دوپانت اختراع شد. نئوپرن از خانواده لاستیک های مصنوعی می باشد و توسط پلیمریزاسیون تولید میشود.

نئوپرن یا بالشتک الاستومری به قطعاتی گفته میشود که در محل اتصال دو قطعه نصب میشود و از ضربه و لرزه جلوگیری میکند.

نئوپرن ها حالت ارتجاعی بالایی دارند و قابلیت برگشت پذیری به حالت اولیه را نیز دارند. از دیگر خصوصیات فیزیکی نئوپرن ها مقاومت فشاری بالای این قطعه نیز می باشد.

نئوپرن ، تکیه گاه الاستومری پل می باشد که از چندلایه لاستیک مسلح شده با فولاد می باشد. نئوپرن ها تحمل وزن زیاد پل را دارند. اما با این حال برای جابه جایی های بزرگ مقاومت کمی دارند و برای حل این مشکل نئوپرن ها را با انواع فلزات تقویت میکنند.

نئوپرن

انواع نئوپرن:

به طور کلی نئوپرن ها به دو دسته تقسیم میشوند الاستومری مصنوعی و طبیعی . که به اختصار به الاستومری طبیعی NA  و الاستومری مصنوعی CR می نامند . اما در الاستومری طبیعی مقاومت پایین است ولی به خاطر قیمت پایین و صرفه جویی اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد. در نوع الاستومری مصنوعی به خاطر کائوچو مصنوعی به کار رفته در آن مقاومت بالاتری دارد.

نئوپرن

۱٫نئوپرن کلاسیک: مصرف این نوع نئوپرن در کشورهای صنعتی منسوخ شده است و به جای آن از نئوپرن مدرن استفاده میکنند.

۲٫نئوپرن فنری: کاربرد عمده این نوع نئوپرن اکثرا در ترابری راه آهن می باشد و از جمله نئوپرن های جدید است.

۳٫نئوپرن لغزنده : این نوع نئوپرن یک قطعه تخصصی و ویژه است که دارای یک باطری می باشد و کاربری قطعه را نشان میدهد. این نئوپرن های طوری طراحی شده اند که نیروهای وارده را در جهت محورهای Y و X به پایه های پل منتقل می نمایند.

۴٫نئوپرن تفلونی: از این نئوپرن در کشورهای صنعتی استفاده زیادی میشود و به دلیل اینکه مواد به کار رفته در آن کران می باشد و ویژگی های پیچیده ای دارد ، قیمت این نئوپرن را بالا برده است.

نئوپرن انواع مختلف دیگری نیز دارد اما باید گفت که بهترین نوع نئوپرن ها ، نئوپرن تفلونی و لغزنده می باشد. درست است که قیمت نئوپرن بالا است اما اگر به طول عمر مفید آنها دقت کنیم این هزینه منطقی به نظر میرسد.

ویژگی های نئوپرن:

نئوپرن ها به دلیل داشتن کلر در ساختار خود مقاومت بالایی در مقابل عوامل محیطی دارد. همچنین در مقابل روغن ، اسیدها و بازها مقاومت زیادی دارد.چسبندگی به الیاف و فلزات از خصوصیات عمده نئوپرن ها می باشد.

نئوپرن

کاربرد های نئوپرن:

نئوپرن ها در ساخت و ساز و ساختمان سازی و… مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین در ساخت پل ها از نئوپرن پل استفاده میشود زیرا در مقابل تردد زیاد و تحمل بار مقاوم است. از دیگر مصارف آن استفاده به عنوان ضربه گیر بنادر ، ضربه گیر اسکله و … می باشد. روکش لوله های میعانات نفتی و گازی به دلیل مقاومت در برابر آفتاب و شرایط جوی و اوزون از دیگر کاربرد های این لاستیک میباشد.

تنها عیب این نئوپرن ها قیمت بالای آن به نسبت قطعات پلاستیکی دیگر می باشد.

نظر خود را بنویسید

avatar