یوبوت چیست؟

یوبوت چیست؟

تاریخچه:

مهندسن ایتالیایی در اواخر قرن بیستم ، بر روی سقف های مختلف از جلمه دال های بتنی تحقیق کردند.و برای بهینه سازی و همچنین افزایش مقاومت و… سقف های یوبوت را ابداع کردند.

در اصل اسم یوبوت از یک زیر دریایی جنگی گرفته شده است. زیر دریایی u-b00t   توسط آلمانی ها در جنگ جهانی اول و دوم استفاده میشد.

طرز ساخت و کار یوبوت:

یوبوت یک سیستم سازه ای تو خالی است و به صورت قالب های مکعبی دوطرفه می باشد. در این روش به جای استفاده از بتن فضای خالی بین دو طرف یوبوت با قرار دادن میلگرد تکمیل میشود و مصرف بتن کاهش می یابد. در این روش با قرار دادن بلوک ها در دال بتنی ، مقاومت آنها بسیار زیاد میشود و این برای دهانه های بلند نیز قابل اجرا می باشد.

هدف اصلی استفاده از یوبوت حذف بتن اضافی و ایجاد حفره های خالی در میان دال های بتنی.

یوبوت

کاربرد یوبوت:

یوبوت از نوعی قالب پلاستیکی پلی پروپیلن ، بتن و میلگرد ساخته شده که ای سه را به روش خای جدید ترکیب میکنند. کاربرد اصلی آن در سقف و فونداسیون ساختمان ها می باشد. این سازه ها مقاومت بالایی در مقابل زلزله نیز دارند. البته از این قالب ها در سازهه های فنی مهنسی استفاده میشود تا هم در مصرف بتن صرفه جویی شود هم نتیجه کار سبک و کم وزن باشد.

انواع قالب های یوبوت:

یوبوت در ایران نیز بسیار رایج است و جزء یکی از بهترین سقف ها سبک می باشد. سیستم یوبوت در بازار ایران به چهار دسته کلی تقسیم میشود.

قالب یوبوت تک

قالب یوبوت دوبل

قالب یوبوت اصلاح شده

قالب یوبوت پلی استایرن

که هر یک از موارد را به طور مفصل در مقالات بعدی توضیح خواهیم داد.

یوبوت

سقف های یوبوت دارای مزایا و معایب بسیاری می باشد که این را نیز در ادامه مطالب بازگو خواهیم کرد ولی به طور کلی باید گفت که اگر قصد استفاده از سقف های یوبوت را دارید از نوع سوم یعنی یوبوت اصلاح شده استفاده نمایید.زیرا این مورد بسیاری از معایب را که دیگر یوبوت ها دارند رفع میکند و مزایای آن به نسبت معایبش بیشتر است.

شاید بسیاری از شما هنگام شنیدن هزینه این سقف ها با مشکل مواجه شوید اما با کمی دقیق تر شدن متوجه میشوید که استفاده از این سقف ها نه تنها پر هزینه نیست بلکه صرفه جویی نیز میشود. این سقف هابه دلیل اینکه در دهانه های بزرگ و با ابعاد زیاد قابل اجرا می باشد هزینه ها را نیز کاهش میدهد.

همچنین روش اجرای این سقف ها بسیار ساده است و نیازی به گروه متخصص ندارد و با یک آموزش ساده همان کارکنان ساختمان میتوانند این سقف ها را نیز اجرا کنند.

یوبوت

امتیازات استفاده از یوبوت:

استفاده از یوبوت نیز باعث بدست آوردن امتیازاتی میشود که با دانستن آن ها به استفاده از سقف یوبوت ترغیب میشوید.

افزایش تعدا طبقات. به دلیل اینکه میتوان از این بلوک ها در فاصل های بلند نیز استفاده کرد.

امنیت ساختمان در مقابل آتش سوزی و حریق

کاهش تعدا ستون ها ساختمان و امکان نامنظم بودن ستون ها

و در نتیجه کاهش وزن ساختمان به خاطر استفاده نکردن از بتن اضافی. به همین دلیل نیز تعداد ستون ها کاهش می یابد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یوبوت ها در مقالات بعدی ما را دنبال کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar