سانتریفیوژ آبگیری چیست و چگونه کار میکند؟

سانتریفیوژ آبگیری چیست و چگونه کار میکند؟

مقدمه:

یکی از محصولات موجود در بازار که در آبگیری میوه جات و سبزیجات برای تولید هر گونه آبمیوه ای بسیار کاربردی می باشد سانتریفیوژ است. این دستگاه برای سبزیجات نیز بسیار مناسب می باشد. میوه ها پس از شسشتو وارد این دستگاه شده و عملیت لازم بر روی آن انجام می شود.

تعریف سانتریفیوژ:

سانتریفیوژ به هر دستگاهی گفته میشود که با استفاده از نیروی گریز از مرکز باعث جدا سازی مواد میشود.

در دستگاه های سانتریفیوژ عموماً یک موتور وجود دارد که با حرکات دورانی وظیفه اش جداسازی مواد می باشد. نیروی گریز از مبدأ عموماً باعث چنین جداسازی می شود.

در دوران دبستان از این واژه در کتاب های علوم  برای جداسازی جامد از مایع  استفاده می شد. و این جداسازی از طریق حرکات بسیار سریع دورانی در مواد ایجاد می شود.

سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ آبگیری:

در شستشوی سبزیجات ابتدا نیاز است آن ها با فشارآب زیاد شسته شوند. برای گرفتن آب حاصل از شستشوی سبزی این دستگاه از نوع آبگیری آن به صورت چرخشی و دورانی باعث خشک شدن سبزی می شود.

نوع بسیار پرطرفدار سانتریفیوژ آبگیری در منازل برای استفاده های شخصی از جمله جداسازی آب سبزیجات به میزان محدود استفاده می شوند. شاید با مدل های آزمایشگاهی آن هم آشنایی داشته باشید چنین مدل هایی عموماً در جداسازی گلوبول خون به کار می رود. موارد مشابه در دستگاه ها و کارخانجات صنعتی و کارهای معدنی از جمله غنی سازی اورانیوم به چشم می خورد.

سانتریفیوژ خود انواع متفاوتی دارد که هر کدام وظیفه ی خاصی دارند. سانتریفیوژ با زاویه ی ثابت ، افقی و اولترا .ولی به طور کلی دسته بندی سانتریفیوژها به صورت دور بالا و پایین و از انواع اولتر و میکرو بوده و می توان دور بالا را در دو ظرفیت پایین و بالا دسته بندی کرد.

سانتریفیوژ

عملکرد دستگاه سانتریفیوژ آبگیری:

چنین دستگاه هایی دارای مخزن های بزرگ برای حرکات دورانی بوده که سرعتشان با توجه به میزان تولید تنظیم می شود و به صورت الکترومکانیک به خشک شدن تمامی قسمت های سبزی جات اقدام می کنند. و دیگر مشکلی در خرد سبزی به وجود نمی آید.

اهمیت دستگاه ابگیرسانتریفیوژ سبزیجات:

بعد از اینکه عمل گل گیری و پاکسازی سبزی انجام شد نیاز به شستشو آن است که بعد از آن نوبت به خشک کردن و گرفتن آب حاصل از شستشو می باشد. اگر بخاطر بیاورید در زمان گذشته سینی هایی پهن می شود و با استفاده از پارچه عمل خشک نمودن سبزی انجام می گرفت که وقتگیر و بسیار دشوار بود. با پیشرفت تکنولوژی چنین دستگاه هایی جای روش های قدیمی و سنتی را گرفته و بسیار مورد اسقبال قرار گرفت.

 

اجزای دستگاه سانتریفیوژ :

این دستگاه مانند هر دستگاه دیگری دارای اجزایی مختلفی است که هر یک وظیفه مخصوص خود را دارند.

۱٫موتور الکتریکی. که مهم ترین قسمت دستگاه محسوب میشود.

۲٫روتوریاهد سانتریفیوژ

۳٫تامیر و شافت

۴٫سر روتور

۵٫کنترل کننده سرعت دستگاه

و کلید خاموش و روشن

سانتریفیوژ

نکات مهم هنگام کار با دستگاه:

۱٫ابتدا اینکه قبل از روشن کردن دستگاه مطمئن شوید دستگاه در جای صاف و مسطح قرار گرفته باشد

۲٫همانطور که گفته شد دستگاه یک پیچ تنظیم سرعت دارد که هنگام کار با آن باید به آرامی بچرخد و زیاد شود.

۳٫بعد از کار با دستگاه باید ضد عفونی شود و همچنین جای لوله ها ( روتور ) شسته و خشک شود.

و…

نظر خود را بنویسید

avatar