زخم بستر و راه های جلوگیری از ایجاد آن

زخم بستر و راه های جلوگیری از ایجاد آن

زخم بستر چیست؟

زخم بستر نوعی بیماری پوستی می باشد که بر اثر خوابیدن یا نشستن زیاد و به طور ثابت به وجود می آید. این زخم معمولا برای افرادی که استراحت مطلق دارند به وجود می آید . علائم این بیماری پوستی در ابتدا قرمزی سپس خارش و سوزش والتهاب می باشد.

زخم بستر معمولا در قسمت هایی از بدن به وجود می آید که دارای چربی کمتری است . مثلا آرنج ، زانو ، پشت گردن ، کمر و… . زخم بستر به این دلیل به وجود می آید که با ثابت ماندن ان قسمت از بدن خون در پوست جریان پیدا نمیکند. و سلول های پوستی کم کم از بین میروند و به صورت قرمزی در می آید. که این زخم همراه با درد و سوزش می باشد. این بیماری برای افراد دیابتی بیشتر اتفاق می افتد که با پانسمان زخم دیابتی میتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

پانسمان زخم بستر

راه های جلوگیری از ایجاد زخم:

برای پیشگیری از ایجاد زخم بر بدن بیمار باید ، بیمار به صورت مرتب جا به جا شود و در صورت امکان بدن او را بشویید و استحمام کند. ولی برای حمام کردن از مواد شیمیایی مانند صابون استفاده نشود زیرا باعث خشکی پوست میشود و به ایجاد زخم کمک میکند.

از نکات مهم دیگر این است که سعی شود بعد از حمام بدن را کرم مرطوب کننده چرب کند. راه های متفاوتی برای پیشگیری نیز وجود دارد . مثلا اینکه هنگام خوابیدن بین پاها از پالشت کوچک و کوسن های نرم استفاده شود به این صورت که بین زانو ها و پاشنه  پا بالش قرار دهید تا هوا بین آنهاا عبور کند. همچنین برای پیشگیری از زخم بستر در کمر یا پهلوها باید از تشک های مخصوص استفاده کنید. مثل تشک های بادی و ژله ای و نرم.

در ادامه به چند مورد اشاره میشود که با بیمار چگونه رفتار کنید تا دچار زخم بستر نشود.

۱.هنگام جا به جایی بیمار بدن او را در تخت یا صندلی نکشید و سعی کنید او را از تخت فاصله بدهید و بلند کنید.

۲.بدن بیمار را به صورت مرتب و روزانه چک کنید و حداکثر دو ساعت یکبار بدن بیمار را تغییر حالت دهید.

۳.حالت سر و گردن نیز در این بیماری اثر گذار است به این صورت که درجه قرار گیری سر نباید بیشتر از ۳۰ درجه باشد مگر در مواقع خوردن غذا و یک ساعت بعد از آن

۴.انجام نرمش به صورت روزانه کمک زیادی به این موضوع میکند. اما اگر در این زمینه تخصص ندارید این کار را انجام ندهید و حتما از فیزیوتراپیست کمک بگیرید.

۵.رژیم غذایی بیمار از موارد مهم است که باید حتما رعایت شود و برای این کار از دکتر متخصص کمک بگیرید.

پانسمان زخم بستر

موارد بعد از ایجاد زخم:

اگر بیمار شما دچار زخم بستر شده است باید یک سری موارد را رعایت کنید تا این زخم زودتر خوب شود و دچار عفونت نشود. برای این کار در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را در این امر یاری کنیم.

۱.به هیچ عنوان از الکل برای ماساژ زخم استفاده نکنید زیرا پوست را به شدت خشک میکند و باعث افزایش زخم میشود.

۲.هر نوع ماده شیمیایی که برای چشم زیان آور است برای زخم بستر نیز مضر است و نباید استفاده شود.

۳.برای شستشو زخم بستر فقط از محلول سرم شستشو استفاده کنید.

۴.در صورت لزوم میتوانید محل زخم را با پانسمان زخم بستر بپوشانید.

نظر خود را بنویسید

avatar