آهک چیست و چگونه تهیه میشود؟

آهک چیست و چگونه تهیه میشود؟

تاریخچه:

آهک از آن موادی است که جزء اولین مواد به کار رفته در ساختمان سازی است . در دوران باستان در مصر و رماز آهک برای ساختن بنا استفاده میکردند. بعد از آن ایرانی ها از شفته آهک که مخلوطی از آب و خاک و آهک است برای ساختمان سازی ، پل سازی ،و… استفاده میکردند. در اصل بیشتر آهک خاصیت آب گیری داشت یعنی به این دلیل از آهک استفاده میکردند که جلوی ورود آب را میگرفت.بعدها با وجود ساخت کوره پخت آهک ، سیمان نیز کشف شد زیرا مواد اصلی و اولیه سیمان را آهک تشکیل میدهد.

آهک چیست؟

آهک انواع مختلفی دارد همه ی آنها از موادی به نام کربنات کلسیم تشکیل شده اند اما درصد وجود آن و دیگر مواد تشکیل دهنده ، باعث شده است تا آهک های متفاوتی داشته باشیم.

۱٫آهکی که بیش از ۹۰ درصد آن کربنات کلسیم باشد را آهک پرمایه و یا آهک زنده می نامند.که این آهک اگر با آب مخلوط شود به سرعت آب را جذب میکند و گرمای زیادی به وجود می آورد و همچنین حجم آهک زیاد میشود.

۲٫آهکی نیز وجود دارد که حدود ۷۵ درصد آن را کربنات کلسیم تشکیل میدهد این آهک را کم مایه می نامند و در برخورد با آب به آهستگی شکفته می شود.

۳٫آهکی است که بیش از ۲۰ درصد اکسید منیزم دارد . این آهک وقتی در مصرض آب قرار میگیرد به آهستگی آب را جذب میکند و به اصطلاح شکفته میشود.

پخت آهک:

آهک در اصل همان اکسید کلسیم است در  با حرارت دادن شدید تبدیل به کربنات کلسیم میشود. آهک مرده یا همان اکسید کلسیم وقتی از معدن استخراج میشود به کارخانه تولید آهک صنعتی میرود. در آنجا به قسمت های دلخواه خرد میشود و سپس وارد کوره آهک پزی میشود.و هرچه دما بالاتر رود دی اکسید کربن بیشتری از کربنات کلسیم خارج میشود و آهک خالص تر میشود.

آهک کلسینه

ویژگی ظاهری آهک:

آهک پودری سفید رنگ است که بعد از پخت به سنگ آهک تبدیل میشود .پخت آهک در ساختار بعدی آن بسیار مهم است یعنی هر چه زمان پخت آهک دما بالاتر رود ، لایه ی رویی آهک نازک تر میشود و جذب آب آن آرامتر انجام میشود و به اصطلاح شکفته شدن آهک به آهستگی انجام میگیرد.

کاربرد و مصرف آهک:

آهک با توجه به خاصیت قلیایی بودنش در صنایع مختلفی کاربرد دارد . مثلا صنایع پتروشیمی ، صنایع شیشه، تصفیه آب های آشامیدنی ، سفید کننده ها، چرم و دباغی ، کارخانه قند و شکر و….

همچنین در ساخت و تولید وسایل و لوازم مختلفی مصرف میشود مانند تولید سیمان که همانطور که در ابتدا هم گفته شد جزء یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده سیمان است. همچنین در در کاغذ سازی نیز کاربرد دارد از اکسید کلسیم برای بازیافت هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم استفاد ه میشود.

سیمان

اگر این اطلاعات برای شما مفید بوده است در مقالات بعدی با ما همراه باشید تا در مورد انواع کوره های آهک پزی نیز مطالبی برای شما ارائه دهیم. ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بودید.

نظر خود را بنویسید

avatar