تفاوت چیلر و اسپیلت

تفاوت چیلر و اسپیلت

در این متن مقایسه چیلر با اسپیلت را از زوایای مختلف بررسی می‌کنیم.

مقایسه چیلر با اسپیلت از نظر ظرفیت

اولین تفاوت چیلر و اسپیلت در ظرفیت سرمایشی آنها است.از اسپلیت معمولاً در واحدهای ساختمانی کوچک(کمتر از ۱۵۰ متر)استفاده می‌شود. حتی در واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر نیز باید به ازای هر اتاق یا سالن یک اسپیلیت در نظر گرفته شود تا بتوان به سطح آسایش مطلوب در همه آنها رسید. معمولا از اسپلیت فقط برای سرمایش استفاده می‌شود و برای گرمایش باید یک سیستم جداگانه مانند پکیج و رادیاتور(شوفاژ)یا موتورخانه و رادیاتور در نظر گرفت.زیرا اسپیلیت هم قدرت گرمایشی ضعیفی دارد و هم اینکه استفاده از برق برای گرمایش(به جای گاز شهری) در ایران صرفه اقتصادی ندارد.

اما از چیلر و مینی چیلر برای سرمایش ساختمان های مسکونی با چندین واحد کوچک تا بزرگ ، سالن های بزرگ ، اماکن اداری ، تجاری ، سوله صنعتی ، ورزشی ، آموزشی ، اقامتی و… به صورت مرکزی استفاده می‌شود. بدین شکل که چیلر در فضای بیرون از ساختمان(روی بام یا حیاط یا موتورخانه) مستقر شده و به چندین فن کویل و هواساز موجود در قسمتهای مختلف ساختمان با لوله کشی آب سرد متصل می شود همچنین برای گرمایش نیز میتوان آبگرم پکیج یا موتورخانه را به همین فن کویل ها یا هواسازها متصل نمود. فن کویل ها یا هواساز ها نیز در تابستان با آب سرد شده توسط چیلر ،درجه حرارت و رطوبت هوای ورودی به ساختمان را تنظیم کرده و هوای خنک و مطبوع را به گردش در می آورند.

در مقیاس  بزرگتر(برای ساختمان های بزرگ) به جای مینی چیلر از چیلر و به جای پکیج از بویلر موتورخانه ای استفاده می شود.

تفاوت اسپلیت با چیلر از نظر زیبایی ساختمان

دومین تفاوت اسپلیت با چیلر این است که در ساختمانهای چند طبقه و یا چند ده طبقه معمولا از یک مینی چیلر یا چیلر مرکزی استفاده میشود که در دید نیست و با لوله کشی به فن کویل ها و هواساز های داخل ساختمان متصل می‌شود. اگر در چنین ساختمانهایی قرار باشد که از یک یا دو اسپلیت به ازای هر واحد استفاده شود ، هر طبقه از نمای بیرونی ساختمان چندین کندانسور یا یونیت پشت پنجره کولر گازی در دید قرار گرفته و تاثیر منفی بر زیبایی ساختمان خواهد داشت.

برای خرید چیلر ساختمان اینجا کلیک کنید.

 

فرق چیلر و اسپیلت از نظر تنظیم رطوبت

سومین فرق چیلر و اسپیلت در قابلیت تنظیم رطوبت هوا توسط آنها است. هر دو بر مبنای سیکل تبرید تراکمی کار می‌کنند و مبرد یا آب سرد جاری در کویلهای پنل های داخل ساختمان(فن کویل ها) قابلیت کاهش رطوبت هوا را دارد. ولی برای تنظیم دقیق رطوبت(یعنی هم افزایش و هم کاهش آن به میزان دلخواه) تنها می‌توان از مینی چیلر یا چیلر متصل به هواساز استفاده نمود. درهواساز متصل به چیلر می‌توان با نصب تجهیزات تنظیم کننده رطوبت ، به میزان دلخواه و قابل کنترل ، رطوبت را تنظیم نمود که در اماکنی که به کنترل دقیق رطوبت نیاز داشته باشند ، راه حل استفاده از چیلر و هواساز است.

تفاوت چیلر و کولر گازی از نظر فیلتراسیون هوا

چهارمین تفاوت چیلر و کولر گازی در میزان قابلیت آنها در فیلتر نمودن هوای ورودی به ساختمان است. در هراسپلیت به ازای هر یونیت داخلی یک فیلتر وجود دارد که تنها قابلیت فیلتر نمودن هوای داخل ساختمان را دارند و نمی توانند هوای تازه ورودی به ساختمان را فیلتر کنند. ولی در سیستم چیلر و هواساز می‌توان هواساز را به انواع فیلترهای قابل شست و شو و نیز فیلترهای هپاو… مجهز کرد تا هوای ورودی را به میزان ۹۹/۹۷ درصد از هرگونه آلودگی و میکروارگانیسم و غیره تسویه کند.

تفاوت چیلر و اسپیلت از نظر نوع مصرف انرژی

هم چیلر و هم اسپلیت و هم مینی چیلر با انرژی الکتریسیته به عنوان انرژی محرک موتور الکتریکی کمپرسور ، کار می‌کنند.

اما نوع دیگری از چیلرها تحت عنوان چیلر گازی(گازسوز) یا همان GHP وجود دارد که با انرژی سوخت گاز طبیعی(گاز شهری) کار میکند و برای استفاده در ایران به علت در دسترس بودن و ارزان تر بودن قیمت گاز نسبت به برق مناسب هستند. نحوه کار آنها عینا مشابه چیلر است و با این تفاوت که برای گردش کمپرسور به جای موتور الکتریکی از یک موتور احتراق داخلی(شبیه موتور اتومبیل) استفاده می شود و از طرفی به علت استفاده از گرمای موتور در سیکل تبرید ازGHP  علاوه بر سرمایش به صورت بهینه برای گرمایش نیز استفاده می شود و ساختمان به سیستم گرمایشی مجزا مانند بویلر یا پکیج نیاز نخواهد داشت.

نظر خود را بنویسید

avatar