خانه طباطبایی کاشان

خانه طباطبایی کاشان

کاشان را به فرهنگ، هنر و دین می‌شناسیم. خانه های باستانی کاشان که جزئی از معماری قدیم شهر است تمامی گردشگران را به سوی خویش می‌کشاند. خانه طباطبایی ها یکی از زیباترین و از خانه های تاریخی کاشان است که  در محله «سلطان امیر احمد» و در نیمه دوم سده ۱۳ هجری بنا شده‌ است. این خانه‌ی زیبا به عروس خانه های ایران معروف است.

تاریخچه خانه طباطبایی

حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی  صاحبِ خانه طباطبایی ها، یکی از تجار فرش از اهالی نظنز و مقیم کاشان بود و فرش های نفیسی را به روسیه و هند صادر می کرد. وی در حدود سال ۱۲۵۰ هجری قمری تصمیم به ساخت خانه ای باشکوه برای اسکان خانواده اش در کاشان گرفت معمار این بنا علی مریم، معمار معروف کاشانی،  هنرمند برجسته دوره قاجار، توانست در مدت ۱۰ سال ساخت این خانه را به پایان برساند.

میرزاابوالحسن غفاری کاشانی ) صنیع الملک) که نقاش دربار ناصرالدین شاه قاجار بود،  کار نظارت بر کار گچ بری و نقاشی را بر عهده بگیرد. به دلیل آنکه صاحب خانه در کار تجارت فرش بود کلیه نقش های خانه و گچ بری از نقش های فرش ایرانی الهام گرفته شد و بسیار زیبا اجرا شدند.

برای رزرو هتل سنتی کاشان اینجا کلیک کنید.

معماری خانه طباطبایی

خانه تاریخی طباطبایی در خیابان علوی کاشان قرار دارد. خانه طباطبایی ها با شیوه معماری دوره قاجار طراحی شده و شامل قسمت های زیر میباشد:

۱-وروردی و هشتی

۲-قسمت بیرونی خانه

۳- شاه نشین شامل سه قسم میشود:

* ایوان آینه

* اتاق های بخش بیرونی

* حیاط خلوت

۳- قسمت اندرونی

۴- سرداب

۵- قسمت خدمه

 

 

خانه طباطبایی کاشان پس از گذشت سال ها به وسیله هیات امنایِ کاشان خریداری شد و با کمک شهرداری کاشان طبق نقشه اصلی مرم و بازسازی شد. خانه تاریخی طباطبایی ها با شماره ثبت ۱۵۰۴ در فهرست آثار  تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می شود.

خانه طباطبایی کاشان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کاشان است که همه روزه به‌ویژه در روزهای تعطیل، پذیرای مسافران، گردشگران معماری اصیل و سنتی ایران است.

خانه طباطبایی

اقامتگاه سنتی کاشان نزدیک به خانه طباطبایی­ها

شهر کاشان، به دلیل قدمت تاریخی، دارای بناها و ساختمان های قدیمی زیادی می باشد. وعمدتا دارای معماری دوره قاجار و پهلوی است. در هریک از کوچه ها و خیابان های این شهر خانه های قدیمی بسیاری را وجود دارد که که با گذشت سال ها ، به خوبی اسقامت کرده و همچنان پا برجای مانده اند. در چند سال اخیر تعدادی از این خانه ها به اماکن اقامتی سنتی و هتل سنتی، تغییر کاربری داده و شرایط را برای اقامت مسافران و گردشگران شهر کاشان ، مهیا کرده اند.

یکی از دلایل اصلی سفر گردشگران به کاشان وجود همین خانه های سنتی بوده است.بسیاری از سفرها به کاشان برای بازدید از خانه های قدیمی و تاریخی این شهر بوده. یکی از این خانه های تاریخی خانه طباطبایی­ کاشان است.

این بناهای قدیمی بعد از گذشت سال ها با هدف احیای بناهای سنتی شهر و پذیرش گردشگران ایرانی و خارجی مرمت و بازسازی شده تا مسافران و گردشگران بتوانند تجربه ای زیبا و آرام و بدون استرس رادر این فضا داشته باشند.

هتل های سنتی کاشان در مرکز شهر و بافت تاریخی قرار دارند و معمولا فاصله بسیار کمی از بناهای تاریخی شهر دارند، بنابراین میهمانان این  اقامتگاه های سنتی برای بازدید از بیشتر آثار تاریخی شهر نیازی به استفاده از وسیله نقلیه ندارند و میتوانند در زمان صرفه جویی کنند.

برای جست و جو بهترین اقامتگاه سنتی کاشان اینجا کلیک کنید.

از نزدیکترین هتل سنتی کاشان به خانه طباطبایی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل سرای عامری های کاشان
  • هتل خانه رز کاشان
  • هتل سیاح کاشان
  • هتل گلستان قمصر کاشان
  • اقامتگاه سنتی منوچهری کاشان
  • هتل نگارستان کاشان
  • هتل امیرکبیر کاشان
  • هتل مهینستان راهب کاشان
  • هتل سنتی عامری‌ها کاشان

دیدنی های اطراف خانه طباطبایی کاشان

  • امامزاده سلطان امیراحمد در فاصله ۲۲۰ متری
  • حمام سلطان امیراحمد در فاصله ۲۲۰ متری
  • خانه عباسیان در فاصله ۳۰۰ متری
  • خانه بروجردی ها در فاصله ۲۸۰ متری

نظر خود را بنویسید

avatar