تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

در سری مقالات قبلی طراحی سایت اصفهان در مورد شبکه های اجتماعی محبوب و پربازدید دنیا از جمله “شبکه مجازی فیس بوک” با رتبه سوم الکسا در دنیا مفصلا صحبت کردیم. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا شبکه های اجتماعی بر سئو سایت تاثیر گذارند یا خیر؟ کاملا.

شبکه های اجتماعی در ابتدا با رویکرد شبکه هایی جهت دوست یابی و سپس انتقال و تبادل اطلاعات روی کار آمدند. هر چند هر شبکه اجتماعی در یک کشور و منطقه خاصی ظهور می کرد اما فراتر از مرزهای آن کشور و در سطح جهانی رشد کرده و کاربران هر یک از آنها به میلیون ها نفر می رسید. در حال حاضر جمعیت دنیا در حدود ۷٫۴ میلیارد نفر است که حدود ۲٫۸ میلیارد نفر از آنها در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند که این تعداد بالای کاربران غیر قابل چشم پوشی است. شبکه های اجتماعی صرفا برای کاربران خود و جدایی از وب سایت ها فعالیت می کردند. اما امروز در هر یک از وب سایت ها شما آیکون چند شبکه اجتماعی جهت ارتباط کاربران سایت وجود دارد. اما چرا؟

شبکه های اجتماعی

در سال ۲۰۱۰ میلادی برخی متخصصین سئو مقالاتی در خصوص تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت منتشر کردند. در این زمان سیگنال های دریافتی از شبکه های اجتماعی مطرح نبود و گوگل نیز هنوز الگوریتم های خود را آپدیت نکرده بود و صراحتا و به طور رسمی از تاثیر شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی سایت ها صحبتی نمی کرد. اما با گذشت زمان این موضوع پر رنگ تر شده و تاثیرات این شبکه ها بر سئو سایت به وفور دیده می شد.

از این زمان به بعد مدیران وب سایت ها که تا قبل از آن از تکنیک هایی مانند ” تاثیر محتوا بر سئو” ، ” تاثیر عکس و فیلم بر سئو”  و غیره برای بهینه سازی و سئو سایت خود استفاده می کردند، از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت خود غافل نشدند. هر وب سایت در دو  یا چند شبکه اجتماعی  ثبت نام نموده و سپس لینک صفحه شخصی خود را در وب سایت قرار می داد.

هر یک از شبکه های اجتماعی مخاطبان و کاربران خاص خود را دارند و سن، ویژگی های رفتاری، سلیقه و منطقه جفرافیایی هر کدام باعث متمایز شدن آنها خواهد شد. مثلا کاربران فیسبوک بیشتر در حوزه های ارتباطات فردی با یکدیگر در تعامل اند اما تلگرام امروزه و خصوصا در ایران به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و در حوزه بازاریابی فعالیت می کند. پس ایجاد اکانت در چندین شبکه های اجتماعی متفاوت و بدون در نظر گرفتن ماهیت کاربران آن ممکن است نتیجه خوبی به شما ندهد و باعث ترغیب کاربران شما نشود. پس بهتر است با توجه به ماهیت کسب و کار و  مشتریان خود اقدام به ایجاد اکانت و فعالیت در تعداد محدودی شبکه اجتماعی کنید.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی باعث افزایش اعتبار و رتبه سایت در گوگل می شود. همچنین اشتراک گذاری مطالب ضمن افزایش بازدید، باعث تعامل دوطرفه با کاربران و بهره گیری از نظرات آنها خواهد شد. بدون در نظر گرفتن تاثیر شبکه های اجتماعی بر رتبه سایت، کاربری که از یک شبکه ی اجتماعی به سایت شما هدایت می شود می تواند از یک کاربر عادی  به یک مشتری و یا مخاطب و دنبال کننده سایت شما تبدیل شود. حضور برندها در شبکه های اجتماعی ضمن ایجاد یک ارتباط نزدیک و طبیعی برای مشتری باعث ایجاد حس دلگرمی و ارتباط بی واسطه مشتری با برند محبوب خود می شود. که این امر باعث اعتماد به نفس و وفاداری مشتری می شود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشیم، بسیاری از کاربران امروز برخی از شبکه های اجتماعی کودکان و نوجوانان هستند که می توانند در آینده به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.

 

شبکه های اجتماعی چطور بر سئو سایت تاثیر می گذارند؟

شبکه های اجتماعی بر سئو سایت به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر گذارند. مهم ترین این تاثیرات عبارتند از:

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

  1. تعداد پست های منتشر شده شما در شبکه های اجتماعی مورد نظر که نام تجاری خود را در آن منشن کرد اید و یا لینک وب سایت خود را در آن قرار داده اید.
  2. تعداد فالوئرها، لایک ها و یا اشتراک گذاری مطالب شما توسط کاربران
  3. نظرات مثبت و رضایت کاربران به نام تجاری شما
  4. افزایش نرخ بانس ریت یا زمان ماندن کاربر در سایت شما و یا بازدید دوباره از سایت
  5. افزایش لینک های ارجاعی (Inbound Link) در بین محتوای متنی سایت های دیگر به صفحات سایت شما
  6. معرفی شما به دیگر کاربران توسط کاربران فعلی شما

 

چگونگی فعالیت در شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی برای وب سایت ها در دو بخش انجام می شود.

بخش اول On-Site : فعالیت هایی که باید در داخل سایت خود انجام دهیم. برای این منظور بایستی دکمه های اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی را برای محتوای خود فعال کرده، همچنین لینک های مستقیم به صفحه و یا حساب خود در شبکه های اجتماعی مورد نظر را در محل مناسبی مانند بالا و پایین (هدر و فوتر) سایت قرار دهیم.

بخش دوم Off-Site : فعالیت های شما در شبکه های اجتماعی مورد نظر است. برای این منظور بایستی ابتدا صفحه یا حساب کاربری با نام تجاری کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی مورد نظر ایجاد کنیم، سپس با حضور و فعالیت مداوم و با قرار دادن متن کامل و یا چکیده محتوای منتشر شده در سایت، شبکه های اجتماعی خود را همگام با سایت پیش برده و از هر آنچه در وب سایت اتفاق می افتد، از طریق شبکه های اجتماعی نیز به کاربران خود اطلاع دهیم. همچنین با قرار دادن لینک صفحه مورد نظر در شبکه اجتماعی خود کاربر را برای اطلاعات بیشتر ترقیب به کلیک و وارد شدن به سایت کنیم. تعامل با مشتریان و پاسخ به نظرات آنها نیز بایستی به طور مستمر انجام گیرد.

 

بهترین شبکه های اجتماعی خارجی موثر در سئو

شبکه های اجتماعی خارجی

فیس بوک: بزرگترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا است که حدود یک سوم جمعیت جهان در آن حساب کاربری دارند. برای فعالیت دراین شبکه اجتماعی، اطلاعات کسب و کار خود را در حساب کاربریتان وارد کرده و مطالب منتشر شده خود را در صفحه فیس بوک خود به صورت متن، تصویر و ویدئو قرار دهید.

یوتیوب: بزرگترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا برای اشتراک گذاری ویدئو می باشد. با بیش از یک میلیارد بازدید ماهانه و به عنوان دومین موتور جستجوی محبوب جهان بعد از گوگل است. برای فعالیت دراین شبکه اجتماعی، ویدئوهای سایت خود و یا ویدئو های کوتاه و جذاب خود را در آن منتشر کنید.

توییتر: یک شبکه اجتماعی قدیمی و پرطرفدار با ۳۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه است. برای فعالیت دراین شبکه اجتماعی، مطالب خود را برای اشتراک گذاری در توییتر فعال کنید و تا ۱۴۰ کاراکتر از مطالب منتشر شده خود را در حساب کاربری خود قرار دهید و یا به اصطلاح توییت کنید.

اینستاگرام: یک شبکه اجتماعی تصویری با وارد کردن متن های کوتاه و ویدئو های یک دقیقه ای است که امروزه کاربران زیادی به خود اختصاص داده است. بهترین محل برای به اشتراک گذاری تصویر است.

گوگل پلاس: محبوب ترین شبکه اجتماعی برای ارتباط با مشتریان در بین کاربران ایرانی است. به علت ارتباط مستقیم این شبکه اجتماعی با گوگل در برخی مواقع، زمان جستجو در گوگل به برخی از صفحات این شبکه اجتماعی هدایت می شویم. برای فعالیت دراین شبکه اجتماعی، ضمن قرار دادن مطالب و لینک آن ها در گوگل پلاس، کابران خود را ترغیب به لایک و گذاشتن کامنت کنید. جالب است بدانید قرار دادن مطالب در گوگل پلاس باعث سریعتر شدن زمان ایندکس آنها خواهد شد.

لینک این: یک شبکه اجتماعی مخصوص متخصصین با ۴۰۰ میلیون کاربر فعال است که مناسب برای تجار و شرکت ها می باشد. این شبکه اجتماعی یک بستر مناسب را برای شرکت های صنعتی و تجاری جهت ارتباط با متخصصان و همکاران فراهم می کند. برای فعالیت در این شبکه اجتماعی، اطلاعات کسب و کار تجاری خود را به صورت کامل وارد کرده و راههای ارتباط با مشتری را کاملا مشخص کنید.

پینترست: یک شبکه اجتماعی جدید و شبیه اینستاگرام برای به اشتراک گذاری تصویر است . این شبکه اجتماعی طرفداران زیادی در ایران ندارد ولی هر روز بر کاربران آن افزوده می شود. برای سایت های تصویر محور که بهترین راه معرفی آنها اطلاعات تصویری است مانند فعالیت در زمینه های عکاسی، دکوراسیون و پوشاک است. این شبکه اجتماعی بهترین گزینه برای به اشتراک گذاری و معرفی محصولات و یا فعالیت این دسته از سایت هاست.

 

بهترین شبکه های اجتماعی ایرانی موثر در سئو

آپارات و نماشا : از سایت های معروف و پرطرفدار جهت درج محتوای ویدئویی است. آپارات یک سایت فوق العاده جهت دریافت و تبادی لینک است.

تبیان: سایت قدیمی و شبکه اجتماعی تبیان از معتبرترین سایت های ایرانی است که امکان دریافت لینک فالو را دارد.

هم میهن: یکی از شبکه های اجتماعی پربازدید ایرانی است که مخاطبان خاص خود را دارد.

فیس نما: یک شبکه اجتماعی محبوب ایرانی که با ایده جایگزینی با فیس بوک روی کار آمد.

پروفایل: یکی دیگر از شبکه های اجتماعی محبوب ایرانی جهت دریافت بک لینک است.

از سری مقالات شرکت طراحی سایت عصر آسیا مجری طراحی سایت در اصفهان

نظر خود را بنویسید

avatar