انواع سبک های قلمزنی

صنایع دستی به آن دسته از صنایع گفته میشود که در آن محصولاتی با استفاده از مهارت،ذوق و اندیشه انسان ساخته میشود و بیشتر مراحل ساخت این محصولات با استفاده از دست انجام میگیرد.

قلمزنی یکی از رشته های هنری صنایع دستی ایران است که قدمت سه هزار ساله دارد و به تزئین و کنده کاری روی فلزاتی از قبیل برنج – نقره – مس و طلا گفته میشود که با استفاده از انواع قلم و با ضربه چکش ،خطوط و نقوش بر روی اشیاء فلزی ایجاد میشود.

برای قلمزنی از قلم های مختلفی استفاده میشود که شما برای اطلاع از انواع قلم موردنیاز در قلمزنی میتوانید روی لینک کلیک کنید.

انواع سبک قلمزنی

هنر قلمزنی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که از زمانهای گذشته تا به امروز مورد توجه هنرمندان و هنردوستان قرار گرفته است.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با سبک های هنر قلمزنی مطالب مختصری را بیان کنیم.اگر مایل به کسب اطلاعات در این رابطه هستید با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

برای خرید ظروف قلمزنی کلیک کنید.

سبک ریزه کاری – سبک برجسته کاری – سبک عکسی – سبک منبت – سبک مشبک و سبک قلم گیری از جمله شیوه های مختلف قلمزنی است که متناسب با سلیقه هنرمند از یکی از این سبک ها استفاده میشود.

برجسته کاری

سبک برجسته کاری در قلمزنی

در روش برجسته کاری هنرمند برای آن که بتواند اشکال را روی بوم ایجاد کند، از دو طرف به فلز ضربه می زند و طریقه کار به این صورت است که یک طرف کار را قیر میریزند و با استفاده از قلم های مخصوص طرح اصلی را نیم بر میکنند.

در مرحله بعدی قیر را جدا کرده و مجددا صفحه کار را قیراندود کرده و با استفاده از ابزارهای مخصوص طرح را فرو میبرند تا از طرف اصلی بوم فلزی نمایان شود.

در پایان ،زمینه پشت بوم فلزی را با قلم های مخصوص صاف میکنند.

سبک مشبک

سبک مشبک در قلمزنی

در روش مشبک ابتدا طرح را با استفاده از قلم مخصوص اینکار روی بوم ایجاد میکنند و بعد از آن قسمت های زمینه را از سطح جدا کرده تا طرح روی بوم ایجاد شود.

سبک منبت یا نیمه برجسته

در این شیوه  کار را از طرف مقابل حدود دو سانتی‌متر با قلم‌های مخصوص پایین می‌برند تا سطح پردازش به صورت نیم برجسته نمایان شود و در این روش از قلم های معمولی جهت انجام عملیات قلمزنی استفاده میشود.

سبک ریزه کاری

در روش ریزه قلمزنی،سطح کار قیر اندود شده و با استفاده از نقوش و طرح‌های ریز و ظریف قلمزنی میشود.در این روش سطح اشیاء یا بوم فلزی دارای برجستگی نیست.

در روش ریزه کاری بیشتر از طرح های گل و مرغ اسلیمی استفاده میشود.

برای خرید تابلو قلم زنی کلیک کنید.

انواع سبک قلمزنی

نظر خود را بنویسید

avatar