زهکشی زمین های کشاورزی

زهکشی به معنای خارج کردن آب اضافی از زمین است که از زمان های گذشته تا به امروز مردم آن را به شیوه های مختلف و با هدف های گوناگون انجام میدهند.

عملیات زهکشی در زمین های کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است که برای انجام این عملیات از روش های مختلفی استفاده میشود که درادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

با گسترش زمین های کشاورزی برخی از اراضی ممکن است دارای آب اضافی باشند که این آب ممکن است بطور طبیعی از زمین خارج شده و نیازی به زهکشی نباشد.

اما در بعضی از موارد ممکن است دوره مانداب طولانی شود که در این مواقع زمین نیاز به زهکشی دارد.

  • زهکشی با استفاده از لوله های زهکشی
  • زهکشی با استفاده از شیارهای زهکشی
زهکشی با استفاده از لوله های زهکشی

در روش اول همانطور که از نامش مشخص است برای انجام عملیات زهکشی از لوله هایی استفاده میشود که این لوله ها در شیارهای زمین قرار داده میشوند و به یک کانال اصلی متصل بوده و آب اضافی از طریق این لوله ها به کانال اصلی و از آنجا به جوی های اصلی انتقال پیدا کرده و از زمین خارج میشود.

در روش دوم بجای استفاده از لوله ، شیارهایی در زیر سطح زمین ایجاد میکنند که این شیارها نیز در انتها به یک کانال اصلی متصل بوده و آب اضافی زمین از طریق این شیارها و کانال از سطح زمین خارج میشود.

روش های زهکشی

برای اطلاع از قیمت اتصالات پلی اتیلن اصفهان کلیک کنید.

اهمیت زهکشی زمین های کشاورزی

بطور کلی زهکشی زمین های کشاورزی با هدف ایجاد وضعیت مناسب برای رشد محصولات کشاورزی و ایجاد شرایط لازم جهت کاربرد ماشین آلات کشاورزی انجام میشود.

زهکشی ،به منظور ایجاد محیط مساعد خاک برای رشد گیاهان و تسهیل عملیات کشت و کار،امری ضروری است و باعث استفاده پایدار از اراضی کشاورزی میشود.

زهکشی از شور شدن و ماندابی شدن اراضی جلوگیری کرده و باعث بالا رفتن کیفیت محصولات کشاورزی میشود.

بعلاوه زهکشی از راکد شدن آب و ایجاد بوی نامطبوع حاصل از آن در محیط های کشاورزی جلوگیری میکند.

جهت اطلاع از اتصالات پلی اتیلن اصفهان کلیک کنید.

اهمیت زهکشی

معایب زهکشی

زهکشی علاوه بر فواید بی نظیری که دارد ،از معایب زیادی نیز برخوردار است که از مهمترین آنها میتوان به بالابودن هزینه های مربوط به عملیات زهکشی زمین،شستشو املاح مفید خاک در حین عملیات زهکشی و اشغال زیاد زمین توسط سیستم زهکشی اشاره نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و خرید لوازم آبیاری با فروشگاه لوازم آبیاری احسان پلیمر ارتباط برقرار نمایید.

نظر خود را بنویسید

avatar