پارچه و انواع آن

پارچه و انواع آن

سلام و درود به همراهان همیشگی “سایت بازار لباس”
بنا بر درخواستها و ایمیل های مختلفی که این مدت از شما مغازه داران و همکاران عزیز به ما رسیده است. تصمیم داریم “آموزش پارچه شناسی ” را در چند جلسه برایتان در سایت بار گذاری کنیم.
باتوجه به تنوع پارچه ها و اجناس متفاوتِ بازار ، شما هم موقع خرید با آسودگی و اطلاعات بهتری خریدهایتان را انجام میدهید و حس بهتری خواهی داشت.پس در این مقاله همراه سایت بازار لباس باشید.
میرویم سر اصل مطلب. میدانید که امروزه با افزایش جمعیت سلیقه ها هم بنابر سبک زندگی و به تبعیت از صنعت مد متنوع شده ،برای همین اکثر کارخانه های تولید پارچه و نساجی سعی در تولید انواع مختلف پارچه، در طرح و رنگ و مدل های مختلف و البته مناسب فصل دارند .ایرانِ زیبای ما بخاطر نوع آب و هوا و موقعیت جغرافیایی که دارد جز کشورهای چهار فصلی است که گرما و سرمایش و بهار و تابستانش پوشش خاص خودش رو می طلبد.

جهت خرید از مرکز پخش لباس زنانه اینجا کلیک کنید.
جالب است بدانید در صنعت نساجی پارچه ها به دو روش تولید میشوند.
.تولید با الیاف مصنوعی
.تولید با الیاف طبیعی
پارچه ها هم شامل انواع متخلفی مانند:
نخی، کتان، ابریشم، ویسکوز، لاکرا، لنین، جین، پلی استر، ریون و انواع دیگر پارچه هستند .
که هر کدام از این پارچه ها برای نوع خاصی از لباس و تن پوش مناسب است .
کاربران عزیز ، پارچه شناسی مزایای خوبی دارد.
مثلا: یک طراح لباس خوب و کار بلد بهتر و موفق تر عمل میکند، یک مغازه دار میتواند در انتخاب اجناس و لباس به مشتری هایش با آسودگی بهتری کمک کرده ،در نتیجه باعث فروش بهتر فروشگاهش شود .
حتی یک خیاط خوب، یه مزون دار خوب یا حتی بخشِ تولیدی یه گروه پوشاک ، امروزه باید این اطلاعات و دانش را داشته باشد تا از موج رقابت بازار عقب نماند و در حوزه ی حرفه ای خودش پیشرفت بیشتری کند‌.
اصطلاحاتی در پارچه شناسی هست که شاید یک سری برایتان آشناست و یک سری هم جدید است و اطلاعات دقیقی از آنها ندارید
مثل:
۱.بافت پارچه
نوع بافت پارچه در استحکام آن تأثیر مستقیم دارد برای همین خیلی ها میتوانند، هنگام برش و دوخت پارچه ها با توجه به بافتشان ، کار نهاییِ قابل قبولی را به بازار ارائه دهند.

۲.تاروپود پارچه
تاروپود یک پارچه شامل نخ های پارچه اس ،درواقع پود یعنی نخی که در پهنای پارچه قرار دارد و تار اشاره به نخی دارد که در درازای پارچه قرارمیگیرد.تارو پود مثل یک به علاوه میماند که از کشیده شدن نخ و ریسیدن آنها با دستگاهای مدرن امروزی به هم بافته و تولید میشوند.

۳.رنگ پارچه
مشتری های بازاره پوشاک ،هنگام خرید لباس به این پارامتر توجه بیشتری دارند و دنبال زیبایی و تنوع رنگ در پارچه و لباس ها هستند.بنابراین طراحان و هنرجویانِ این صنف ،باید به رنگرزی و نوع رنگ آن هم توجه داشته و متناسب جنس و رنگ پارچه ها ، طرهای جدید تولید کنند.رنگ شناسی، کاربرد بسیاری دارد. خاصه در عرصه ی پوشاک، اکثر مردم امروزه دنبال ترکیب بندی شیک،در رنگ های لباس هستند و اصطلاحا دوست دارند پوششی با(رنگهای ست) داشته و بروز باشند.پس هنگام تولید و دوخت لباس این نکته حائز اهمیت بوده و تولیدی ها نباید از آن غافل شوند.

برای اطلاع از قیمت فروش عمده لباس زنانه اینجا کلیک کنید.

۴.کش سانی:
آن میزان کشیدگی که پارچه از خود نشان میدهد .این خاصیت در طراحی و تولید لباس و شلوارها یی که مناسب ورزشی ،باشگاهی هستند میباشد مثلا جنس پارچه فلامت در تولید شلوار های ورزشی پر کاربرد است. بخاطر خاصیت خود و توان کششی آن هنگام انجام ورزش بدن را در تغییر و حرکات نمایشی مختلف همراهی میکند.یا مثلا شلوارهای تیوپ کشِ بیرون پوش، خوش فرمی خاصه خودش را دارد و هنگام پوشیدن فرمِ زیباتری به پاهای شما خواهد داد

۵.تریکوویسکوز:
جالب بدونید دربافت درختان ماده ای هست با نام سلولز که از آن خمیری بدست آورده و آن را به الیاف طبیعی تجزیه و سپس الیاف را به نخ تبدیل میکند و از طریق ماشین آلات بافت، آن نخ به تریکو ویسکوز تبدیل شده در تولید پارچه و لباس به کار میرود. جنس ویسکوز مناسب فصل بهار و تابستان است و بخاطر پایه ی سلولزی گیاهی خود جنسی خنک دارد. گاهی پارچه های ویسکوزی با درصدی پنبه هم ترکیب شده بنابراین خنک تر هستند

۶.جودون:
از دو نوع نخ تولید میشود به نام شانه ای و اپن،که تولید بانخ نوع اول کیفیت بهتری دارد اغلب از نخ پنبه ای در تولید استفاده شده و ساختاری لوزی شکل داردپارچه ی جودون پنبه ای است. در تابستان خنک و در زمستان گرمای دلنشینی دارد.نوع دیگرش جودون نوع لاکرا ست که بخاطر خاصیت کششی خود برای تولید تیشرتهاو شلوارهای ورزشی به کار میرود.

۷.آبرفتن پارچه:
یکی از نکات مهم در پارچه خاصیت آب رفتگی است .اگر بعداز شستشوی لباس یا پارچه متوجه کوتاه شدن آن شدید ،شما با آبرفت مواجه شدید یعنی تغییر ابعاد پارچه و لباس و کوتاهی اندازه در نخ های آن .این مشکل در پارچه هایی پیش می آید که مرحله ی تکمیلی آبرفت را نگذرانده و فیکس نشدند و با اولین آب کشی پارچه کوتاه میشود .

۸.سنگ شور:
لباسهایی که با تکنیک سنگ شور تولید شدند فروش بیشتری دارند احتمالا هنگام خرید شنیده اید که مثلا.: فلان مانتو سنگشور شده واژه ی سنگ شور یعنی کهنه به نظر رسیدن جین “کارخانجات نساجی برای این کار در دستگاهای بزرگ، پارچه های لی را همراه با خورده سنگ های کوچک به روشی خاص میشونید تا در نهایت پارچه به گونه ای کهنه به نظر برسدتولید این سبک از لی،پر هزینه تراست .این فن،در تولید شلوار های جین به کار میرود که مغازه داران هم اصطلاحا میگویندخانم این شلوار لی سنگ شور شده میباشد و از کیفیت خوبی هم برخوردارند.
آنزیم شور:
اگر در فراید تولید پارچه ها آنزیم های که خاصیت تثبیت کنندگی دارند به آن ها افزوده شود یعنی پارچه هاآنزیم شور شده اند. از این تکنیک در پارچه های لی استفاده میشود

۹.خط اریب:
خطی که درازا و پهنای پارچه ی شما رو به هم وصل میکند پارچه از قسمت، خط اریپ داری کشش است و اینکه خیاطها باید توجه کنند به این نکته ، زیرا اگر برش پارچه، از قسمتی نادرست ،خورده و لباس دوخته شود کار شما با مشکل مواجه میشود.

۱۰٫شستشوی پارچه
یکی ازمهمترین نکات در پارچه ها و البسه نحوه ی شستن آنها میباشد کلا دوروش برای این کار وجود دارد شستن با ماشین لباسشویی و شستن باروش سنتی (آب ولرم + کمی مایع شوینده ی بدون آنزیم )برخی بنا به تجربه میگویند شستن لباس ها با شامپو یا مایع های شوینده بهتر است و باعث ماندگاری لباس وثبات بهتر در رنگ پارچه میشود اما در استفاده از تاییدها لباس شما زودتر رنگش میرود یادتان باشد هنگام آبکشی از چنگ زدن زیاد لباسها خودداری کنید.

بخش جنسیت پارچه ها شامل:
لی
این نوع از پارچه به جین یا لی معروف و استفاده های مختلفی دارد در تولید مانتو ،شلوار،لباس،کیف و…
بیشتر مردم این پارچه را دوست دارند و دربین مشتری ها شلوار و البسه ی لی خواهان بیشتری داردواقسام آن شامل:لی نخی ،کاغذی ،تنسل ،لی سبک غیر کشی و ضخیم و کشی می باشد.

لی تنسل
این جنس پارچه دارای بافتی سبک و نرم بوده و مناسب فصل بهار و تابستان می باشد در تولید انواع پوشاک درطرح و رنگ های متنوع تولید میشود برای تولید مانتو های قواره دار و بلند زنانه مناسب و خوش دوخت خواهد بود.

فلامنت
این پارچه بخاطر بافت ریز و جذب و کششی بودن خود در نگاه اول توجه شما را جلب میکند، برای تولید لباس های ورزشی ،باشگاهی طرفدار بیشتری دارد بخاطر نرمی آن شلوارهای تولید شده از فلامنت ، کش سان، چسبان و گرم هستند و هنگام ورزش از عضلات شما محافظت کرده راحت تر حرکات ورزشی انجام میشود و کسانی که طرفدار لباس های کشی باشند از این پارچه خرید میکنند‌.

کرپ
در نگاه اول نوعی پیچ خورده گی در بافت پارچه دیده میشود. و بخاطر تفاوت بافت پارچه ای که دارد شامل اقسام مختلفی است از جمله:کرپ حریر ،کرپ فلورانس ،پفکی ،اسکاچی ،دیور……می باشد و برای دوخت انواع پوشش های زنانه مثل مانتو و دامن ،کت و سارافونها به کار میرود.

کرپ اسکاچی
جالب است بدانید این جنس پارچه در بین خیاط ها طرفدار بیشتری دارد زیرا هنگام دوخت، به دلیل ضخامت مناسب پارچه نیاز به آستر نداشته و بخاطر خوش فرمی و حالت ایستایی که دارد بیشتر برای دوخت مانتو و سارافون استفاده میشود . لباس هایی از جنس کرپ اسکاچی بخاطر ضخامتی که داره گرم است .بنابرین مناسب فصل پاییزه است و برای مهمانی های رسمی استفاده میشود.

کرپ دیور
این مدل ترکیبی از نخ پنبه ای و پلی استرمی باشد، سبک و به پارچه خاصیت ضدچروکی داده مناسب دوخت مانتو ،لباس شب ، انواع لباس های دیگر برای تولیددرفصل بهارو تابستان استفاده و دافع حرارت و گرما است.

حریر
حالتی از نرمی ،سبکی ولطافت در این پارچه دیده میشود.مخلوطی از الیاف طبیعی سیلک و ابریشم در تارو پود خود دارد.حریر ها مناسب دوخت انواع لباس تونیک بلند ، روسری ،پیراهن وهر مدلی که نیاز به پارچه ای خنک خوش طرح باشد هستند به دلیل خنکی خاص پارچه برای تابستان انتخاب خوبی است.

کرپ حریر
داری سبکی ،لطافت و ظرافت دربافت خوداست، ودر طرح و رنگ های متنوع تولید میشود که مخاطبان خودش را دارد.خیلی خنک و نرم بوده و در مجالس و جشن ها برای خانم ها انتخاب خوبی است. بخاطر ایجاد خنکی برای پوست مناسب فصل گرم می باشد

کرپ پفکی اعلا
بافت این کرپ درشت است و سبک برای دوخت انواع پوشش های تابستانه انتخاب خوبی است و نیاز به اتو ندارد زیرا جنسش دیر چروک میشود.

ریون
پارچه های ریون دارای ترکیب بافتی سلولزی است بنابر این ماده ی اولیه ی آن از چوب درخت بدست می آید و در کارخانه طی فرآیندهای شیمی و صنعتی از الیاف گیاهی، ریون تولید میشود.این پارچه سبک است ولی هوا در آن گردش نداشته و لباس های تولید شده از پارچه ریون مناسب آب و هوای گرم نیستند و شما احساس گرما میکنید بیشتر مناسب هوای پاییز و زمستان است.

کتان
اولین چیزی که دراین پارچه ها نظر شما را جلب میکند خنکی بسیار بالای آن است که متناسب بهاروتابستان بوده، در آب و هوای گرم مناسب ترین پارچه جهت دوخت لباس می باشد.جنسی خنک ،راحت با کیفت مناسب برای دوخت مانتو و شلوارهای بیرون پوش .

گیپور
دارای ترکیبی از ابریشم و پنبه است و تصویری از زیبایی و ظرافت را نمایش می دهد .بخاطر ظرافت و نمای خاصی که به لباس ها میدهد در تولید لباس های مجلسی و جشن ازدواج و …بکار رفته جز پرفروش های بازار روز است‌.گیپور شبیه دانتل است منتها دانتل ظریف تر و سبک تر با گلهای درشت تر و تور مانندی است که در پارچه بیشتر به چشم میخورد ولی گیپور این نما را در برجستگی تور و گل ندارد.و ارزان قیمت تر از دانتل است.گیپور و دانتل بیشتر در مزون های عروس و مجلسی استفاده میشود.

سایر مقالات سایت را از اینجا مشاهده کنید.

لمه
پرکاربرد ترین پارچه جهت دوخت لباس های مجلسی زنانه می باشد.جنس آن نرم و لطیف بوده صافی و براقی چشم نوازی دارد.دارای حالتی کشی و بافتی ریز در خود میباشد این پارچه حالتی لخت و ایستایی خوبی در خود دارد و شما هنگام دوخت به آستر نیاز ندارید. درشستشوی آن نیز آبرفتگی رخ نمیدهد .اقسام مختلفی مثل: لمه شنی ، لمه مجلسی ،لمه نگینی داردکه هرکدام در نوع خود زیبا و خوش دوخت است.

لمه شنی
یشتر برای دوخت لباس شب مناسب و تن پوشی جذابی داردوقتی آن را لمس میکنید متوجه بافت دانه ای آن شده، حالتی از لمس شن در دست شما ایجاد میکند .این ویژگی آن را از دیگر پارچه ها مجزا کرده ودوستداران خودش را دارد.از نگرانی هایی که خانم ها دارند ریزش اکلیل های لمه است طبیعی میباشد اگر هنگام شستشو این اتفاق رخ دهد اما بدانید جنس لمه ماندگار وبا کیفیت بوده معمولا بعد از این ریزش، اکلیل های صلی در پارچه می ماند وتا مدتها برق خود را حفط میکند.

لمه نگینی
لمه نگینی دارای بافتی ظریف بوده بدلیل گوناگونی در طرح و نگین های رنگین خود در دوخت لباسهای مجلسی طرفداردارد انتخاب لمه برای دوخ لباس بستگی به سلیقه ی شما دارد اگر زرق و پارچه را دوست دارید بخاطر نگین هایش انتخاب خوبی است فقط باید ملایم شسته موقع آبکشی لباس را چنگ نزنید.

لمه مجلسی
نوع دیگری از لمه که به لمه پلیسه نیز معروف است و بخاطر تفاوت در رنگبندی پارچه،تنوع زیادی داشته، دارای نخ های زر زری باسطحی نرم بوده درخشش زیبایی دارد و برای دوخت لباس مجلسی انتخاب طراحان و خیاطان خوش ذوق می باشد. جنس لمه چروکیده نمیشود بنابراین کمتر نیاز به اتو دارد همچنین حالت لخت گونه ی آن باعث میشود لباس مجلسی شما خوش حالت ایستاده برای دوخت هر مدلی هم که دوست دارید آستر لازم ندارد.در آخر برای حفظ کیفیت پارچه از پودرهای آنزیمی استفاده نکنید و با روش سنتی و ملایم پارچه را بشویید.

ملانژ
ملانژ یعنی پارچه ای که دارای الیاف ترکیبی میباشد مخلوطی از پنبه و پلی استر.برای دوخت انواع لباس و پیراهن و شلوار و… به کار میرود الیاف ترکیبی ملانژدرصد بیشتری پلی استر داشته و تنهادر ۳۰ درصد آن پنبه به کار رفته برای همین برق و درخششی که در خود دارد ناشی از الیاف پلی استری پارچه است که این خاصیت توجه خریداران را جلب میکند.

شانتون
خنک و متناسب بهاو تابستان بوده و در این فصل مشتری بیشتری دارد ترکیب شانتون مخلوطی از اکریلیک باپلی استراست. بافت و منافذ پارچه به راحتی هوا را بین بدن شما و لباس ردوبدل میکندکه کمکی به دفع گرماست.این مدل از پارچه در دوخت انواع مانتو های تابستانی و اشکال مختلف تونیک برای بانوان به کار میرود.

جهت مشاهده محصولات بازار لباس اینجا کلیک کنید.

نخی:
مناسب ترین نوع پارچه در آب و هوای گرم نوع نخی آن میباشد بخاطر نوع بافتِ سبک پارچه،گرما در تاروپود آن به گردش در آمده و باعث تهویه ی هوا بین پوست بدن و لباس میشود و خنکی مطبوعی رو منتقل میکند .برخی پارچه های نخی درون بافتشان دارای میزانی از پنبه نیز هستند .در دوخت لباس و مانتو وشلوارهای هندی و ساحلی از این پارچه استفاده میشود. از خوبی های آن تبادل سریع و راحت هوا در لباس های نخی است.و از معایب این جنس پارچه ها، آبرفت و چروکیدگی زودهنگام آنهاست انا خب انتخاب پارچه در دوخت لباس نیز سلیقه ای است و هر مدل و سبکی طرفداران خودش را دارد.انواع دیگری از پارچه ها نیز موجودند، منتها تا اینجای مقاله پارچه هایی را شرح دادیم که جز پرفروش های بازار بوده و مخاطبان بیشتری دارد و سعی کردیم کامل و جامع هر کدام را برایتان توضیح دهیم تا این بار در انتخاب اجناس و لباس برای مغازه یا فروشگاهتان دقیقتر و آسوده تر اقدام کنید و با طیف های مختلف پارچه ها و لباس های تولید شده آشنا باشید. امیدواریم اطلاعات خوبی کسب کرده لذت برده باشید.

نظر خود را بنویسید

avatar