دانستنی هایی در رابطه با طلاق

دانستنی هایی در رابطه با طلاق

در زمان‌های گذشته زندگی مشترک افراد با دوام تر بود و طلاق به ندرت اتفاق می افتاد، اما متاسفانه یکی از مسائلی که امروزه در جامعه بسیار پررنگ شده است، پدیده طلاق است. شرایط بد اقتصادی ،تفاوت سنی زیاد، خیانت، مسائل جنسی، اعتیاد و رسانه های اجتماعی از مهمترین دلایلی هستند که زندگی مشترک افراد را تهدید می کنند.

در حالت کلی حق طلاق با مرد است اما زن طبق شرایط خاصی می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید. به عنوان مثال :اگر مرد توانایی پرداخت نفقه زن را نداشته باشد و یا از دادن نفقه خودداری کند، زن میتواند تقاضای طلاق خود را به دادگاه ارائه کند.

تقاضای طلاق از طرف زن

از دیگرمواردی که باعث میشود حق طلاق به زن داده شود میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بیماری بودن مرد درصورتی که سلامت زن را به خطر بیندازد.
  • دیوانه بودن مرد
  • محکوم شدن مرد به ۵ سال حبس و یا بیشتر
  • ازدواج مرد بدون اجازه همسر
  • اثبات بچه دار نشدن مرد پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک
  • و….

زوجین برای طلاق، یا برای مطالبه حقوقی مانند مهریه، نفقه، حضانت، تمکین، اجازه ازدواج مجدد، و … باید به دادگستری مراجعه نمایند، و معمولاً برای این کار از وکیل استفاده می‌کنند و ازعلم و تجربه وکیل طلاق بنا به حساسیت موضوع بهره مند میشوند.

برای ارتباط با بهترین وکیل خانواده در قم کلیک کنید.

طلاق

 طلاق توافقی

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین( زن و مرد) به این نتیجه می‌رسند که شرایط ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند و با هم در مورد تمام موارد از جمله :نفقه، حضانت فرزندان، مهریه و غیره به توافق رسیده و تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند و پس از آن با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه میدهند.

در طلاق توافقی فرزندان کمتر آسیب می بیند و از تاثیرات منفی طلاق بر روی کودکان به قدری کاسته میشود.

تقاضای طلاق از طرف مرد

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم حق طلاق طبق ماده ۱۳۳ قانون مدنی ،در اختیار شوهر است به طوری که اگر زن راضی به طلاق نباشد اما مرد اصرار به طلاق داشته باشد، دادگاه حکم طلاق را صادر میکند.

در صورت عدم رضایت زن از طلاق تغییری درحکم طلاق ایجاد نمیشود و فقط مراحل و زمان صدور حکم طلاق طولانی تر میشود.

تقاضای طلاق از طرف مرد

البته قوانین و مواردی در خصوص طلاق دادن زن وجود دارد که دادگاه موظف است ضمن صدور رای طلاق، نسبت به آنها تعیین تکلیف کند و مرد موظف است تمامی این موارد و قوانین را رعایت کند و تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید.

مواردی از جمله شرط تصنیف اموال، مهریه، اجرت المثل،حضانت، نفقه و غیره

اگر طلاق از طرف مرد توسط وکیل انجام شود و مرد تمامی مراحل طلاق را به وکیل خود واگذار کند،دیگر نیازی به حضور مرد در دادگاه نیست و تمامی مراحل طلاق توسط وکیل طلاق قم و بدون حضور مرد انجام میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتردر این زمینه میتوانید با بهترین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در قم،آقای دکتر هادی افشانی تماس بگیرید.

نظر خود را بنویسید

avatar