معرفی محصولات فولادی

معرفی محصولات فولادی

مراحل تولید انواع ورق های فولادی

اسلب: پس از اینکه سنگ آهن تبدیل به گندله و سپس گندله در فرآیندهای احیا تبدیل به اهن اسفنجی گردید به دو روش کوره های قوسی و کوره بلند، این محصول بنا به نیاز می تواند به بلوم، بیلت و اسلب یا تختال تبدیل گردد. مشتریانی که مصرف کننده ورق می باشند بنا به نیاز مصرف کننده نهایی اقدام به سفارش یا خرید اسلب با عرض و یا گرید مورد نظر خود می کنند که معمولا عرضی از ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر دارد و با توجه به استاندارد و ابعاد محصول نهایی( ورق ) گرید اسلب مشخص می گردد. از تولید کنندگان عمده اسلب در بازار ایران می توان فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان را نام برد.

برای اطلاع از قیمت ورق روغنی اینجا کلیک کنید.

ورق گرم ( ورق سیاه): اسلب تولید شده معمولا ضخامتی حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلی متر دارد که بایستی تبدیل به ورق با ضخامت ۱٫۵ الی ۱۰۰ میلی متر گردد که این فرآیند در نورد گرم ( که اسلب به درجه حرارت نورد حدود ۱۲۰۰ درجه می رسد) انجام میشود به این دلیل آن را ورق گرم می نامند که در بازار به ورق سیاه نیز معروف شده است. از مهمترین تولیدکننده های این ورق می توان به فولاد مبارکه، فولاد گیلان، فولاد اهواز و فولاد اکیسین و کاویان  اشاره کرد. عمده محصول تولیدی مورد مصرف لوله و پروفیل و سوله و یا شرکت های نورد کار جهت تبدیل به محصول روغنی می باشد.

برای اطلاع از قیمت ورق سیاه اینجا کلیک کنید.

ورق سرد( روغنی): همانطور که گفته شد یکی از مهمترین مشتریان مصرف کننده ورق گرم یا ورق سیاه، شرکت های نوردکننده می باشند که بنا به نوع مصرف نهایی که می تواند صنعت خودرو، لوازم خانگی، شبکه سازی و… باشد و ورق گرم در یک فرایند غلطک کار سرد به ورق سرد معروف شده است این ورق به شدت مستعد زنگ زدگی می باشد به این علت یک لایه روغن محافظ روی ورق کشیده می شود بنابراین آن را ورق روغنی می نامند که معمولا در محدوده ضخامت ۰٫۴ الی ۲ میلی متر می باشد. از مهمترین تولید کننده های ورق روغنی شرکت های فولاد مبارکه، فولاد غرب آسیا، هفت الماس و فولاد گیلان می باشد که همگی از تامین کنندگان آهن اینفو می باشند.

ورق گالوانیزه: یکی از پر مصرف ترین ورق های بازار ورق گالوانیزه می باشد که ورق سرد قبل از این که فرآیند آنیل یا بازپخت هیدروژنی را طی کند به عنوان ماده اولیه تحت عنوان کلاف خام وارد خط گالوانیزه می شود که پس از طی فرآیند شستشو و باز پخت یک لایه روی به عنوان محافظ زنگ زدگی و خوردگی برروی سطح آن کشیده می شود که می تواند میزان روی بنا به نوع مصرف، از    گرم در متر مربع تا حدود ۳۰۰ گرم متغیر باشد. از مهمترین تولید کنندگان این ورق شرکت های ورق خودرو، تاراز، هفت الماس، فولاد مبارکه، فولاد امیر کبیر کاشان و شرکت گالوانیزه سمنان می باشد که ورق های مورد مصرف صنایع لوازم خانگی و ساختمان را تولید می نمایند.

ورق رنگی: با توجه به این که رنگ کردن ورق گالوانیزه به مقاومت خوردگی این ورق و همچنین زیبایی این ورق می افزاید معمولا شرکت ها در یک فرآیندی در انتهای خطوط خود این ورق را به ورق رنگی تبدیل می نماید که با توجه به آلودگی های محیطی و زیست محیطی، ترجیح این شرکت ها استفاده از ورق های پیش رنگ می باشد که به اصطلاح این ورق را ورق رنگی می نامند که می تواند پایه ورق آلوزینک، آلومینیایز، گالوالوم و گالوانیزه باشد. این نوع ورق بیشتر در صنایع ساختمان و لوازم خانگی استفاده می گردد و اکثرا در محدوده ضخامت ۰٫۱۸ الی ۱ میلی متر تولید می شود. از تولید کنندگان این ورق می توان فولاد مبارکه، هفت الماس، گالوانیزه سمنان و شرکت فولاد بهمن نام برد که همگی از تامین کنندگان آهن اینفو می باشند. همچنین از پر مصرف ترین رال های بازار رال ۹۰۱۶(سفید)، رال ۳۰۰۰(قرمز)، رال ۵۰۱۵(آبی) را می توان نام برد.

گرداوری شده توسط تیم آهن اینفو

نظر خود را بنویسید

avatar