شناخت انواع پارچه ۱

شناخت انواع پارچه ۱

پارچه ها در طرح ها ، نقش ها ، مدل ها و جنس های متفاوتی هستند و برای تولید آنها از الیاف طبیعی و یا مصنوعی استفاده میشود.

برای دوخت هر لباسی باید پارچه مناسب آن را استفاده کرد.به عنوان مثال برای دوخت لباسهای زمستانه و پاییزه از پارچه های جین و چرمی و برای دوخت لباسهای تابستانه و بهاره از پارچه های خنک نخی و ظریف استفاده میشود.

پس لازمه ی طراحی و دوخت انواع لباسهای بچگانه ، مردانه ، مانتو ، شلوار و … ، شناخت انواع پارچه و ویژگی های هر کدام میباشد.در ادامه این مطلب به معرفی چند نوع پارچه میپزدازیم.امید است بعد از مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

پارچه های جنس نخی (پنبه ای)

پارچه های جنس نخی (پنبه ای)

پارچه های جنس نخی به پارچه هایی گفته میشود که درصد الیاف طبیعی مثل ویسکوز یا پنبه در آنها بیشتر باشد.

پارچه های نخی به دلیل دارا بودن مزایای زیاد ، بسیار پرطرفدار هستند.پارچه های نخی با پوست انسان سازگاری بیشتری دارند و لباس های نخی باعث ایجاد حساسیت های پوستی نمیشوند.

پارچه های نخی وزن سبکی دارند و به دلیل اینکه هوا براحتی از آنها عبور میکند ، بسیار خنک هستند و برای دوخت لباسهای تابستانه میتوان از آنها استفاده کرد.

از پارچه های نخی برای دوخت پیراهن استفاده میشود.پارچه نخی پیراهن تنوع رنگی بالایی دارند و در طرح ها و نقش های متفاوت در بازار موجود هستند که شما عزیزان میتوانید متناسب با نیاز خود ، رنگ و طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید.

البته پارچه های نخی ، درصد آبرفت زیادی دارند و خیلی زود چروک میشوند و هم چنین زود رنگ طبیعی خود را از دست میدهند.

پارچه کتان

پارچه کتان

پارچه های کتان یکی از پارچه های پرطرفدار برای تولید لباس هستند.اما این پارچه ها علاوه بر اینکه برای دوخت انواع لباس زنانه و مردانه استفاده میشوند ، برای تهیه انواع کوسن ، روکش صندلی ، پرده ، ملحفه و .. نیز بکار میروند.

پارچه کتان از گیاه کتان تهیه میشود.پارچه های کتان در رنگ ها و طرح های مختلف در بازار موجود هستند و به دلیل وجود الیاف طبیعی در بافت آنها مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند.

پارچه های کتان خنک و انعطاف پذیر هستند.این پارچه ها را میتوان با ضخامت های مختلف (نازک – ضخیم) متناسب با هر فصل تولید کرد.

پارچه تترون

پارچه تترون

پارچه تترون معمولا از الیاف پلی استر ویسکوز تهیه میشود.پارچه تترون تنوع رنگی بالایی دارد و برای دوخت پیراهن ، مقنعه ، لباس کار ارگان ها ، ملحفه های بیمارستانی ، رو تختی ، چادر و … استفاده میشود.

این پارچه قیمت بسیار مناسبی هم دارد و جنس آن به گونه ای است که با پوست انسان سازگاری داشته و استفاده از آن  باعث ایجاد حساسیت های پوستی نمیشود.

بعلاوه پارچه تترون خنک است و بسیار لطیف است و به همین دلیل تقاضای زیادی در بازار دارد.

پارچه ها بسیار متنوع هستند و انواع مختلفی دارند که ذکر همه آنها در این مقاله امکان پذیر نبود.برای آشنایی بیشتر با انواع پارچه سایر مقالات ایران تترون را دنبال کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar