نحوه ساخت دیوار آجری

نحوه ساخت دیوار آجری

قدمت دیوارهای آجری ، حداقل به پنج هزار سال قبل ، در هند و مناطق اطراف آن باز می گردد.در حالی که اصول اولیه آجر و ملات به راحتی قابل درک است ، دستیابی به یک دیوار با کیفیت حرفه ای ، برنامه ریزی و تمرین را می طلبد.انواع مختلفی از آجر وجود دارد ، اما همه آنها در سه دسته اصلی قرار می گیرند:
برخی از آجرها ، می توانند در تماس مستقیم با زمین و رطوبت مقاومت کنند.از آنها میتوانید برای فونداسیون ، پاسیو ، دیوارهای باغ و غیره استفاده کنید.
برخی ازآجرها ،  می توانند در برابر دمای انجماد و بالاتر از سطح کار در خارج از زمین مقاومت کنند (نه تماس مستقیم زمین) و برخی دیگر فقط برای کارهای داخلی مناسب هستند.به عنوان مثال ، آجر نما سنتی برای نما بیرونی ساختمان ها بسیار مناسب است.

انواع آجر

آجرها به اشکال و اندازه های مختلفی ساخته می شوند و مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که شما باید آجرهای متناسب با نیاز خود و یک سایز انتخاب کنید.

ابتدا یک تخمین کلی بزنید و ببینید چقدر آجر نیاز دارید و مقدار مورد نیاز آجر،در ابتدا کار تهیه کنید.شما باید مقداری آجر اضافه نیز خریداری کنید ، چون ممکن است برخی از آجرها آسیب دیده باشند.

حال وقت آن رسیده تا فونداسیون کار را آماده کنید.عمق فونداسیون به طول و عرض دیوار بستگی دارد.اگر دیوار شما ارتفاع زیادی داشته باشد باید عمق فونداسیون گسترده تر باشد و اگر ارتفاع دیوار کوتاه است ، عمق فونداسیون را کمتر در نظر بگیرید.دراین مرحله قبل از ریختن ملات داخل گودال ، تکه های چوبی درون گودال قراردهید ، بطوریکه  قسمت های بالای آنها ، هم سطح شوند و بعد از آن بتن را آماده کنید و گودال را تا قسمت بالای میخ چوبی پر کنید و فضایی را که برای آجرهای خود اندازه گیری کرده اید ، رها کنید. بتن ۲-۳ روز طول میکشد تا خشک شود.بنابراین شما میتوانید از این زمان برای جمع آوری وسایل و آماده سازی اندازه گیری های خود استفاده کنید. قبل از خشک شدن بتن ، مطمئن شوید که سطح بتن صاف و تراز باشد.

برای اینکه عملیات ساخت دیوار آجری کاملا اصولی و حرفه ای انجام شود ، میتوانید از میله های اندازه گیری استفاده کنید و آنها را در دو طرف دیوار قرار دهید و بند کشی کنید.با اینکار شما میدانید از چقدر ملات باید استفاده کنید و دیوار شما از هر دو طرف هم سطح خواهد بود.

حال وقت آن رسیده تا لوازم موردنیاز برای ساخت دیوار را تهیه کنید.برای اینکار شما به موارد زیر نیاز دارید.

لوازم موردنیاز برای ساخت دیوار

رشته و گیره / ناخن ،  ملات و یک سطل برای مخلوط کردن ملات ، نوار اندازه گیری ، آجر ،  چکش ، آب ،  فرچه ، تخته یا میله اندازه گیری ، متر ، ماله

قبل از شروع دیوار چینی، تارپولین را در پایه دیوار بیندازید تا ملات اضافی روی این سطح بریزد و بتوانیم دوباره از آنها استفاده کنیم. این سطح را تمیز نگه دارید و از راه رفتن روی آن خودداری کنید تا بتوانید از این ملات مجدداً استفاده کنید.

حال وقت آجر چینی رسیده است ، با استفاده از متر ، ابتدا فضای قرار گرفتن آجرها در تمام ردیف اول را مشخص کنید.اولین ردیف آجر درون گودال قرار خواهد گرفت. میله و یا تخته‌های چوبی اندازه‌گیری را جای‌گذاری کنید و فرآیند بندکشی را انجام دهید.

آجرها را در آب خیس کنید ، سپس آنها را بگذارید تا خشک شوند. آجرها باید کاملاً مرطوب باشند تا ملات به آنها بخوبی بچسبد. ملات را روی سطح بریزید و با استفاده از ماله آن را صاف کنید ، بطوریکه ملات کاملا در امتداد خط بند کشی قرار بگیرد.اولین آجر را روی ملات قرار دهید و آن را کمی فشار دهید تا جایی که آجر در سطح مشخص شده قرار بگیرد.اینکار را برای آجرهای بعدی نیز تکرار کنید.در این مرحله باید همزمان برای ۲ تا ۳ آجر ملات بگذارید.

ساخت دیوار آجری

برای پیوند محکم و تضمینی آجرها ، سعی کنید بین آجرهای گذاشته شده را با ملات پر کنید.وقتی شما آجرها را روی ملات فشار میدهید ، متوجه میشوید که مقداری از ملات از اطراف بیرون میزند.شما باید این ملات اضافی را از سطح جدا کنید.این مراحل را تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر تکرار کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات کارخانه آجرنما را دنبال کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar